اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

هشدار در همدان؛ خطر انتقال هاری!

حیوان‌گزیدگی در همدان درصد نسبتا بالایی را به خود اختصاص داده که در همین راستا نسبت به افزایش بیماری هاری نگرانی‌هایی ایجاد شده است.

هشدار در همدان؛ خطر انتقال هاری!

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اخیرا رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان از خطر انتقال بیماری‌ هاری با افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در این شهرستان خبر داد و غذا دادن غیر اصولی به سگ‌های ولگرد را یکی از راه‌های خطر انتقال بیماری‌های مشترک بین این حیوان و انسان عنوان کرد.

علی طاهری که به کشف یک واحد کانون هاری طی امسال در همدان اشاره کرد؛ خطر این مسئله را بیشتر نمایان ساخت و از آنجا که ضرورت دارد راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری دستور کار جدی باشد به سراغ رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی همدان رفتیم و صحبت‌های ایشان را در این زمینه شنیدیم.

جلال بطحایی با بیان اینکه همدان جزو استان‌هایی است که میزان بروز نسبتا بالای حیوان‌گزیدگی را دارد اظهار کرد: کنترل و پیشگیری از هاری بیماری جزو ضروریات است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بالغ بر ۷ هزار مورد حیوان گزیدگی در استان ثبت شد که خوشبختانه هیچ‌ کدام منجر با هاری نشد و فوتی نشد گفت: در حال حاضر همکاران ما به صورت ۲۴ ساعته خدمات لازم را ارائه می‌کنند و خوشبختانه مشکلی خاصی وجود ندارد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه به طور متوسط  ۲۱ نفر در روز در استان به مراکز پیشگیری مراجعه و خدمات بهداشتی و درمانی دریافت می‌کنند افزود: آمار حیوان گزیدگی استان نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته که بخشی عمده‌ای از آن توسط سگ‌ها صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد گزش‌های استان ناشی از سگ‌‌گزیدگی  است و ۲۱ درصد گربه‌گزیدگی و مابقی به سایر حیوانات اهلی و وحشی اختصاص دارد. 

بطحایی با بیان اینکه ۹۶ درصد آمار یا حیوان‌زدگی یا گزش گربه است عنوان کرد: عمدتا حیوان‌گزیدگی در استان از سوی سگ‌های دارای صاحب بوده است.

بطحایی با اشاره به اینکه سال گذشته بالغ بر ۵۵ درصد گزش‌ها در مناطق روستایی و ۴۵ درصد در مناطق شهری بود تصریح کرد: کنترل این بیماری به کمک دستگاه‌های متولی حائز اهمیت است و البته در شهر و روستا روش پیشگیری متفاوت است.

وی نقش بخشداری‌ها و دهیاری‌ها را در زمینه آموزش افراد مهم دانست و گفت: در بخش شهری نیز جمع‌آوری سگ‌ها به روش اصولی و در صورت لزوم عقیم‌سازی این حیوانات و کنترل زاد و ولد آنها نقش مهمی در کاهش آمار خواهد داشت.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول