اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

بازی‌هایی که بازی‌مان می‌دهند!/ از «فناناپذیر» تا «شیطان مقیم»

والدین و مربیان نباید از تکنولوژی دنیا غافل باشند بلکه باید با سواد رسانه‌ای و سواد بازی‌های رایانه‌ای آشنا شوند و کودکان ونوجوانان را هدفمند مدیریت کنند و آنها را به نقاد‌های بازی‌هایی که مغایرت با فرهنگ و مذهب دارند تبدیل کنند.

بازی‌هایی که بازی‌مان می‌دهند!/ از «فناناپذیر» تا «شیطان مقیم»

خبرگزاری فارس همدان؛ هرگاه از بازی صحبت می‌کنیم یاد گذشته و بازی‌های دوران کودکیمان چون لی‌لی،‌ وسطی، منچ، قایم‌باشک، فوتبال توی کوچه با توپ پلاستیکی، شطرنج‌بازی،‌ اسم و فامیلی و... می‌افتیم،‌ بازی‌هایی که برای نسل امروز معنای دوران ما را نخواهد داشت و به اندازه ما از آنها لذت نمی‌برند گویی که ما در عصری خیلی دورتر از آنها زیسته‌ایم در حالی که فاصله ما با آنها در حد دو یا سه دهه است؛ وقتی پیشرفت و تکنولوژی وارد زندگی تک تک ما شد بسیاری از سبک و سیاق زندگی‌هایمان را تغییر داد حتی بازی‌های ساده دوران کودکی‌مان را.

امروز همه شاهدیم بازی کودکان و نوجوانان در زندگی مدرنیته وابستگی شدید به رایانه و گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند دارد که در هر خانه‌ای یکی از آن ابزارها پیدا می‌شود و بچه‌ها از همان سنین کم و حتی از دو سال با آن آشنایی دارند.

در مورد این بازی‌ها مطالبی در رسانه‌ها و فضاهای مجازی می‌خوانیم و می‌شنویم که حس خوبی را در ما به عنوان والدین و مربیان ایجاد نمی‌کند از این رو برای بررسی این بازی‌ها،‌ معایب و مزایا و بازی‌های خوب و بد به سراغ «علی درویشی»، استاد جوان سواد رسانه‌ای، محقق، فعال فرهنگی و استاد دانشگاه فرهنگیان رفتیم و چند و چون جریان بازی‌های رایانه‌ای را از زبان ایشان شنیدیم که گزارش زیر خلاصه‌ای از آن گفتگوی چند ساعته است.

فارس: عده ای از کارشناسان معتقدند بازی‌های رایانه‌ای فقط معایب ندارد بلکه مزایایی هم دارد، در این خصوص توضیح بدهید:

ابتدا بگذارید مقدمه‌ای در خصوص این بازی‌ و به شکل خاص بازی رایانه‌ای بدهم، «بازی» امروز برای خودش تعاریف مختلفی دارد و هر صاحب فکر و نظریه‌ای تعریف خاصی را ارائه داده، اما همه بر روی این تعریف کلی اتفاق نظر دارند که بازی مجموعه‌ای از فعالیت‌های بدنی و ذهنی بوده که در فرد یا افراد یک احساس شادی، لذت، هیجان، شادابی ایجاد می‌کند فارغ از هر نتیجه‌ای که دارد.

طبق بنیاد ملی بازی رایانه‌ای در سال ۹۷ تعداد بازی‌کنندگان این بازی‌های رایانه‌ای بین ۳۰-۲۰ میلیون نفر بوده که البته به اعتقاد من این آمار بیشتر از این است و در این میان درصد بیشتری را آقایان شامل می‌شوند. حال در این فضا که افراد جامعه به نوعی با این بازی‌ها درگیر هستند آیا می‌توان همه این بازی‌ها تعطیل کرده و کنسول‌های بازی از دسترس افراد خصوصا کودکان و نوجوانان جمع کرد.

در حال حاضر بازی‌های رایانه‌ای تعاملی‌ترین رسانه جهان بوده زیرا ارتباط دوسویه‌ای بین طراح بازی و بازی‌کننده وجود دارد و جهان این هنر را به نام «هنر هشتم» معرفی می‌کند؛ در سینما و انیمیشین کارگردان نظر خود را به مخاطب القا کرده و ما فقط بیننده هستیم اما در بازی‌های رایانه‌ای طراح خط فکری دارد و به بازی‌کننده اجازه می‌دهد که از میان چند راه یکی را انتخاب ‌کند و تصمیم بگیرد. امروزه پیوند عجیبی بین این بازی‌ها با اوقات فراغت بچه‌ها وجود دارد و ما حق نداریم این حق را از آنها سلب کنیم.

بارها شده والدین از من سوال می‌کنند چگونه این کنسول بازی و تلفن همراه را از فرزندان خود بگیریم؟ که در پاسخ می‌گویم چه چیزی باعث شده فرزند شما به این سمت برود؟ غالبا جواب قانع‌کننده‌ای هم ندارند.

این بازی‌ها فقط معایب ندارد بلکه مزایای زیادی هم دارد، این بازی‌ها فضاهایی پر رنگ و لعاب و گرافیک بالایی دارند که برای ما جذاب است، هیجان دارند،‌ قدرت تصمیم‌گیری و مدیریت افراد را بالا می‌برد زیرا فرد باید در لحظه تصمیم بگیرد، اگر بازی گروهی و تیمی باشد باعث می‌شود افراد تابع تیم و جمع خود باشند و این موضوع یک نوع روحیه همکاری را پرورش می‌دهد و حتی باعث افزایش مهارت اجتماعی در افراد می‌شود؛ خیلی از بازی‌ها عاملی می‌شود تا روحیه سختکوشی و جنگجویی برای به دست آوردن خواسته تقویت شده و فرد مستقل بار بیاید، چون انگیزه و نشاط را بالا می‌برد فرد گذر زمان را احساس نمی‌کند. از طریق این بازی‌ها می‌توان زبان‌های خارجی را چون فرانسه،‌ انگلیسی و... به بچه‌ها آموزش داد.

شرکت‌های قدرتمند تولیدکننده این بازی‌ها در دنیا علاوه بر تیم‌های قوی طراح و روانشناس و جامعه‌شناس از ذهن و خلاقیت خود کودکان و نوجوانان برای ساختن بازی استفاده می‌کنند و معتقدند هرگاه طراح بازی فردی خلاق و باهوش باشد بازی‌کننده هم خلاق و باهوش می‌شود.

در کشور آلمان طبق تحقیقاتی که کارشناسان حوزه تربیتی و آموزشی انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که برای رفع خستگی و ایجاد شادابی باید بچه‌ها بعد از امتحانات با بازی‌های رایانه‌ای بازی کنند از این رو عوامل مدرسه برای ایجاد انگیزه در ترم جدید بچه‌ها را به سمت بازی رایانه‌ای برای افزایش شور و نشاط سوق می‌دهند. این چند مورد برخی از مزایای بازی‌های رایانه‌ای هدفمند است.

فارس: معایب این بازی‌ها که بیشتر ما آن را شنیده‌ایم و باعث ایجاد ترس بین برخی والدین و مربیان آموزشی شده،‌ چیست؟

متأسفانه اغلب والدین شرایط زندگی و بازی دوران کودکی خود را با عصر دیجیتال جدید مقایسه کرده و نمی‌توانند این شکاف را هضم کنند اما باید به این باور برسیم که نباید والدین و مربی‌ها از تکنولوژی‌های جدید دنیا غافل باشند.

یکی از غلط‌ترین روش‌های والدین در برخورد با کودک و نوجوانشان در مقابله با این بازی‌ها این است که در طول تابستان گوشی و سیستم خانه در اختیار بچه بوده و با شروع سال تحصیلی کلا گوشی و سیستم را ممنوع می‌کنند که خود این رفتار شوک بزرگی را در ذهن و روان کودک و نوجوان ایجاد می‌کند؛ تصور کنید ما به عنوان والدین با روحیه فردی که سه ماه وابستگی برای او ایجاد شده حال ۹ ماه محدودیت ایجاد شود چه رفتاری می‌کنیم!؟ ما باید با برنامه‌ریزی و دقت کافی در تمام طول سال اوقاتی را برای بازی رایانه‌ای آنها در نظر بگیریم و در کنار آنها باشیم و مدیریت کنیم.

بیشترین معایب این بازی‌ها در سبک‌ها مربوط به خشن بودن برخی از آنهاست که به مرور زمان تأثیر منفی خود را روی ذهن بچه می‌گذارد و او را مجبور می‌کند برای رسیدن به خواسته‌هایش خشن باشد، چون در بازی باید همه چیز با سرعت بالا حل شود فکر می‌کند در دنیای بیرون از بازی هم مشکلات باید با سرعت و بدون تفکر و منطق حل شود که این اتفاق باعث می‌شود منطق او پایین بیاید.

از طرفی بازی طولانی‌مدت قطعا بر روی ستون‌فقرات، گردن، ‌دست‌، کمر، چشم و ...اثر گذاشته و به آنها آسیب می‌رساند، از طرف دیگر بازی بدون برنامه و هدفمند باعث افت تحصیلی نوجوان خواهد شد.

در این میان معایب بازی‌هایی که با هدف خاص و برای تغییر سبک زندگی و تفکر اسلامی بچه‌های کشور ما ساخته می‌شود خود بحث دیگری است که در قالب همین بازی‌ها خیلی از مسائل که مغایر با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی ماست را به آنها القا می‌کنند.

فارس: لطفا در خصوص اینگونه بازی‌ها که ضد اسلام و فرهنگ ایرانی ما هستند بیشتر توضیح بدهید:

بله حتما... بازی‌ها، دسته‌بندی مختلفی چون فکری، استراتژی، ورزشی، اکشن، مدیریتی، مرحله به مرحله و... دارند که هر کدام سبک خودش را دارد اما در میان همه بازی‌ها اغلب بچه‌ها نام برخی بازی‌های خاص را می‌برند که به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنم که باید به نکات مهم این بازی‌ها دقت شود.

بازی Assassin’s Creed : در این بازی، بازی‌کننده در نقش یکی از قاتلین فرقه اسماعیلیه که قصد دارد با ترور برخی افراد سرشناس مسیحی و مسلمان از ادامه جنگ‌های صلیبی جلوگیری کند، بازی می‌کند. استفاده از نام حضرت علی(ع) در لوگوی پرچم این فرقه، تأکیدی بر شیعه بودن این گروه قاتل و خشن دارد. «الطیر» نام شخص اول بازی که روحانی شیعی و عضو گروه اساسین است. حال نکاتی که باید به آن‌ها توجه داشت: نسبت دادن القابی چون تروریست و خشن به شیعیان (گر چه افراد این فرقه در زمان روایت داستان از لحاظ تاریخی مرتد هستند)، نمایش خشونت رهبر این گروه (شیعه) و در نهایت خیانت وی. البته آرم این بازی هم مشابه گونیا پرگار است که از نمادهای فراماسونری است.

بازی Guitar Hero III: Legends of Rock: در این بازی، کلمه «الله» به شکل اهانت‌آمیزی در زیر پای خواننده و نوازندگان نقش بسته است. اما نکته قابل توجه دیگر در مورد این بازی، وجود شیاطینی سم‌دار در میان نوازندگان است که با سم‌های خود روی این کلمه مقدس قدم می‌زنند. نکاتی که باید به آنها توجه داشت: قبح شکنی از کلمه الله و توهین به آن است.

بازی Call Of Duty MW3: این بازی مسلح کردن اسلحه را آموزش می‌دهد. داستان از این قرار است که جنگ جهانی سوم آغاز شده و روسیه به کشورهایی چون فرانسه، انگلیس و آلمان یورش برده و جنگی تمام‌عیار آغاز شده است. مک تاویش در هند به سر می‌برد تا مداوا شود اما نیروهای ماکاروف به آن جا حمله می‌کنند و اینجاست که شخصیتی جدید به نام Yuri به کمک پرایس می‌آید تا بتوانند مک تاویش را از آنجا خارج کند. از سوی دیگر نیویورک روزهای سختی را پشت سر می‌گذراند اما سربازانی گمنام در پس آن حضور دارند. شما باید کسی را آزاد (free) کنید که اسمش ماسون است. ( فراماسون و تبلیغ از فراماسون‌ها که می‌خواهد تفکر آنها را القا کند) حال در آخرین سری بازی در همان مراحل نخستین بازی (مرحله  Black Tuesday) در حالی که در خیابان وال‌استریت جنگ در حال رخ دادن است به ساختمانی وارد می‌شوید که نماد هرم و چشم جهان بین در سراسر این ساختمان به چشم می‌خورد که هر دو از نمادهای فراماسونری است. در قسمتی از بازی به دستشویی می‌رسید که تابلویی در آن وجود دارد که در حاشیه آن، متنی از حدیث امام صادق(ع) است! درحالی که در دین ما در دستشویی نباید اسماء متبرکه وجود داشته باشد، چرا استفاده از حدیثی از امام صادق(ع)؟! خب مشخص است چون مکتب شعیه را نشانه گرفته است.

بازی Zack and Wiki: در این بازی کودکانه! موجوداتی شبیه به انسان‌های بدوی (میمون‌های انسان‌نما) وجود دارند که انجام اموری را عهده‌دار هستند البته با حالت زننده. زمانی که بازیکن که شبیه دزد دریایی هم هست موفق به حل معمایی می شود، صدای الله اکبر! در فضای بازی پیچیده و در کمال تعجب این موجودات بدوی با صدای الله‌اکبر به حالت سجده می‌افتند؛ نکاتی که باید در این بازی به آن توجه داشت: قبح‌شکنی از ندای الله‌اکبر، نمایش مسلمانان به صورت انسان‌های بدوی یا میمون‌های انسان‌نماست.

بازی Devil May Cry 3: داستان بازی در مورد دو برادر شیطان‌زاده است که یکی از آنها در جایگاه خیر! و دیگری در جایگاه شر توصیف می شوند. در این بین، برادر شرور برای دستیابی به ارثیه سیاه پدر خود، اقدام به مبارزه با برادرش می‌کند. نکاتی که در این بازی باید به آن‌ها توجه داشت: نمایش فرزند شیطان به عنوان منجی و عامل خیر برای بشریت، توهین به قبله‌گاه مسلمین و نمایش درب خانه خدا به عنوان دروازه‌ای برای ورود به دنیای شیاطین است.

بازی Resident Evil 4 (شیطان مقیم): دنیا به علت انتشار ویروس ناشناسی که محصول آزمایشگاهی چندین کشور ابرقدرت است، دچار فاجعه‌ای انسانی شده و انسان‌ها به مردگانی متحرک تغییر ماهیت داده‌اند. اما در این بین، دانشمندان سازنده ویروس موفق شده‌اند تا در آزمایشگاه‌های مخفی خود در کشور اسپانیا، با خلق نوع پیشرفته‌ای از این ویروس، گونه‌ای جدید از سربازان ژنتیکی را به وجود آورند و آن را در اختیار فرقه‌ای از افراطیون مذهبی اسپانیایی قرار دهند. رهبران این فرقه به منظور تحت فشار قرار دادن دولت آمریکا برای توجه به خواسته‌های آن ها، دختر رئیس جمهور را می‌ربایند و اقدام به اخاذی می‌کنند. دولت آمریکا برای یافتن دختر رئیس جمهور و نفوذ به این فرقه، لیان اسکات کندی (Leon S. Kennedy)، محافظ مخصوص رئیس جمهور را به اسپانیا می‌فرستد و لیان با این گروه درگیر می‌شود. در این بازی برای دری که به اتاق شکنجه فرقه مذکور باز می‌شود، از درب مسجدالنبی استفاده شده است. در این بازی باید به چند نکته دقت کرد: نمایش یک فرقه مذهبی به عنوان تروریست و عامل تهدید جهانی، نمایش درب مسجد النبی به عنوان ورودی به اتاق ترس و شکنجه و توهین به نام مقدس پیامبر و ترکیب آن با نماد فرقه شیطانی ایلومناتی.

بازی Resident Evil 5: در قسمت پنجم این بازی، ویروس به یک کشور آفریقایی انتقال می‌یابد و مردم را آلوده می‌کند. باز هم برای حل این بحران و جلوگیری از تهدیدهای تروریستی سازندگان ویروس، یک کماندوی کارکشته آمریکایی به کمک نیروهای نظامی آفریقایی آمده و با عاملان تولید و پخش ویروس درگیر می‌شود. در این بازی درون اتاق یکی از رؤسای گروه تروریستی، چندین جلد کتاب قرآن را می‌توان مشاهده کرد و نکاتی که باید توجه داشت شامل ارتباط دادن گروه‌های تروریستی و تفکرات آن‌ها با کتاب آسمانی قرآن است.

بازی Resident Evil 6 : نماد ابلیسک در این بازی نماد فراماسونری است.

دو بازی IGI-2 و بازی Counter Strike مسلمانان را تروریست نشان می‌دهد که در بازی IGI-2 شما در نقش یک سرباز آمریکایی به نام جونز مأموریت دارید که به کشورهای مختلفی مسافرت کرده و در آنجا با نیروهای تروریستی مبارزه کنید. به عبارت دیگر شما (سرباز آمریکایی) ناجی کشورها از دست ظلم و ستم نیروهای تروریست هستید. جالب است بدانید یکی از مأموریت‌های شما در یک کشور مسلمان است و باز این آمریکاست که ناجی مسلمانان از دست تروریست‌هاست!!.

