به گزارش خبرگزاری فارس از کیش، غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بههمراه مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد ظهر امروز با حضور در باند جنوبی فرودگاه کیش و سالن مسافری در حال ساخت این فرودگاه از نزدیک روند پیشرفت 70درصدی عملیات اجرایی، زیربنایی و تامین تجهیزات مورد نیاز این باند از قبیل چراغهای روشنایی، دستگاه آی ال اس و ارتقای دستگاههای رادیویی را بررسی کردند.
به گفته علی عرب مدیرعامل شرکت توسعه بنادر و فرودگاههای منطقه آزاد کیش، این باند با 4هزار و 380متر طول و 75 متر عرض، یکی از بزرگترین باندهای فرودگاهی کشور است که با هدف ارتقای کلاس هوانوردی باند فرودگاه بینالمللی کیش به بالاترین کلاس جهانی F4 و رونق صنعت گردشگری کیش در این منطقه ساخته میشود.
وی در خصوص پیشرفت عملیات اجرایی آسفالت باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش گفت: بر اساس برنامه زمانبندی شده با اجرای 700 تن آسفالت در روز، لایه نهایی روکش باند با رعایت استانداردهای جهانی در حال اجراست که تا 40روز آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
عرب تصریح کرد: باند جنوبی فرودگاه بینالمللی کیش قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای بزرگ را دارد و تا پایان سال جاری شاهد فرود نخستین هواپیمای پهن پیکر در این فرودگاه خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت توسعه بنادر و فرودگاههای منطقه آزاد کیش در خصوص تسریع عملیات اجرایی و رعایت ارتقای سطح کیفی این طرح اظهار داشت: در حال حاضر با تلاش نیروی انسانی متشکل از 74 نفر در یک شیفت کاری 11 ساعته و بکارگیری بیش از 36 دستگاه ماشینآلات روند پیشرفت طرح با سرعت خوبی ادامه دارد.
وی افزود: عملیات اجرایی این طرح از خرداد امسال آغاز شد که با راهاندازی کارخانه دوم تولید آسفالت، باند جنوبی فرودگاه بینالمللی کیش با سرعت خوبی در حال ساخت است.
عرب با بیان این که در ادامه روند اجرای طرح، قیر مورد نیاز باید از بورس تامین میشد که ما را با مشکلات عدیدهای مواجه کرد، گفت: با پیگیریهای مستمر و پرداخت هزینه؛ قیر مورد نیاز تا هفته آینده به جزیره کیش خواهد رسید.
وی با بیان اینکه قیر مصرفی سفارشی و مخصوص باند جنوبی فرودگاه کیش تولید میشود از کیفیت مرغوب مصالح به کاررفته در باند جنوبی فرودگاه خبر داد و دلیل استفاده از آسفالت در این باند را سازگاری با اقلیم حاکم بر منطقه عنوان کرد و گفت: بخاطر اینکه در این منطقه یخزدگی نداریم و اختلاف دما میان گرمترین و سردترین موقع سال زیاد نیست از آسفالت استفاده شده است ولی در سرزمین اصلی بهدلیل اختلاف دمای زیاد در فصول مختلف و بارندگی و یخزدگی از بتن استفاده میشود.
عرب به خرید دستگاههای "آی ال اس" و "دی وی آی" برای فرودگاه بینالمللی کیش اشاره کرد و عنوان داشت: تهیه این تجهیزات اقدام مهم و ارزشمندی جهت کمک به ناوبری فرودگاه بینالمللی کیش بود که تا پایان سال نصب و راهاندازی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توسعه بنادر و فرودگاههای منطقه آزاد کیش تصریح کرد: "آی ال اس" دستگاهی است که از 10 سال قبل پیگیر خرید آن بوده و در نهایت پس از اخذ مصوبات لازم هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش و انعقاد قرارداد، خریداری شد و تلاش میکنیم قبل از عید به کیش ارسال شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه دستگاههای موجود "رادیو وی اوآر" در فرودگاه کیش از مدلهای قدیمی است، گفت: برای تمدید قرارداد و گواهینامه فرودگاه، این دستگاهها به "دی وی او آر" ارتقا یافته که با ورود و نصب آنها، برج جدید فرودگاه بینالمللی کیش نیز فعال خواهد شد.
عرب با بیان این که عملیات اجرایی چراغهای روشنایی باند جنوبی فرودگاه کیش در حال اجرا است، افزود: عملیات کابلکشی بهطور کامل در این طرح اجرا شده و تمامی چراغهای روشنایی باند با برند بلژیک خریداری شده و آماده نصب است.
گفتنی است با سرعت گرفتن روند ساخت باند جنوبی فرودگاه بینالمللی کیش و تامین تجهیزات مورد نیاز، این باند بهمن امسال پذیرای فرود نخستین هواپیمای مسافری خواهد بود.
انتهای پیام/88060/ر