اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ارائه خدمات خطرسنجی بیماری‌ قلبی در مراکز بهداشت همدان/ مردم موضوع را جدی بگیرند

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه افراد بالای ۳۰ سال با مراجعه به مراکز بهداشتی می‌توانند از اینکه در ۱۰ سال آینده چند درصد امکان سکته قلبی و مغزی خواهند داشت، مطلع شوند گفت: متاسفانه استقبال لازم از این طرح را شاهد نیستیم.

ارائه خدمات خطرسنجی بیماری‌ قلبی در مراکز بهداشت همدان/ مردم موضوع را جدی بگیرند

راضیه سادات میرمعینی؛ مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه همه ساله آخرین روز ماه سپتامبر مصادف با ۷ مهرماه روز جهانی قلب نامگذاری شده است اظهار کرد: از آنجا که بیماری‌های قلبی یکی از مشکلات و چالش‌های مهم سلامت بوده، هر سال برنامه‌هایی به این مناسبت در سطح جهان، کشور و استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود سالانه قریب به ۱۸ میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند گفت: شعار امسال روز جهانی قلب «سلامت قلب، سلامت جامعه» انتخاب شده که به چند موضوع توجه دارد و تاکید می‌شود افراد، جامعه و دولت‌مردان و سیاست‌مداران به آنها بپردازند.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی، اطلاع‌رسانی مناسب به افراد و مبارزه همه‌جانبه با عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی را مهم عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین موضوعات بسیج همگانی برای داشتن قلب سالم است که افراد باید شیوه زندگی سالم را مد نظر قرار دهند و با تغییرات ساده در زندگی مثل مقابله با فشارهای روانی، کاهش فشار خون، رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی سعی کنند خطرات بیماری قلبی را کم و پیشگیری کنند.

میرمعینی با تاکید به اینکه دولتمردان باید با توزیع و دسترسی عادلانه خدمات بهداشتی و درمانی و حمایت‌ از برنامه‌های مرتبط با کاهش بیماری‌های قلبی، از سلامت افراد حمایت کنند گفت: امکانات سیستم بهداشتی در سیستم شبکه، یعنی بخش پیشگیری از بیماری در کشور، وضعیت نسبتا خوب است و خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت در ارائه خدمات خطرسنجی بیماری‌ قلبی و عروقی، فعالیت خوبی در ایران دارند.

وی با بیان اینکه در ارائه خدمات خطرسنجی بیماری‌ قلبی و عروقی، افراد بالای ۳۰ سال با مراجعه به مراکز بهداشتی می‌توانند اطلاع کافی از اینکه در ۱۰ سال آینده چند درصد امکان سکته قلبی و مغزی خواهند داشت، پیدا کنند و مراقبت‌ها را داشته باشند افزود: متاسفانه در حال حاضر خصوصا قشر آقایان استقبال لازم را از این طرح ندارند در حالی که در پیشگیری موثر است.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان بیان کرد:‌ در معاینات و آزمایش‌ها اگر فرد خطر بالای بیماری داشته باشند، به پزشک، مشاور تغذیه و فعالیت بدنی معرفی می‌شود تا خطر بیماری کاهش یابد و باید این مسئله مورد توجه باشد.

میرمعینی با اشاره به اینکه در حیطه تشخیصی و درمانی شهرستان‌ها از امکانات برابر برخوردار نیستند و تمرکز ما در سطح کشور روی شهرهای برخوردار است ادامه داد: شهرهای کم‌برخوردار  از داشتن یک متخصص خوب داخلی در مضیقه هستند و مشکل دارند و  باید برقراری عدالت در سلامت مورد توجه جدی باشد که این موضوع در همدان هم صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه امسال در روز جهانی قلب به موضوع مراقب از طبیعت توجه ویژه‌ای شده است خاطرنشان کرد: گفته می‌شود ۲۵ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از آلودگی هواست و باعث می‌شود هر سال ۷ میلیون نفر در جهان از دنیا بروند.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به افراد، جامعه و سیاستمداران باید در کاهش آلودگی اقداماتی انجام دهند گفت:‌ افراد سعی کنند کمتر از سوخت‌های فسیلی و بنزین مصرف کنند و در کاهش آلودگی محیط زیست شرایط دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در جامعه فراهم شود؛ دولتمردان نیز اجرای قوانین هوای پاک را فراهم کنند.

میرمعینی خودمراقبتی، مدیریت استرس و توجه به سلامتی به خصوص به فشارهای روانی که می‌تواند سکته‌های قلبی و حمله‌های قلبی را دو برابر کند را لازم دانست و افزود: افراد باید از دوران کودکی مهارت‌هایی نظیر خویشتن‌داری و حل مسئله را یاد بگیرند تا بتوانند در شرایط استرس‌زا از آن استفاده کنند.

 مدارس بستر یادگیری مهارت‌های تاب‌آوری در شرایط استرس‌زا را فراهم کنند

وی با تاکید به اینکه در مدارس بستری فراهم شود که دانش‌آموزان مهارت‌های تاب‌آوری در شرایط استرس‌زا را فرا گیرند گفت: افراد باید با آموزش و مطالعه کتاب بتوانند مهارت‌هایی را یاد بگیرند و سیاست‌گذاران نیز شرایط استرس‌زا را از مردم بگیرند.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان در پاسخ به اینکه آموزش‌ها در حوزه بیماری‌ قلبی و عروقی چطور پیش می‌رود؟ گفت: در حال حاضر خانه‌های بهداشت در این زمینه فعال هستند و آموزش‌ لازم را در خصوص فعالیت بدنی، تغذیه سالم و ... دارند؛ عمده آموزش‌ها به نحوی به قلب سالم وصل می‌شود و می‌توان گفت تقریبا ۸۰ درصد آموزش‌ها در این مراکز به شیوه زندگی سالم برمی‌گردد.

میرمعینی با بیان اینکه آموزش‌هایی برای عموم مردم در سطح شهرستان‌ها ارائه و همایش‌هایی در این زمینه برگزار می‌شود عنوان کرد:‌ در سطح استان نیز آموزش‌های پرسنل، پزشکان و عموم مردم در قالب برنامه‌های صدا و سیما، انتشار اخبار و مقالات و نیز برگزاری پویش‌های سراسر در سطح استان با استفاده از ظرفیت سایر ادارات حائز اهمیت بوده است.

وی تصریح کرد: غربالگری خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی قدم بسیار مهمی در حوزه پیشگیری از بیماری‌های قلبی بوده که لازم است مردم با این طرح آشنا شوند و مورد استفاده قرار دهند.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان گفت: همدان شاید جزو استان‌های با شرایط و امکانات متوسط است و متوسط به پایین نیست. شهرستان‌ها محدود است و شرایط صعب‌العبور نداریم اما با این وجود امکاناتی که در مرکز استان بوده در برخی از مناطق دورتر از مرکز وجود ندارد.

میرمعینی با اشاره به اینکه باید در راستای برخورداری شهرستان‌ها از داشتن تیم‌های تخصصی، امکانات ورزشی و دعوت به پویش‌های فعالیت‌های اجتماعی و بهسازی و پاک‌سازی محیط تلاش زیادی شود، خواستار توجه به این موضوع شد.

وی بیان کرد:‌ نسبت به شرایط و امکانات تشخیصی در استان مشکل خاصی نیست اما پرچالشترین موضوع فرهنگ‌سازی بوده که اگر افراد به اهمیت غربالگری و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر پی ببرند، توجه به شرایط تشخیصی را جزو اولویت‌های زندگی خود قرار می‌دهند، اما متاسفانه امروز حتی مراکز بهداشتی با وجود دعوت از افراد برای خطرسنجی بیماری‌ قلبی و عروقی، این موضوع در اولویت افراد نیست و استقبال لازم را ندارند.

میزان فشار خون در استان همدان دو برابر شده است

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه فشار خون یکی از آیتم‌های مهم بیماری‌های قلبی و عروقی است و متاسفانه در سال ۹۵ تا ۹۹ که دو ارزیابی در کشور انجام شد، میزان فشار خون در استان تقریبا دو برابر شده است گفت: این مسئله نشان می‌دهد عوامل بیماری قلبی در استان افزایش داشته و افراد باید روی عوامل خطر به ویژه استعمال دخانیات هوشیار باشند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه همدان طی چند سال گذشته در استعمال دخانیات جزو استان‌های پیشرو بوده که این موضوع در سکته‌های قلبی، مغزی و فشار خون بالا تاثیرگذار است گفت: در کنار همه این عوامل، افزایش وزن، تغذیه نامناسب و کم‌تحرکی که خصوصا در ایام کرونا تاثیر منفی گذاشت، استرس تیر آخر را می‌زند که امیدوارم فکری بشود.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول