اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ثبت ملی چهار اثر طبیعی استان همدان/ خورزنه ثبت ملی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان از ثبت چهار اثر طبیعی استان همدان در فهرست میراث ملی کشور خبر داد.

ثبت ملی چهار اثر طبیعی استان همدان/ خورزنه ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان علی مالمیر پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه شورای ثبت ملی میراث‌طبیعی اداره کل ثبت و حریم آثار تاریخی و احیای میراث ناملموس و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی چهار اثر طبیعی پیشنهادی میراث زمین‌شناختی خورزنه  در همدان، درختان چنار پیر اسماعیل بالا و پایین در روستای ترخین‌آباد و سراب ملوسان در نهاوند از سوی همدان مطرح و پس از بررسی‌ پرونده هر چهار اثر طبیعی ارائه شده برای ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی به تصویب و مراحل  قانونی و اداری آنها برای صدور  ابلاغیه وزیر در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: یکی از این آثار پرونده میراث زمین شناختی کوه خورزنه  بود که این محوطه طبیعی - تاریخی به لحاظ موقعیت در استان همدان، شهرستان همدان واقع شده و در مجاورت شهرک شهید بهشتی همدان قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود: این محوطه در فاصله حدودا یک کیلومتری غرب روستای تفریجان و در فاصله دو کیلومتری شرق شهر همدان (شهرک شهید بهشتی) واقع شده است.

وی ادامه داد: خورزنه کوهی از سنگ‌های رسوبی آهکی دنباله شرقی کوه‌های الوند (سد اکباتان) کمتر از ۵ کیلومتر فاصله دارد که در حدود ۱۴۵ هکتار وسعت و دارای خط الرأس تیغه‌ای و بریده است. کوه خورزنه ترکیبی از طبیعت و آثار استقراری انسانی که هریک از آنها دارای خصوصیات و ویژگی‌های شاخص منحصر به خود است.

مالمیر با بیان اینکه در دامنه و سینه‌کشی آن برخی فسیل‌ها (سنگواره‌ها) پیدا می‌شود گفت: در خورزنه چندین  غار طبیعی و در داخل برخی از آنها چند استالاکتیت ستون گونه وجود دارد.

وی گفت: در دیواره های غار آثار زیادی مانده از اثر قلم و چکش‌کاری دیده می‌شود که نشان می‌دهد روستاییان اطراف و مردم همدان سنگ‌های مخصوص آسیاب‌های آبی و برخی سنگ‌های ساختمانی را از دیواره آن غار و سایر صخره‌های خورزنه بریده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با بیان اینکه کوه خورزنه دارای حفره‌های متعددی است که عمق و طول زیادی ندارند و همگی بن‌بست و کوتاه هستند گفت: این محوطه  به لحاظ باور های فرهنگی و تاریخی دارای ارزش‌های معنوی  و ناملموس برخوردار است. باورهایی از جایگاه میترا ، افسانه خواهر و برادر و... از آن جمله است که در صورت احیای و بازآفرینی و ساماندهی محدوده این محوطه از جایگاه والایی در اکوتوریسم طبیعی و تاریخی دست پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول