يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۷

استانها  /  همدان

نظارت مناسب بر رفتار بیمه‌شدگان سلامت با اجرای سازمان الکترونیک

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: با استفاده از سازمان الکترونیک می‌توان نظارت مناسبی بر بیمه‌شده‌ها و مراجعات درمانی آنها انجام داد که برای آن باید داده‌ها و اطلاعات درست در اختیار سازمان قرار گیرد.

نظارت مناسب بر رفتار بیمه‌شدگان سلامت با اجرای سازمان الکترونیک

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پیش از ظهر امروز رزمایش سایبری سازمان بیمه سلامت توسط محمد هاشمی؛ مدیرکل روابط عمومی و اموربین‌الملل سازمان بیمه سلامت ایران به صورت ویدئو کنفرانس و با میزبانی اداره‌کل بیمه سلامت استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

در این مراسم مدیرکل بیمه سلامت همدان اظهار کرد: اگر بخواهیم نگاه متعالی‌ به بیمه داشته باشیم باید اقدامات بیمه را به قبل، حین و پس از ارائه خدمت تبدیل کنیم. 

سعید فرجی بیان کرد: در این صورت به داده‌هایی نیاز داریم که اگر به درستی جمع‌آوری، تحلیل و رسیدگی شود به اهداف مورد نظر می‌رسیم.

وی خاطرنشان کرد: در مورد مراجعات به مراکز درمانی و سلامت هدف بررسی دقیق و با استفاده از اصول و قواعد علمی است تا بتوانیم ضمن مدیریت منابع با آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی به بیمه شده مراجعات را در دریافت خدمات سلامت منطقی کنیم.

مدیرکل بیمه سلامت همدان گفت: مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت اهتمام ویژه‌ای در استقرار خدمات الکترونیکی داشته و با ایجاد معاونت فناوری اطلاعات، نخستین گام را برای الکترونیکی شدن خدمات برداشته‌اند که گام موثری محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به هماهنگی‌های لازم بین سازمان‌های بیمه‌گر، غذا و دارو، نظام پزشکی و از همه مهمتر وزارت بهداشت و درمان در ثبت اسناد مراجعات بیمه شده هر مرکز و ارسال این اطلاعات در پرونده الکترونیک از طرفی و ارسال آنها برای محاسبات مالی بعدی، با زنجیره‌ای از اقدامات پیچیده به خصوص در مراجعات سرپایی مواجه هستیم.

 فرجی خاطرنشان کرد: رسیدگی الکترونیک اسناد بستری نیز از سال ۹۷ در برنامه‌های سازمان بیمه سلامت قرار گرفته که خوشبختانه در خصوص رسیدگی به اسناد بستری به صورت الکترونیکی استان همدان جزو استان‌های پیشرو به شمار می‌آید که امیدواریم در مورد اسناد سرپایی نیز همگام با کل کشور اقدام شود.

وی با بیان اینکه برای الکترونیکی کردن اسناد سرپایی، چهارچوب اولیه نسخه‌نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی راه‌اندازی شده و ابزار اولیه در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است گفت: تاکنون بیش از ۳۰ پروژه الکترونیک در الکترونیکی کردن سازمان بیمه سلامت به نتیجه رسیده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات این سازمان در وضعیت بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان بیمه سلامت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، پوشش بیمه‌ای افراد فاقد پوشش بیمه روی تخت بیمارستان بود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در شرایط عادی بیمه شدن روی تخت بیمارستان انجام نمی‌شود و افراد برای ارزیابی وسع و پوشش بیمه‌ای باید دوره انتظار را بگذرانند.

فرجی با بیان اینکه بر اساس مقررات، ارزیابی وسع توسط وزارت رفاه حداقل یک ماه طول می‌کشد اما در دوران شیوع ویروس کرونا این بازه زمانی با تعامل انجام شده بین سازمان بیمه سلامت و وزارت رفاه به یک روز کاهش پیدا کرد گفت: در دوران شیوع کرونا در کشور برخی راهنماهای بالینی مرتبط با خدمات تشخیصی برداشته شد.

وی تصریح کرد: به طور مثال در مواقع عادی، دوره زمانی برای انجام سی تی اسکن ۱۸۰ روز است اما نیاز به ارائه این خدمت برای بیماران کرونایی باعث شد که این محدودیت فعلا حذف شود.

وی تصریح کرد: در بخش بستری در بیمارستان‌های دولتی، ۹۰ درصد هزینه‌ها توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود و در بخش سرپایی نیز پرداخت ۷۰ درصد هزینه‌ها بر عهده بیمه سلامت است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان ادامه داد: پس از شیوع ویروس کرونا تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه سلامت که برگه سفید داشت و اعتبار آنها پایان یافته بود نیز در دو نوبت انجام شد و تا تاریخ ۳۱ خردادماه امسال نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت دفترچه جدید نبود.

وی گفت: سامانه تلفنی ۱۶۶۶ نیز از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور فعال شد تا به سوال‌های بیمه شدگان در زمینه این بیماری پاسخ دهد.

فرجی بیان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، این مشاوره‌های تلفنی در کاهش حجم مراجعه مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و آرامش دادن به آنها و کاهش اضطراب بسیار موثر بود.

وی بیان کرد: در این زمینه ۱۳۰ خط جدید به سامانه ۱۶۶۶ اضافه شد و ۳۰ پرستار، ۱۰ پزشک عمومی در سه شیفت طی ۲۴ ساعت به سوالات پاسخ دادند که به طور مثال فقط در یکی از ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور، ۴۰۰ هزار تماس با سامانه ۱۶۶۶ داشتیم که پاسخ داده شد.

فرجی خاطرنشان کرد: همچنین گروهی شامل پزشکان متخصص عفونی و متخصص ریه برای ارائه آخرین اطلاعات مربوط به بیماری کووید ۱۹ و راهنمایی کارشناسان پاسخ‌گو در سامانه ۱۶۶۶ برای ارائه اطلاعات دقیق‌تر به بیمه شدگان شکل گرفت.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        همراه اول