در مرحله دیگری از این بازی، هنگامی که شما وارد پایگاه تروریست‌ها می شوید، با کمی دقت می‌توانید صدای اذان و قرآن را بشنوید. این یعنی القای این تفکر که تروریست‌هایی که شما قرار است با آنها مبارزه کنید و مردم بیگناه را از دست کشتار آنها نجات دهید، مسلمان هستند! این بازی اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی را ترویج می‌کند و کاربر برای مبارزه با تروریست‌ها به کشورهای مختلف سر می‌زند، از دیگر بازی‌های رایانه‌ای است که کاربر در یک مرحله برای غلبه به یک گروه لیبیایی به کشور لیبی وارد می‌شود و در میدان اصلی نبرد نیز صوت قرآن به گوش می‌رسد و بر روی دیوارها، کلمه معکوس" الله"و "محمد رسول‌الله" نوشته شده است. همچنین آیه ۴۶ سوره الرحمن روی تابلوی در تصویر مشخص است.

بازی Counter Strike: یکی از محبوبترین بازی‌هاست. دیگر کمتر گیم‌نتی پیدا می‌شود که این بازی را پوشش ندهد. در این بازی کاربر می‌تواند یکی از اعضای تروریست یا کانتر باشد و با توجه به مأموریت وظیفه خود را انجام دهد. کار تروریست‌ها حمله و بمب‌گذاری و کار کانترها مقابله است. برای هر کدام از تیم‌های کانتر یا تروریست، بازی به کاربر چهار شخصیت را معرفی می‌کند. از چهار نماینده تروریست معرفی شده در این بازی دو تروریست از خاورمیانه هستند که یکی از آنها فردی با سربند قرمز و دارای محاسن است که به عنوان نماینده تروریست‌های خاورمیانه که در آمریکا بمب‌گذاری می‌کنند شناخته می‌شود.

جایی که با تروریست‌ها مبارزه می‌شود، مکانی است که دارای نقش‌های اسلامی بوده و تروریست‌ها با چهره مسلمان‌ها نمایش داده می‌شوند. گروه‌هایی که به زعم سازندگان این بازی ضد ترور محسوب می‌شوند نیز جالب است. یکی از چهار نماینده ضدترور گروه GSG-۹ است که در این بازی این گروه به این صورت معرفی می‌شود که پس از یک رخداد غم‌انگیزی که منجر به کشته شدن تعدادی ورزشکار اسرائیلی در جریان المپیک ۱۹۷۲ مونیخ آلمان شد، تشکیل شده است. این بازی، به طور مستقیم کشته شدن چند صهیونیست را غم‌انگیز می‌داند و به صورت غیرمستقیم مقاومت دلیرانه مبارزان فلسطینی را حرکتی تروریستی قلمداد می‌کند همچنین دیوارهای تمام ساختمان‌هایی که تروریست‌ها در آن فعالیت می‌کنند شبیه مساجد و اماکن مذهبی مسلمانان است. جالب اینکه این بازی در سال ۲۰۱۲ به عنوان محبوب‌ترین بازی سال انتخاب شد!

بازی Clive Barker's Undying (فناناپذیر): داستان بازی در دهه 1920 اتفاق می‌افتد و ماجراجویی‌های فردی به نام پاتریک گالووی (Patrick Galloway) را به نمایش درمی‌آورد. بازی در سال 1923 بعد از جنگ جهانی اول شروع می شود. پاتریک نامه‌ای از دوستش جرمیا کاونانت (Jeremiah Covenant) دریافت می‌کند که در آن به موضوعات و اتفاقات مختلفی اشاره شده و در بین آن‌ها از خطر جدی که خانواده‌اش را تهدید می کند، صحبت می‌شود. گالووی برای ملاقات دوستش به ایرلند می‌رود و در آنجا با اتفاقات ماوراءالطبیعه زیادی مواجه می‌شود. جرمیا در کودکی یک کتاب مخفی در کتابخانه پدرش پیدا می‌کند که در آن به محلی وسیع اشاره می‌کند که در اختیار خانواده اوست. این کتاب به ظاهر کودکانه است، اما خشم شیاطین را علیه خانواده او برمی‌انگیزد. زمانی که او به بزرگسالی می‌رسد، حس می‌کند همه اعضای خانواده‌اش، رو به دیوانگی می‌روند و احتمالاً پس از مدتی خواهند مرد.

بازی Haree potter : ترویج جادوگری که در شرع مقدس اسلام حرام و مذمت شده را مد نظر دارد، در این بازی و البته فیلم هری پاتر جادوگری کاملا مشهود بوده و باید دانست جادوگری در فراماسونری، یکی از مسائل مهم و ارزشمند است.

در حقیقت جرمیا تنها عضو خانواده است که این اتفاقات برایش رخ نمی‌دهد. نفرین کتابی که او پیدا می‌کند، گریبانگیر خانوده‌اش می‌شود و آن‌ها را به موجودات شیطانی تبدیل می‌کند. در این بازی در مکانی که خانه شیطان معرفی می‌شود و شر از آنجا نشأت می‌گیرد، به وفور می‌توان کلمه الله را مشاهده کرد. طراح بازی سعی کرده که کلمه الله را به شیطان و شرارت با شکلی خاص ربط دهد که باید به این موضوع دقت کرد.

بازی Persian Gulf Inferno: بازی جهنم خلیج فارس که در سال 1991 در آمریکا ساخته شد و در سراسر جهان توزیع شد که البته در جهان، مشهور به بازی "یامهدی" است! در هنگام بازی از نظر روانی ذهن بچه‌ها عریان می‌شود و ذهن عریان بهترین زمینه و بستر تغییر باورها و ارزش‌هاست. در این بازی یک شخصیت اصلی وجود دارد که به وسیله کودک هدایت می‌شود که آمریکایی است و به یک پایانه نفتی در خلیج فارس وارد می‌شود تا با عملیاتی، چند گروگان آمریکایی را که در آن جا اسیرند را آزاد کند. در مقابل او کسانی که در پایانه هستند ظاهراً ایرانی یا عرب بوده و با او برخورد و درگیری دارند. اما بالاخره آمریکایی همه را می‌کشد و گروگان‌ها را آزاد می‌کند. در این بازی از نکات ظریف روانشناسی برای ایجاد انزجار از مسلمان‌ها استفاده شده، به طوری که وقتی آمریکایی به سمت مسلمان‌ها شلیک می‌کند، مسلمان ها با صدای بلند فریاد می‌زنند: «یا مهدی» این صدا که به صورت گوشخراش ادا می‌شود طوری است که باعث انزجار کودک از این اسم می‌شود و به طور شرطی می‌آموزد که هر جا این کلمه را شنید بی‌اختیار شلیک کند یا عصبانی شود!

بازی Angry Birdsَ: در یکی از مراحل بازی پرطرفدار پرندگان خشمگین (Angry Birds)، بازیکن باید به خوک‌هایی که درون مسجد پناه گرفته‌اند، حمله کند و آن‌ها را نابود سازد البته برجی که شبیه به برج میلاد است نیز باید کوبیده شود و البته تصویر نقشه ایران هم در این بازی مشخص است.

این چند تا از بازی‌هایی بود که علیه جامعه مسلمان و به طور خاص علیه ایران ساخته شده و به شکل حرفه‌ای و نرم و آرام می‌خواهند ذائقه فرزندان ما را تغییر دهند.

فارس: با توضیحاتی که دادید عمق ماجرا و هدفگذاری دشمن بیشتر مشخص شد، اما یک سوال، مقابله با این بازی‌ها کاری سختی است، به نظر شما چگونه و چطور باید با بازی‌ کردن بچه‌ها برخورد کنیم؟ راهکاری اگر هست بفرمایید.

در بازی‌های رایانه‌ای خلا‌های زیادی وجود دارد البته چند سالی‌ است که بسیج در این فضا ورود کرده و با برگزاری مسابقات تولید محتوا در حوزه بازی‌های رایانه‌ای متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی ضمن شناسایی افراد توانمند و خلاق در حوزه تولید بازی حتی با توجه و متناسب با روحیات دختران نیز اقدام کرده است.

درد بزرگی که ما داریم این است که متأسفانه والدین و مربیان کمترین اطلاعی در خصوص بازی‌ها ندارند و این یک فاجعه است. ما باید به این باور برسیم که نمی‌توانیم این ابزارها را از بچه‌ها دور نگه داریم در صورتی که این شدنی است فقط باید سواد رسانه و سواد بازی را پیدا کنیم. باید خودمان در کنار فرزندانمان بازی کنیم و بعد به نقد بازی بپردازیم و یا اگر اهل بازی نیستیم در کنار او باشیم و تمام مراحل و صحنه‌ها را ببینیم حتی اگر صحنه‌های مورد‌داری دیدیم هل نشویم و سریع بازی را قطع نکنیم بلکه سکوت کنیم و صبر داشته باشیم تا بازی تمام شود و بعد به شکل سوالی با فرزند خود صحبت کنیم و خوب و بد بازی را برایش توضیح دهیم. اگر این عکس این عمل کنیم بچه کنجکاو می‌شود که چه چیزی در بازی بود که اینقدر پدر و یا مادر را برآشفته کرد؟

از طرف دیگر والدین باید با یک جستجوی ساده در اینترنت با بازی‌های در دسترس بچه‌ها و نقدهایی که با آن بازی‌ها وارد است آشنا شوند و موضوع را با جدیت دنبال کنند و خیلی ساده از کنار این بازی‌ها عبور نکنند.

مشکل دیگر ما به فروشندگان بازی‌ها برمی‌گردد که سواد کافی ندارند و بازی‌های متناسب به سن کودک و نوجوان ما را به آنها معرفی و عرضه نمی‌کنند مثلا روی بازی نوشته شده 18+ و این بازی را به کودک می‌فروشند.

زمانی که فرزند ما دوست دارد به شکل گروهی با همسالان خود در جمع بازی کند از دوستان او با همکاری والدینشان دعوت کنیم که به خانه ما بیایند و تحت نظارت نامحسوس ما با هم بازی کنند و اگر سن آنها اجازه حضور در خانه را نداد باید گیم‌نت‌هایی را که دارای سلامت هستند پیدا کرده و به فرزندان خود معرفی کنیم.

فارس: توضیحاتی که دادید بسیار راهگشا بود، ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، اگر نکته‌ای دارید بفرمایید:

از دلسوزی خبرگزاری فارس که پیگیر چنین موضوعاتی است، متشکرم، نکته‌ای که در آخر می‌خواهم بگویم در خصوص مدارس ماست که به تقریبا با همان روش و سنت گذشته اداره می‌شود در حالی که بچه‌های ما هر روز در حال به‌روز شدن هستند، امروزه موظفیم بچه‌ها را در خصوص بازی‌هایی که در دنیا و کشور عرضه می‌شود، آگاه کنیم و بدون تردید مدارس یکی از بهترین مکان‌ها برای این آگاه‌سازی هستند که باید حتما خود معلمان و مربیان مدرسه با بازی‌ها آشنا باشند و سواد رسانه‌ای را پیگیری کنند.

از سوی دیگر باید بچه‌ها را به گونه‌ای آموزش داد که خودشان به آن سطح از درک برسند که نقدهای بازی‌ها را بخوانند و این باعث می‌شود بعدها اینگونه بچه‌ها تبدیل به یک نقاد حرفه‌ای شوند و بتوانند حتی به دیگران آموزش دهند.

سیستم آموزش و پرورش ما باید خودش را هماهنگ با تکنولوژی‌های روز دنیا خصوصا در زمینه آموزشی کند و عقب نماند. می‌تواند از بازی‌های هدفمند و خوب برای تربیت و آموزش دانش‌آموزان استفاده لازم را ببرد. به نظرم باید مانند برخی از کشورهای پیشرفته چند «کنسول بازی» به مدرسه بیاوریم مثلا همین روزهای پنجشنبه و یک بازی مناسب و خوب برای بچه‌ها در مدرسه راه بیاندازیم و بعد مربی و معلمی که اشراف کامل به بازی دارد به نقد آن بپردازد و بچه‌ها را به چالش بکشد و در قالب همین بازی‌ها تفکرات انقلابی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی را برای آنها توضیح دهد.

معتقدم ما به یک بسیج همگانی در خصوص سواد رسانه‌ای و افزایش آگاهی اقشار مختلف مردم نیاز داریم و باید دلسوزانه تمام رسانه‌ها و افراد متخصص در این حوزه‌ها پای کار بیایند و یک نگاه جدی و هوشمندانه به بازی‌ها، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشته باشند.

-----------

الهام شهابی

------------

انتهای پیام/89001/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول