جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴

استانها  /  همدان

تشکیل کمیته اخلاق پزشکی در همدان/ لزوم توجه به پاسخگویی

رئیس نظام پزشکی همدان از تشکیل کمیته اخلاق پزشکی در پاسخگو کردن پزشکان همدان خبر داد.

تشکیل کمیته اخلاق پزشکی در همدان/ لزوم توجه به پاسخگویی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز نخستین جلسه کمیته اخلاق پزشکی استان همدان با حضور رئیس نظام پزشکی همدان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا، رئیس نظام پرستاری همدان، شهردار و اعضای شورای شهر و دیگر پزشکان عضو این کمیته تشکیل شد.

رئیس نظام پزشکی همدان در این جلسه اظهار کرد: هیات مدیره سازمان نظام پزشکی همدان در راستای اقناع افکار عمومی و رضایتمندی شهروندان اقدام به تشکیل کمیته اخلاق پزشکی کرده است.

علیرضا مدرکیان با تاکید به اینکه هدف ما کسب بیشترین رضایتمندی و اقناع افکار عمومی است گفت: در این راستا طوری عمل کرده‌ایم که زمان رسیدگی به شکایات در سازمان کوتاه‌تر شود و سعی کرده‌ایم جلسات مختلفی را با شاکیان داشته باشیم تا اگر نیازمند شفاف‌سازی بود همه آنها مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته‌ایم که کمتر از ۵۰ درصد آراء در هیات‌های بدوی درخواست تجدید نظر می‌شود و در واقع شاکی قانع می‌شود که نظر داده شده درست است گفت: این موضوع در مورد پزشکان نیز صدق می‌کند چرا که هدف ما  اقناع افراد بوده است.

رئیس نظام پزشکی همدان با اشاره به اینکه امروز جلسه اخلاق پزشکی را تشکیل دادیم که در آن به شکایاتی رسیدگی می‌شود که در قانون تعریف نشده است افزود: ممکن است مسائلی در قانون ذکر نشود اما گلایه مردم باشد که ما به آنها در کمیته اخلاق پزشکی توجه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز شروع به کار کمیته کارشناسی بود و جلسه بعدی در مهر ماه خواهد بود خاطرنشان کرد: مواردی که در قانون نیست و مربوط به اخلاق می‌شود در  کمیته بررسی می‌شود و اگر نتیجه این باشد که آنها در هیات‌های نظام پزشکی طرح موضوع کنیم، این کار نیز صورت خواهد گرفت.

مدرکیان با بیان اینکه گاهی قانون به صراحت بیان نکرده که امری تخلف بوده یا خیر که ما در قالب کمیته اخلاق پزشکی این موارد را بررسی می‌کنیم افزود: اگر به این نتیجه برسیم که رفتاری خارج از شئون پزشکی، اخلاق حرفه‌ای و صنفی بوده بررسی لازم را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۲۰ هزار خدمت پزشکی در بخش سرپایی در همدان ارائه می‌شود عنوان کرد: مجموع پرونده‌هایی تشکیل شده که از مراجع قضای می‌آید و در سازمان نظام پزشکی تشکیل و در دادسرای انتظامی ثبت می‌شود، تقریبا ۱۲۰  مورد در سال است که با شکایت‌های متفرقه به  ۲۰۰ مورد می‌رسد و در واقع در مقابل حجم خدمات این آمار بسیار پایین است.

رئیس نظام پزشکی همدان تصریح کرد: این نشان دهنده آن است که خوشبختانه عملکرد همکاران ما رضایت‌بخش بوده و هنوز  اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی کم نشده است.

وی بیان کرد: پزشکی شغلی است که بر اساس بازدارندگی‌هایی شروع می‌شود و در آن عقل، احساس، عاطفه و...دخالت دارد اما ما نیز براساس آیتم‌هایی اهرم‌های بازدارندگی داریم و مواردی را با تذکر و اگر لازم باشد با صدور حکم پیش می‌بریم.

مدرکیان با بیان اینکه در آئین‌نامه‌های انتظامی ما احکام از تذکر شفاهی در حضور هیات مدیره آغاز تا به تعطیلی مطب و محرومیت طبابت ختم می‌شود که بسته به شدت جرم حکم صادر خواهد شد گفت: طی سال‌های اخیر موردی از محکومیت طبابت در همدان داشتیم اما در قبال حجم خدماتی که انجام می‌دهیم بسیار کم است.

وی خاطرنشان کرد: احکام مرتبط با محرومیت از طبابت حتما باید در هیات عالی انتظامی طرح موضوع و  تایید شود.

رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه ما برای پاسخگو کردن خود، کمیته اخلاق پزشکی را تشکیل داده‌ایم بیان کرد: شاید هیچ جرمی برای هیچ صنفی سنگین‌تر از این نباشد که بگویند در آن اخلاق حرفه‌ای صنف رعایت نشده و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه کمیته اخلاق پزشکی به این خاطر تشکیل شده که اقناع افکار عمومی داشته باشیم که اگر پزشکی تخلفی دارد در صنف خود آن را رفع می‌کنیم گفت: ما نظام صنفی هستیم و می‌خواهیم در مورد صنف خود مشکلات را حل کنیم و نمی توانیم در مورد سایرین مثل بیماران تصمیم‌گیری کنیم.

مدرکیان با اشاره به اینکه ما به دنبال این هستیم به مردم بگوییم سوء تفاهم‌ها را رفع و رسیدگی خواهیم کرد ادامه داد: مردم امروزه از نظام پزشکی انتظار دیگری دارند و باید بدانیم شرایط ۲۰ سال پیش را نداریم و بسیاری از مسائل تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد خدمات سرپایی ما مربوط به بیماران خارج از استان است خاطرنشان کرد: این مهم نشان از ارزان بودن تعرفه‌ها و نبود زیرمیزی در همدان و همچنین حاذق بودن پزشکان این استان است.

رئیس نظام پرستاری همدان نیز با بیان اینکه آگاهسازی جامعه و آموزش در مورد نحوه رفتار بیمار و رعایت حقوق او حائز اهمیت است اظهار کرد: قطعا با آموزش قصورات پزشکی نیز کمتر خواهد بود.

هادی زرینی با اشاره به اینکه ایام کرونا جامعه پزشکی امتحان خود را پس داد و فشار کار بر این قشر بسیار است اما گاهی مورد بی لطفی قرار می‌گیرد افزود: آموزش‌های حقوق بیمار و پرسنل می‌تواند مورد توجه شود جدی باشد.

عباس صوفی شهردار همدان نیز با بیان اینکه مجموعه  شهرداری و شورای شهر همدان هر کمکی بتواند در اعتلای اخلاق پزشکی به کار خواهد گرفت اظهار کرد: در موضوع آموزش شهروندی می‌توانیم ورود کنیم و این آمادگی وجود دارد.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        همراه اول