اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

آقای استاندار جلوی این افتتاح فرمایشی را بگیرید/ ساخت بزرگ‌ترین میدان میوه و تره‌بار جنوب کشور با ده‌ها اشکال و ایراد

بزرگ‌ترین میدان میوه و تره‌بار جنوب کشور که برای ساخت آن ۹۶ میلیارد تومان هزینه شده، دارای ایرادات و اشکالات اساسی است و برای ساخت آن کوچک‌ترین مشورتی با حجره‌داران قدیمی بندرعباس نیز نشده است تا حدافل الزامات مدنظر آن در ساخت چنین میدانی لحاظ شود.

آقای استاندار جلوی این افتتاح فرمایشی را بگیرید/ ساخت بزرگ‌ترین میدان میوه و تره‌بار جنوب کشور با ده‌ها اشکال و ایراد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بزرگ‌ترین میدان میوه و تره‌بار جنوب کشور که کار ساخت آن از سال ۹۳ آغاز شده، اکنون در لیست پروژه‌هایی قرار دارد که بناست تا برای دهه فجر در هرمزگان افتتاح شود ولی این پروژه که به گفته چهره‌های مطرح میدان میوه و تره‌بار بندرعباس، کوچک‌ترین مشورتی با آنان به منظور ساخت آن صورت نگرفته دارای چنان مشکلات و ایرادات و حواشی زیادی است که ضروری است تا استاندار هرمزگان و دستگاه‌های بازرسی و نظارتی حتما سری به آن زده و نواقص کار را پیش از افتتاح ملاحظه کنند چرا که افتتاح بی‌سرانجام چنین پروژه‌هایی نه تنها سبب خوشحالی و خرسندی مردم نخواهد شد بلکه کام آنان را در این ایام با شکوه تلخ می‌کند.

افتتاح صوری پروژه دردی را دوا نمی‌کند

مهدی جوادی از فعالان مطرح میدان میوه و تره‌بار بندرعباس که بیش از ۴۰ سال در این صنف حضور دارد، با گلایه از عدم مشورت شهرداری در ساخت این پروژه با فعالان این حوزه اظهار کرد: متاسفانه آنچه که اکنون به صورت نصفه و نیمه به عنوان میدان جدید میوه و تره‌بار بندرعباس آماده شده، دارای نواقص و ایرادات اساسی است و شرایط در مکان جدید مورد رضایت حجره‌داران فعلی میدان میوه و تره‌بار بندرعباس نیست.

وی افزود: توافق اولیه ما ساخت ۸۰ غرفه بود اما شهرداری ۹۲ غرفه در میدان جدید ایجاد کرده و ۱۲ غرفه دیگر را نیز زیرسازی کرده تا به تدریج کامل کند و این در حالی است که اگر بنا باشد ۹۲ غرفه در میدان جدید فعال شود، عملا بازار کنونی بندرعباس کشش لازم فعالیت این تعداد غرفه را ندارد و سبب ضرر و زیان فعالان فعلی میدان میوه و تره‌بار و بیکاری غرفه‌داران قدیمی خواهد شد.

 

 

جوادی ادامه داد: غرفه‌های جدیدی که در میدان میوه و تره‌بار ساخته شده‌اند استاندارد لازم را ندارند و اتاق کارگری مجاور با هر غرفه را به طور ناگهانی به سردخانه تبدیل کرده‌اند که هیچ پیش‌فرضی برای آن در نظر گرفته نشده است!

وی با بیان اینکه اگر مشورت درستی با بارفروشان کنونی صورت گرفته بود، این همه اشکال و ایراد در ساخت پروژه وجود نداشت، خاطرنشان کرد: در میدان جدید معماری درستی برای ساخت هر کدام از غرفه‌ها در نظر گرفته‌اند و اصلا اتاق کارگری و اتاق رانندگان و ... در این میدان جدید در غرفه‌ها در نظر گرفته نشده است.

غرفه‌های خوش‌نما نصیب پیمانکار شده است

غلامحسین رضایی یکی از حجره‌داران قدیمی بندرعباس نیز با اشاره به وجود مشکلات اساسی در ساخت میدان جدید میوه و تره‌بار بندرعباس و عدم رفع آن از سوی پیمانکار، اظهار کرد: غرفه‌های خوش‌نما و درجه یک این میدان نصیب پیمانکار پروژه شده و غرفه‌های درجه دو و پشتی این میدان را قرار است به غرفه‌داران قدیمی واگذار کنند که در این زمینه نیز هنوز هیچ توافقی با غرفه‌داران میدان کنونی بندرعباس نشده است.

وی افزود: باسکول میدان جدید که مهم‌ترین نیاز برای افتتاح پروژه بشمار می‌رود اصلا نصب و مستقر نشده و غرفه‌ها به صورت نیمه‌کاره و نمایشی مهیای افتتاح زودهنگام شده‌اند! واقعا اگر مسؤولان دغدغه حل مشکلات میدان میوه و تره‌بار بندرعباس را دارند، نباید افتتاح صوری این پروژه را قبول کنند.

رضایی اضافه کرد: کف‌سازی پروژه میدان میوه و تره‌بار جدید نیز اصلا اصولی نیست و فضای ساخته شده برای غرفه‌داران اساسا کارگری ساخته نشده و مشکلات زیادی در صورت انتقال به میدان جدید خواهیم داشت که ترس ما این است که شهرداری و پیمانکار پروژه، ما را با این مشکلات پس از افتتاح صوری تنها بگذارند.

دوربرگردان میدان میوه و تره‌بار کشتارگاه خواهد شد

سید حسن میرآقایی از بارفروشان ۶۰ ساله بندرعباس نیز می‌گوید: جدای از نواقص فراوان کنونی در میدان جدید میوه و تره‌بار بندرعباس، متاسفانه دوربرگردانی که در جاده میناب برای این منظور در نظرگرفته شده غیرکارشناسی و بسیار خطرناک است و بدلیل تردد رورانه دهها کامیون در آن، بدون شک به یکی از قتلگاه‌های جاده‌ای استان تبدیل خواهد شد.

وی افزود: افتتاح صوری این پروژه دردی از مشکلات استان و صنف بارفروشان بندرعباس دوا نخواهد کرد و تجربه نیز نشان داده که اغلب پروژه‌ها پس از افتتاح صوری به حال خود رها می‌شوند و عملا رفع نواقص موجود در پروژه نیز عملا پیگیری نخواهد شد.

 حتی جوی‌های این پروژه نیز به قدری سطحی طراحی شده که با اندک دورریز میوه در آن بسته می‌شود و کشش هدایت آب باران‌های پر شدت فصلی را در بندرعباس ندارد.

این فعال اقتصادی هرمزگان با بیان این که آسفالت نازک کف این میدان جدید میوه و تره‌بار نیز جوابگوی تردد و تخلیه و بارگیری دهها کامیون باری که روزانه در گرمای بندرعباس در این پایانه تردد دارند، نیست و حتی برای غرفه‌های ساخته شده در این میدان، امکانات کولر و تجهیزات سردخانه تعبیه نشده و فقط یکی از اتاق‌هایی که کاربری آن برای استراحت کارگران بوده است را به عنوان سردخانه در مجاور هر غرفه بدون هیچ‌گونه زیرساختی در نظر گرفته‌اند! 

شهرداری بندرعباس مانند غریبه‌ها با بارفروشان قدیمی رفتار می‌کند

فرهنگ جوادی از دیگر بارفروشان میدان قدیمی میوه و تره‌بار بندرعباس می‌گوید: شهرداری حدود 5 سال است که مشغول ساخت این پروژه است اما در طول این 5 سال حتی یک‌بار با بارفروشان فعلی (قدیمی) درباره شیوه نقل و انتقال حجره‌ها و نحوه انتقال و مالکیت غرفه‌های جدید با ما سخن نگفته است و این در حالی است که برخی به اسم سرمایه‌گذار در پروژه میدان جدید، بر روی غرفه‌ها قیمت نیز گذاشته‌اند.

وی بیان داشت:  در حوزه ساخت غرفه‌ها در میدان جدید، الزامات و نیازهای ما را نیز در نظر نگرفته‌اند و حتی نوع معماری و جنس محصولاتی نیز که برای ساخت غرفه‌ها در نظر گرفته شده، اصلا جوابگوی نیاز ما غرفه‌داران نیست.

جوادی خاطرنشان کرد: در غرفه‌های پشتی که قرار است به بارفروشان قدیمی داده شود، حتی سکویی برای جلوگیری از حادثه ورود کامیون به داخل حجره‌ها که بسیار محتمل است نیز در نظر نگرفته‌اند و پیمانکار پروژه، این طرح را اگر چه مدعی است از سایر میادین میوه و تره‌بار کشور الگو گرفته اما خودش با سلیقه و خواست خودش پیش برده و هیچ‌گونه مشورتی با فعالان صنف بارفروش و نیازها و الزامات آنها نداشته است.

6 حجره قدیمی موجود در میدان جدید به استانداردها بسیار نزدیک‌ترند

عیسی احمدی عضو اتحادیه بارفروشان بندرعباس نیز به خبرنگار فارس در بندرعباس گفت: اولین سری از غرفه‌های موجود در میدان جدید میوه و تره‌بار مربوط به زمان شهرداری منصور آرامی است که به طور آزمایشی در 6 غرفه اجرا شد که الحق و الانصاف در مقایسه با غرفه‌های کنونی که در دو سال اخیر ساخته شده، استانداردتر و به خواسته‌های اعضای صنف بسیار نزدیک‌تر است.

هنوز سایبان‌ غرفه‌های پشتی نصب نشده است و آسفالت کف میدان نیز مناسب نیست.

وی ادامه داد: این 6 حجره در دو طبقه طراحی و ساخته شده و عرض و دهنه هر غرفه نیز به اندازه‌ای است که به راحتی 3 تریلی می‌تواند در هر غرفه بار تخلیه کند و از طرف دیگر در طبقه دوم هر غرفه نیز امکاناتی نظیر اتاق کارگری و اتاق رانندگان و سرویس بهداشتی و ... در نظر گرفته شده است اما در غرفه‌سازی‌های پیمانکار جدید متأسفانه هیچ توجهی به خواست و نیاز بارفروشان و الزامات مورد نیاز این بخش نشده است.

شهرداری دغدغه بارفروشان را رفع کند

غلامرضا جهانگیری از بارفروشان خوشنام میدان میوه و تره‌بار بندرعباس نیز در ادامه با بیان این که شهرداری می‌بایست پیش از افتتاح این پروژه، دغدغه بارفروشان و حجره‌داران قدیمی را رفع کند، اظهار داشت: ما نگرانیم که شهرداری قرار است چه رفتاری با ما برای انتقال از میدان قدیمی به میدان جدید داشته باشد؟ همه حجره‌داران کنونی اکنون بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند که قرار است چه شرایطی در پیش روی آنها قرار گیرد. ما چه تضمینی در پیش روی خودمان داریم که پس از نقل مکان به میدان جدید، با مبالغ کلان شهرداری در مابه ازای هر کدام از غرفه‌ها مواجه نشویم؟

اگر بعد از مدتی، شهرداری در ازای هر غرفه مبالغ کلانی از ما طلب کرد، ما چه باید بکنیم؟ چه کسی جوابگوی ما خواهد بود؟

وی عنوان کرد: از استاندار هرمزگان و نمایندگان استان در مجلس انتظار داریم که قبل از افتتاح چنین پروژه پر اشکال و ایرادی که همه اعضای صنف نیز مشکلات آن را در قالب نامه‌ای آماده کرده و به مسؤولان ارسال کرده‌اند، تکلیف کمبودها و نواقص موجود در این پروژه را روشن کرده و اجازه ندهند افتتاح زودهنگام این پروژه سبب بی‌اعتمادی این صنف و حتی مردم به این دست از پروژه‌های بزرگ شود.

جهانگیری گفت: آیا درست است که پیمانکار به تعهداتش عمل نکند و ما با انبوهی از گرفتاری پس از افتتاح صوری این پروژه تنها بمانیم؟ واقعا چه تضمینی وجود دارد که پیمانکار بعد از افتتاح پروژه نسبت به رفع ایرادات اساسی در این پروژه اقدام کند؟

نامه دسته جمعی بارفروشان به استاندار هرمزگان

شمار زیادی از بارفروشان فعلی حاضر در میدان قدیم میوه و تره‌بار بندرعباس در نامه‌ای به مسؤولان با بیان مشکلات کنونی میدان جدید از آنان خواسته‌اند تا فکری به حال این پروژه کرده و از افتتاح زودهنگام آن خودداری کنند.

ایرادات اساسی در پروژه انتقال آب و برق به میدان جدید میوه و تره‌بار که بسیاری از حجره‌داران قدیمی بندرعباس نسبت به آن هشدار داده و از مسؤولان خواسته‌اند که تا رفع این مشکلات مانع از افتتاح این پروژه شوند.

حال همه نگاه‌ها به استاندار هرمزگان است که آیا این پروژه را با انبوهی از نواقص و کمبودها افتتاح خواهد کرد یا با تدبیر خود نشستی میان پیمانکار، شهردار بندرعباس و بارفروشان قدیمی بندرعباس برگزار و نسبت به رفع نواقص پروژه اقدام می‌کند؟! 

اقدامی که می‌تواند اعتماد را به بخش خصوصی بازگردانده و حتی فراتر از آن موجب تقویت اعتماد به نظام شود چرا که افتتاح پروژه‌ای ناقص آنهم به نام دهه فجر نه تنها کام کسی را شیرین نخواهد کرد بلکه خسارات معنوی به دنبال خواهد داشت که خیر و صلاحی در آن وجود ندارد.

انتهای پیام/3264

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول