پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲

استانها  /  همدان

راه‌اندازی مرکز شبانه‌روزی فوریت‌های بررسی مشکلات واحدهای تولیدی

قائم‌مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور از راه‌اندازی مرکز شبانه‌روزی فوریت‌های بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری تا ۱۰ روز دیگر در کشور خبر داد.

راه‌اندازی مرکز شبانه‌روزی فوریت‌های بررسی مشکلات واحدهای تولیدی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، بابک دین‌پرست با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری اعضای هیات دولت در دوم شهریورماه با معظم‌له و تاکید ایشان بر ضرورت تشکیل کارگروهی شبانه‌روزی به منظور رفع موانع تولید اظهار کرد: وزیر کشور طی مکاتبه‌ای با رئیس جمهور، ضمن اشاره به سوابق مربوط به گزارشات قبلی، بر آمادگی لازم راه‌اندازی این مرکز تاکید کرده‌اند که این موضوع‌، از سوی رییس جمهور به معاون اول، اعضای ستاد و روسای قوه قضاییه و مقننه منعکس شده است.

وی افزود: با توجه به الزامات قانونی، دستورات صادره و در راستای اجرای حکم صادره از سوی وزیر صمت و رییس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور، در بخشنامه‌ای به استانداران کشور ابلاغ شده که بر مبنای آن، باید حداکثر ظرف ۱۰ روز نسبت به راه‌اندازی این مرکز در کشور اقدام شود.

معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: در این ابلاغیه که رونوشت آن برای اعضای ستاد ارسال‌ و بر ضرورت تعیین و معرفی نمایندگان خود به مراکز مذکور در سطح ملی و استانی تاکید شده، به برخی از وظایف و نحوه کار مرکز اشاره شده است.

وی افزود: در شرایط حساس کنونی و در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «جهش تولید» مزین شده و تاکیدات جدی رئیس جمهور در اهتمام ویژه دستگاه‌ها برای رفع موانع واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی، یکی از مهمترین الزامات، اجرای دقیق ماده ۶۱ قانون الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، با هدف حل مشکلات واحدهای تولیدی، به ویژه در موارد مربوط به تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام، تامین مالی، تعیین تکلیف بدهی‌های معوق و رفع مشکلات مرتبط با محیط زیست، منابع طبیعی و معادن و رفع موانع صادراتی است.

دین‌پرست گفت: فرمایشات موکد مقام معظم رهبری مبنی بر "ضرورت تشکیل کارگروهی شبانه‌روزی به منظور رفع موانع تولید" منجر به تهیه و ارسال نامه ۱۲ شهریورماه وزیر کشور و صدور ابلاغیه‌ای در تاریخ ۱۳ شهریورماه از سوی رئیس جمهور شد.

وی عنوان کرد: در همین راستا مقرر شد نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم برای راه‌اندازی مرکز موصوف در آن استان، اقدام شود.

معاون اقتصادی وزیر کشور با اشاره به مهمترین ویژگی‌های این مرکز گفت: به تناسب اختیارات و مسئولیت‌های مصرح در ماده (۶۱) قانون الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین‌نامه اجرائی ماده قانونی مذکور، این مرکز در سازمان صمت مستقر و تحت مدیریت رییس سازمان مذکور و با نظارت عالی روسای کارگروه‌های استانی، فعالیت خواهد کرد.

وی افزود: نظر به اینکه در اجرای تبصره ذیل ماده (۶۱) قانون موصوف، دستگاه‌های عضو ستاد و کارگروه‌های مذکور و دبیرخانه‌های مورد نیاز آنها، باید از امکانات و نیروی انسانی موجود در دستگاه‌ها و اعضای ذی‌ربط استفاده کرده و به هیچ عنوان تشکیلات جدیدی ایجاد نکنند، باید بر اساس مفاد ماده قانونی مذکور و ماده (۲) آیین‌نامه اجرائی آن، نماینده یا نمایندگان دستگاه‌های عضو کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، برای استقرار در مرکز موصوف معرفی شوند.

دین‌پرست در همین راستا با بیان اینکه مرکز مورد اشاره به صورت شبانه‌روزی فعالیت خواهد کرد، گفت: نمایندگان دستگاه‌های عضو کارگروه موظفند، همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۰ هر روز، در محل مرکز مستقر باشند. از ساعت ۲۰ تا ۸ صبح و برای روزهای تعطیل نیز، شیفت مطلعی، پاسخگوی تلفنی متقاضیان و انعکاس موضوع به مسئولین ذیربط خواهد بود.

قائم مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با بیان اینکه پیش‌نویس دستورالعمل مربوط به نحوه فعالیت مراکز ملی و استانی، ظرف مدت ۱۰ روز آینده توسط دبیرخانه ستاد تنظیم و ابلاغ خواهد شد، افزود: سامانه ویژه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که به صورت آزمایشی در ادارات کل صمت استان‌ها نصب و در ۲۳ مهرماه، آخرین وضعیت، موانع و مشکلات مرتبط با آن سامانه، در نشست ویدئوکنفرانسی مشترک مسئولین دبیرخانه ستاد، دفتر آمار و فراوری داده‌های وزارت صمت و سازمان‌های آن در کشور مورد بررسی واقع شد تا هفته آتی نهایی‌سازی شده و عملیات اجرائی مرکز مورد نظر را پشتیبانی خواهد کرد. 

وی ادامه داد: موضوع ضرورت برقراری ارتباط سامانه‌های دستگاه‌های عضو و مرتبط با ستاد رفع موانع تولید با سامانه اصلی ستاد و تعیین حداکثر بازه‌‌های زمانی الزام‌آور دستگاه‌های مرتبط، برای بررسی و پاسخگویی به درخواست متقاضیان، طی هفته آتی، در قالب تصمیمات نود و هشتمین جلسه ستاد و برگزاری جلسات مورد نیاز، با نمایندگان دستگاه‌های ذیربط، تصمیم گیری و تمهیدات لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شد.

دین‌پرست تصریح کرد: به محض خاتمه فرآیند تکمیل سامانه مورد اشاره، نسبت به برگزاری کارگاه آموزشی مورد نیاز برای کاربران سامانه مذکور در سطح کشور اقدام خواهد شد.

وی اضافه کرد: اولویت بررسی و حل مشکلات واحدهای تولیدی، به ترتیب با دستگاه اجرایی مرتبط در سطوح استانی و سپس ملی و در گام بعدی، با کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها خواهد بود.

معاون اقتصادی وزیر کشور خاطرنشان کرد: صرفاً در موارد خاص، آن هم با ذکر دقیق دلایل عدم توفیق دستگاه اجرایی مسئول در سطح استان و کارگروه‌های استانی، برای حل و فصل مشکلات واحد تولیدی، مراتب برای بررسی و حل و فصل نهائی مشکلات واحدهای مشمول، به دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ارسال خواهد شد.

دینپرست خاطرنشان کرد: روند و نحوه حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی، توسط دستگاه‌های اجرائی مسئول (در گام نخست)، بصورت مستقیم و یا با هماهنگی و اخذ مجوزهای قانونی لازم از دستگاه ملی متبوع و نحوه اقدام کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان (در گام دوم)، به عنوان مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد دستگاه‌های استانی و کارگروه‌های رفع موانع تولید استانی محسوب و در گزارشات تجمیعی سه ماهه ارزیابی عملکرد که برای مقامات عالی کشور ارسال خواهد شد، مورد لحاظ قرار خواهد گرفت.

گفتنی است خبرگزاری فارس بعد از مهلت تعیین شده از تشکیل یا عدم تشکیل و سازوکار این مرکز برای مخاطبان گزارش تهیه خواهد کرد و پیگیر امور آن خواهد بود.

انتهای پیام/ ۳۱۴۰

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول