اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

پرونده ثبت جهانی هگمتانه دی ماه به یونسکو می‌رود/ حذف آسفالت از عرصه هگمتانه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه حذف آسفالت از عرصه هگمتانه طی یک ماه آینده انجام می‌شود گفت: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان دی ماه به یونسکو ارسال می‌شود.

پرونده ثبت جهانی هگمتانه دی ماه به یونسکو می‌رود/ حذف آسفالت از عرصه هگمتانه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، طبق اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پرونده ثبت جهانی هگمتانه دى‌ماه سال جارى به یونسکو ارسال می‌شود، این موضوع عنوان خبری است که طی سفر دارابی معاون میراث فرهنگی وزارتخانه به همدان اعلام شد، خبری که ما همدانی‌ها سالهاست منتظر آن هستیم.

در این سفر از رسانه‌ها برای همراهی دعوت نشد اما به لحاظ اهمیت موضوع خبر را از منابع دیگری رصد کردیم تا مخاطبان در چند و چون روند پیگیری پرونده ثبت جهانی "منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان" قرار گیرند.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان ثبت جهانی پرونده جهانی هگمتانه را مطالبه مردم همدان دانست و اظهار کرد: حذف آسفالت عرصه هگمتانه یکی از مهمترین چالش‌های این پرونده بود که تا یک ماه آینده میدان هگمتانه و خیابان آسفالت منتهی به بازار آهن‌فروشان حذف خواهد شد.

علی مالمیر با اشاره به اینکه در حال حاضر پرونده ثبت جهانی در مرحله ترجمه است و پس از آن، توسط کارشناسان وزارتخانه آماده ارسال می‌شود گفت: سایت موزه میدان مرکزی شهر همدان و آثار ارزشمند بسیاری مانند سرای غفاری که به پارکینگ تبدیل شده بود از آثاری هستند که جهانی خواهند شد. 

وی با بیان اینکه ساماندهی مغازه‌ها، جداره‌های پیاده‌راه بوعلی و اکباتان در دستور کار قرار دارد افزود: جابه‌جایی برخی از خطوط و کنتورهای برق، مرمت خانه میرابیان، خانه شرفخانی و خانه نوری انجام شده است.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گریزی به کاوش محوطه باستانی هگمتانه زد و عنوان کرد: تداوم کاوش و آغاز فصل بیست و سوم کاوش تپه باستانی هگمتانه در حال انجام است، علاوه بر این تجهیز پایگاه و کتابخانه هگمتانه و اتاق تفسیر و روشنایی شب تا پیش از ارسال پرونده ثبت جهانی انجام می‌شود. 

گفتنی است، پرونده ثبت جهانی «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌ شده و در دی ماه سال جاری به یونسکو ارسال می‌شود.

برای ثبت جهانی پرونده ارسالی همدان چندین اقدام مهم و اساسی باید از سوی میراث فرهنگی، شهرداری و چند دستگاه اجرایی دیگر انجام شود که باید تا زمان حضور ارزیابان یونسکو به پایان برسد و حرف و حدیثی در بازدید آنها از همدان نباشد اما تاکنون اقدام عاجلی نشده که باید هر چه زودتر آغاز شود تا شاهد یک اتفاق مهم در همدان بود.  

پایان پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول