اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

شبی ماندگار با «سوپر مغز ایرانی»/ آماده مسابقه با سریع‌ترین ابرکامپیوترهای جهان هستم+عکس

ساعات پایانی آخرین شب نمایشگاه کتاب هرمزگان در حال قدم زدن و بازدید از غرفه‌ها بودیم که ناگهان غرفه‌ای پرجمعیت، توجه‌مان را به خود جلب و منجر به حضورمان در جمع شد.

شبی ماندگار با «سوپر مغز ایرانی»/ آماده مسابقه با سریع‌ترین ابرکامپیوترهای جهان هستم+عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، ساعات پایانی آخرین شب نمایشگاه کتاب هرمزگان در حال قدم زدن و بازدید از غرفه‌ها بودیم که ناگهان غرفه‌ای پرجمعیت، توجه‌مان را به خود جلب و منجر به حضورمان در جمع شد.

ازدحام جمعیت گرداگرد فردی حدود ۵۰ ساله در این غرفه فرا گرفته بود. حس کنجکاوی‌مان گل کرد و به جمع پیوستیم. گفته می‌شد او «سوپر مغز ایرانی» است و سرعت انتقال و محاسبات ذهنی‌اش بسیار بالاست.

او قادر بود دو موضوع متفاوت را به‌طور هم‌زمان دریافت و پاسخ را ارائه دهد و مادامی‌که با مردم سخن می‌گفت، به جذرهای بسیار سخت با اعداد و ارقام آنچنانی پاسخ می‌داد.

وی مبتکر و بنیانگذار روش‌های نوین سرعت انتقال و محاسبات ذهنی در جهان است و در جام جهانی محاسبات ذهنی 2004 نیز عنوان ششم دنیا را یدک می‌کشد.

خلاصه منتظر ماندیم تا غرفه‌شان خلوت‌تر و از ازدحام جمعیت بکاهد تا دقایقی را با او به گپ‌وگفت بنشینیم.

*ذهن انسان نه متکی به کامپیوتر بلکه باید همگام با کامپیوتر باشد

«علی بیات موحد» متولد 1348 در زنجان و یکی از افتخارآفرینان علم ریاضیات ایران است. او به گرمی در غرفه کاملأ متفاوتشان پذیرای ما شد.

دلبسته جنوب است و از آنجایی که روز بعد او را به صرف ناهار دعوت کردیم به‌دلیل ضیق وقت، این ضیافت را نپذیرفت چراکه می‌گفت؛ می‌بایست به قشم برود و از عجایب هفتگانه این جزیره زیبای ایران لذت ببرد.

موحد، علاقمند است برای هرمزگانی‌ها کلاس‌های محاسبات برگزار کند و به او قول دادیم در حد توان، همکاری‌هایی را با وی در این زمینه برقرار سازیم.

این مبتکر ایرانی معتقد است در جهان امروز ذهن انسان نه متکی به کامپیوتر بلکه باید همگام با کامپیوتر باشد.

موحد یک اعتقاد کلی دارد و همه این کارها را بر پایه آن انجام می‌دهد و اذعان می‌دارد؛ «خداوند همه چیز را بر اساس نظم آفریده است و ما باید این نظم را پیدا کنیم».

*از علاقمندی به هرمزگان تا برگزاری دوره های محاسباتی برای ورزشکاران

او بسیار مشتاق است تا برای رزمی‌کاران، کلاس‌های ذهن برگزار کند چراکه معتقد است ریاضیات به ورزشکارانی که در عرصه قهرمانی فعالیت دارند خصوصأ جوانان رزمی‌کار کمک می‌کند تا تصمیمات خود را به موقع اجرایی کنند.

این استاد علم ریاضیات اظهار داشت: از سن هفت سالگی محاسبات ذهنی را با عمل جمع یاد گرفتم و پس از یادگیری هر عمل محاسباتی در دوران تحصیل روش‌هایی برای محاسبات ذهنی آنها ابداع کردم.

به گفته وی، این عملیات عبارتند از جمع و تفریق، ضرب و تقسیم، جذر، ریشه، لگاریتم، نسبت‌های مثلثاتی، حد، مشتق، انتگرال، ضرب اعداد در مبنای 2 و... که موفق به ابداع روش‌های محاسبات ذهنی برای آنها نیز شدم.

*با نظر پروفسور محمود حسابی تصمیم به آموزش گرفتم

استاد موحد افزود: قبل از ورود به دانشگاه این امر را مختص به خود می‌دانستم و انحصاری تلقی می‌شد ولی پس از قبولی در دانشگاه و با راهنمایی اساتیدی چون مرحوم پروفسور حسابی تصمیم به آموزش این رشته به عموم گرفتم.

این سوپر مغز ایرانی ادامه داد: در ابتدا این امر را غیرممکن می‌دانستم ولی با تلاش فراوان و تلفیق روش‌های ابداع شده، توانستم این امر را انجام دهم و عموم را از آموزش آن بهرمند سازم.

وی تصریح کرد: اکنون نیز مسأله گلدباخ را با راه حل ویژه خود حل کرده‌ام و آماده مسابقه با سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان در زمینه محاسبات ذهنی ریاضی هستم.

*مچ‌گیری در فروشگاه

موحد به بیان یکی از خاطراتش پرداخت و افزود: برای خرید به مغازه‌ای رفتم، کلی وسیله خریده بودم، وقتی فروشنده قیمت‌ها را پشت سر هم وارد ماشین حساب می‌کرد من هم اعداد را در ذهنم جمع می‌زدم اما فروشنده در جمع کل دچار اشتباه شد و پول بیشتر از من خواست؛ وقتی او را اشتباهش آگاه ساختم، به من گفت؛ آقا ماشین حساب که اشتباه نمی‌کند اما وقتی دوباره رقم ها را جمع زد، متوجه اشتباهش شد.

*«علی بیات موحد» را بیشتر بشناسیم؛

برگزیده ویژه دهمین جشنواره بین المللی خوارزمی در زمینه طراحی روش‌های جدید ذهنی در عملیات ریاضی ۱۳۷۵
کسب تائیدیه ۱۵۰۰۰ فرمول ابداعی از یونسکو در زمینه محاسبات ذهنی و کاربرد آن‌ها
کسب مدال برنز مخترعین نمایشگاه باسل سوریه ۲۰۰۳
کسب رتبه ششم جهان در جام جهانی محاسبات ذهنی آلمان
کسب رتبه اول تقسیم و تناسبات آلمان ۲۰۰۴
کسب رتبه چهارم جذر آلمان ۲۰۰۴
کسب رتبه هشتم جمع آلمان ۲۰۰۴
بی‌رقیب در محاسبات لگاریتم اعداد و ریشه‌های اعداد بدون محدودیت رقم
کسب رتبه دوم پیدا کردن اعداد اول در دومین دوره جام جهانی محاسبات ذهنی آلمان ۲۰۰۶ (جام جهانی سوپر مغزهای جهان)
کسب رتبه چهارم جذر در دومین دوره جام جهانی محاسبات ذهنی آلمان ۲۰۰۶
کسب رتبه پنجم ک م م و مخرج مشترک در دومین دوره جام جهانی محاسبات ذهنی آلمان ۲۰۰۶
کسب رتبه اول جهانی تقسیم با رکود ۳۷ رقم اعشار در جام جهانی سوپر مغزهای جهان آلمان ۲۰۱۰
کسب رتبه دوم جهانی Surprise درجام جهانی سوپر مغزهای جهان آلمان ۲۰۱۰
ارائه رشته سرعت انتقال و محاسبات ذهنی کاربردی در آموزش ضمن خدمت در آموزش و پرورش و ثبت آن به صورت دو مرحله مصوب با کدهای ۹۱۷۰۱۹۳۳۴ و ۹۱۷۰۱۹۳۳۳ گردیده است.

انتهای پیام/3264/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول