دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۱

استانها  /  هرمزگان

افزایش مصرف برق در حوزه خانگی در هرمزگان/ ادارات رعایت نکنند برق آنها را از ساعت 13.30 قطع می‌کنیم

سرپرست شرکت توزیع برق هرمزگان گفت: امسال سرانه مصرف برق خانگی ما بیش از سال‌های گذشته است و یکی از دلایل آن شیوع ویروس کرونا است که سفرها را نیز کاهش داده است و ماندگاری مردم در منازل موجب شده تا مصرف برق در حوزه خانگی تداوم داشته و افزایش یابد.

افزایش مصرف برق در حوزه خانگی در هرمزگان/ ادارات رعایت نکنند برق آنها را از ساعت 13.30 قطع می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علیرضا رنجبر صبح امروز در یک نشست خبری به بیان نکاتی در خصوص وضعیت مصرف برق در استان هرمزگان و رشد مصارف برقی در بخش خانگی پرداخت.

برگزیده‌ای از این اظهارات در ادامه می‌آید:

* امسال سرانه مصرف برق خانگی ما بیش از سال‌های گذشته است و یکی از دلایل آن شیوع ویروس کرونا است که سفرها را نیز کاهش داده است و ماندگاری مردم در منازل موجب شده تا مصرف برق در حوزه خانگی تداوم داشته و افزایش یابد.

* اوج مصرف برق در هرمزگان از ساعت 13 تا 17 است و همکاری مردم در این زمینه می‌تواند به تداوم خدمت به مردم کمک فراوانی کند.

* گزارشی برای افزایش قیمت برق نداریم و دستورالعملی در این زمینه وجود ندارد. البته این تصمیم در حوزه مسؤولیت ما نیست که بتوانیم ما در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم.

* تمام توان و تلاش‌ ما معطوف به این است که هیچ‌گونه خاموشی به مشترکان ما تحمیل نشود. حدود 75 درصد از مشترکان ما در بخش خانگی است. تقاضای ما این است که تجهیزات سرمایشی را کم کنند و حدالامکان در مکانی که حضور دارند، کولر آن روشن باشد و وقتی در اتاق حضور دارند، کولر را در دیگر اتاق‌ها و یا در بخش پذیرایی خاموش کنند. این اقدام می‌تواند به کاهش مصرف برق کمک بزرگی کند تا هیچ خاموشی به هم استانی‌های عزیز تحمیل نشود.

* مصرف برق شبکه توزیع هرمزگان 2179 مگاوات در 1 تیرماه به ثبت رسیده است. در مقایسه با سال گذشته حدود 4.5 درصد افزایش مصرف داشته‌ایم. در حال حاضر سقفی که برای پیک مصرف در هرمزگان در نظر گرفته شده است

* بیش از 710 هزار مشترک در سراسر استان داریم که 580 هزار آن مشترکان خانگی هستند.

* صدور ماهانه بیش از 710 هزار قبض کاغذی و توزیع آن در سراسر استان کار بسیار سختی بود که بحمدالله اکنون بیش از 99 درصد از مشترکان، تلفن همراه‌شان در سیستم ثبت است و ما بصورت پیامکی نسبت به صدور قبوض الکترونیکی اقدام می‌کنیم و کار پرداخت انجام می‌گیرد. از طریق سایت شرکت توزیع نیز امکان پرداخت قبض برق وجود دارد که فرآیند پرداخت قبوض را تسهیل کرده است.

* مشترکان ما حتی می‌توانند کارنامه 20 ساله مصرف خودشان را ببینند و سابقه پرداخت‌ها را نیز مشاهده کند.

* علاوه بر این سایر خدمات شرکت توزیع برق را نیز در سایت شرکت قرار داده‌ایم که هم‌استانی‌های عزیز می‌توانند 25 خدمت را به صورت الکترونیکی دریافت و هزینه‌های خود را نیز مدیریت کنند و نیازی به حضور و مراجعه فیزیکی نیست.

* ما طبق مصوبه کمیته مدیریت بحران استانداری، شاهد کاهش ساعات کاری ادارات را داشتیم و لذا ما موظفیم که پس از ساعت 13.30 نسبت به مدیریت مصرف این سازمان‌ها اقدام کنیم تا فشاری به مصارف خانگی ما وارد نشود. ما میزان مصرف ادارات و سازمان‌ها را پس از ساعت 13.30 را رصد می‌کنیم و اگر مصرف آنها کاهش نیافته باشد، نسبت به قطع برق تا ساعت 17 اقدام و پس از آن دوباره برق را وصل می‌کنیم.

* بیش از 68 درصد از کل مصرف برق استان را بخش خانگی دارند.

* قابلیت اطمینان شبکه متأثر از مصرف، تأمین کننده، میزان مصرف و دما و شرایط جوی است. هرچقدر مصرف بار شبکه بالا برود، احتمال خاموشی بیشتر است. در زمان پیک شرایط ما به گونه‌ای است که احتمال بروز مشکل در شبکه افزایش می‌یابد. لذا از مردم عزیز می‌خواهیم که نسبت به مدیریت مصرف بخصوص در ساعات پیک که از 13 تا 17 است، اقدام کنند.

* سامانه تلفنی 121 در مورد مسائل مختلف حوزه برق پاسخگوی مردم است.

* حتی یک لامپ نیز می‌تواند بر مصرف کلی استان اثر گذار باشد و تقویت حس حساسیت نسبت به مصرف برق در خانواده تأثیر بسیار بالایی بر کاهش مصرف دارد.

* نوسانات برق عمدتا در ساعات پیک رخ می‌دهد که عمدتا ناشی از افت ولتاژ است. برای رفع این افت در نظر داریم 150 ترانس جدید را نیز در شبکه به کار بگیریم که نوسانات کمتری داشته باشیم.

* هم اکنون تعمیرات جدید روی شبکه را به صورتی انجام می‌دهیم که قطعی برق رخ ندهد تا مردم در زمان تعمیرات شبکه دچار قطعی نشوند و یا کمترین میزان قطعی را داشته باشند.

* خسارت‌ها به مشترکان دو نوع است. یک سری خسارات پیش از کنتور و سری دیگر بعد از کنتور است. شرکت توانیر به صورت کلی، تمامی مشترکان خانگی و تجاری را بیمه کرده است. هر اتفاق و حادثه‌ای که بعد از کنتور برای مشترکان رخ دهد، تمام خسارات ناشی از حادثه حاصل از نوسانات را از طریق شرکت بیمه‌گر پرداخت می‌شود. البته هنوز شرکت بیمه جدید برای سال 99 تعیین نشده است و سامانه‌ای را بزودی معرفی می‌کنیم تا مردم خساراتی که به آنها ناشی از نوسانات برق وارد شده است را در این سامانه وارد کنند.

*هزینه نصب کنتور هوشمند بر عهده مشترک است.

* 12 هزار کنتور هوشمند در کل استان نصب است که عمدتا شامل ادارات، صنایع، اپراتورهای تلفن همراه و چاه‌های کشاورزی است.

* در سال 98 تعداد 4700 مشترک جدید را برق‌دار کردیم. برنامه داریم که 6 هزار اشتراک جدید را نیز امسال برق‌دار کنیم.

* کل روستاهای بالای 10 خانوار نیز امسال برق‌دار می‌شوند.

* زمینی‌کردن شبکه کار مفیدی نیست. در برخی نقاط زمینی‌کردن شبکه‌ها ارزشمند است و ما با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی بررسی‌هایی داریم که شبکه را زمینی کنیم. زمینی کردن شبکه جز این که هزینه‌ها را بالا ببرد و سرعت فرسودگی را در برخی نقاط بالا می برد، ثمری ندارد.

* تأمین برق مردم زاج و داربست نیز در طول یک ماه اخیر خیلی در این باره صحبت شد. بخشی از سکنه در منازل‌شان هستند و برق هم دارند. سال گذشته سیلی در این منطقه رخ داد که برخی جاده‌ها در این منطقه قطع شد. برق نیز قطع شده بود که بلافاصله وصل شد. بخشی از مردم این منطقه کوچ کردند و به زمین‌هایی رفتند که مالکیت این زمین‌ها متعلق به کیست؟ در اردیبهشت‌ماه امسال نیز به ما منتقل شد که بر اساس مصوبه کمیته بحران استان به ما ابلاغ شد که یک فقره انشعاب برای کمپ به آنان داده شود. یک فقره انشعاب موقت به نام دهیاری زاج و داربست به طور موقت تحویل دادیم تا زمانی که مجوزهای لازم از مراجع ذیربط به ما داده شود.

* ما اگر شبکه برق را در اراضی ملی توسعه دهیم و این پست‌های برق، ساخت و سازهای بی‌رویه در آن رخ دهد، ما محکوم می‌شویم و مراجع حقوقی و قضایی با ما برخورد خواهند کرد. ما فقط و فقط زمانی می‌توانیم شبکه را توسعه دهیم که مجوزهای لازم را از دستگاه‌های مربوطه دریافت کرده باشیم.

* اگر مجوزهای لازم در این زمینه برای روستاهای زاج و داربست صادر شود ما بلافاصله اقدام خواهیم کرد.

* هرمزگان دارای شهرهایی است که مردم بعد از غروب آفتاب از منزل خارج می‌شوند و ما وظیفه داریم که روشنایی را برای زیبایی شهرها بهبود ببخشیم. اگر جایی دیدید که مشکل روشنایی دارد، حتما با سامانه 121 تماس بگیرید. همین طور ما در دستور کار داریم که اکیپ‌های روشنایی‌مان را تقویت کنیم. سامانه پیامکی 30009121 نیز در اختیار مردم است.

* از مردم می‌خواهیم در جابجایی اسناد و املاک خود به تسویه قبض بسنده نکنند بلکه از مراکز خدمات برق که با مراجعه سایت شرکت برق نیز می‌توانید درخواست آن را ارائه کنید، حتما از سلامت کنتور برق نیز اطمینان حاصل کنید. 

* هزینه محاسبه قبض برق برای خوش‌حساب‌ها به ازای هر 10 درصد کاهش مصرف برق، 20 درصد کاهش هزینه به دنبال خواهد داشت. از میان 710 هزار مشترک ما اگر فقط 10 درصد در مصرف برق صرفه‌جویی داشته باشند، دیگر هیچ مشکلی در بحث خاموشی‌ها نخواهیم داشت.

انتهای پیام/88055

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        همراه اول