اخبار فارس من فارس TV فارس پلاس افکار سنجی زندگی

استانها  /  همدان

پژوهش‌های تحلیلی جایگزین پژوهش‌های تکراری شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در دنیای امروز باید به جای پژوهش‌های تکراری به پژوهش‌های تحلیلی بپردازیم.

پژوهش‌های تحلیلی جایگزین پژوهش‌های تکراری شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمد پورداوود ظهر امروز در مراسم روز پژوهش که به صورت مجازی برگزار شد اظهار کرد: زیربنای اصلی پیشرفت جوامع پژوهش است و در دنیای امروز آنهایی که به استقلال و اهداف توسعه جامعه خود اهمیت می‌دهند در موارد استراتژیک و سیاست‌گذاری‌های کلان خود پژوهش را اولویت نخست خود در نظر دارند.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته جهان منابع انسانی و مالی زیادی را به منظور انجام پژوهش در اختیار دانشگاه‌ها، نهاد تعلیم و تربیت و موسسات پژوهشی قرار می‌دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تاکید بر اینکه پیشرفت‌های اقتصادی و فناوری‌های نوین زاییده پژوهش‌ گسترده علمی هستند گفت: به این خاطر کشورهای توسعه‌یافته مهم بخش عمده‌ای از تولید ناخالص ملی خود را به عموم فعالیت‌های پژوهشی اختصاص دادند.

وی با بیان اینکه اختصاص بخشی از تولید ناخالص ملی به پژوهش است که باعث می‌شود، چرخه رقابت پرشتاب علم و فناوری پیوسته بودجه‌های پژوهشی خود را افزایش می‌دهند افزود:  معتقدیم پژوهش می‌تواند اتلاف وقت، سرمایه و اندیشه را به میزان زیادی کاهش دهد و ما را در رسیدن به اهدافمان یاری کند.

پورداوود یاداور شد: پژوهشگری صرف یک حرفه و گرایش و اینکه فقط پیرایش و پالایش باشد، پرداخته نمی‌شود بلکه جوششی است از چشمه فیاض بعد خلیفه‌اللهی آدم‌زادگان است.

وی بیان کرد: خوشبختانه یکی از زیرنظام‌های سند تحول بنیادین زیرنظام پژوهش و ارزشیابی است که در جامعه کل‌نگر برای پاسخگویی به دامنه وسیع و متنوع مشکلات و مسائل در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش همدان اضافه کرد: در چرخش‌های کلان تحول‌آفرین که موارد زیادی اشاره شده، گفته شده از پژوهش‌های توصیفی موردی و پراکنده به پژوهش‌های نظام‌مند، نوآورانه و تحول‌آفرین در راستای رسیدن به اهداف و کارکردهای نظام تربیت عمومی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه گسترش فرهنگ پژوهش، آموزش و پرورش راه‌های متعددی را به کار برده است تصریح کرد: از جمله این راه‌ها می‌توان به تاسیس مراکز پژوهشی و طرح‌ها و برنامه‌هایی که برای دانش‌آموزان در نظر دارد، اشاره کرد.

وی تاسیس پژوهشکده‌های آموزش و پرورش در راستای حمایت از پژوهش و تربیت، پرورش مربیان پژوهشگر و شایسته، طرح تربیت معلم پژوهشنده به منظور ترغیب به حل مسائل آموزشی و تربیتی از طریق پژوهش در عمل، ایجاد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با هدف ایجاد شرایط و امکاناتی که خلاقیت‌ها و ارتقای دانش‌آموزان را فراهم کند، از جمله راهکارهای پژوهشی آموزش و پرورش است.

پورداوود بیان کرد: ایجاد واحدهای درسی در مدارس با عنوان مطالعات پژوهشی و کار و فناوری که به بعد پژوهش اعتقاد دارد، مسابقات انشانویسی و مقاله‌نویسی و برگزاری جشنواره‌های جابربن حیان و خوارزمی در دوره‌های ابتدایی و متوسطه از دیگر راهکارهای تقویت حوزه پژوهش است.

وی اضافه کرد: در استان همدان به پژوهش برای رسیدن به اهداف تعیلم و تربیت اهتمام ویژه‌ای شده به طوری که در بعد همکاری بین نهاد دانشگاه و آموزش و پرورش کارهای خوبی شده و مقاماتی که دانش‌آموزان و معلمان در کشور کسب کردند، موید این امر است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان خاطرنشان کرد: شورای تحقیقات استان از روزمرگی خارج شده و در غالب کارگروه تخصصی در همان شورای تحقیقات کارهای بزرگی انجام می‌دهد به گونه‌ای که در این شورا روسای دانشکده ادبیات و علوم انسانی،  اقتصاد و علوم اجتماعی، اساتید مطرح پژوهشگر دانشگاه بوعلی‌، فرهنگیان، آزاد و سایر دانشگاه‌ها حضور دارند و  معلمان پژوهنده در این شورا کار اولویت‌های پژوهشی و بصری را با اتکا به جدیدترین یافته‌های پژوهشی مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه پژوهش‌های تکراری زیاد انجام می‌دهیم گفت: دیگر به جای پژوهش‌های تکراری باید به سمت پژوهش‌های تحلیلی برویم تا شاهد به ثمر رسیدن پژوهش‌هایی با رویکرد جدید باشیم.

انتهای پیام/ ۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول