اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

غار زینگان؛ بهشتی اسرار آمیز در قلب مهران

غار طبیعی زینگان، پدیده‌‌ای اسرار آمیز و چشم نوازی است که در بخش صالح‌آباد از توابع شهرستان گرمسیری مهران قرار دارد و به دلیل هوای بسیار خنک و مطبوع به غار بهشت معروف شده است.

غار زینگان؛ بهشتی اسرار آمیز در قلب مهران

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، امروزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جهان پدیده زیبای غارها است که به سرزمین عجایب، دنیای اسرار آمیز مشهور هستند؛ باید گفت غارها در ارتباط تنگاتنگ با سایر عوامل محیطی نقش به سزایی در پایداری محیط ایفا می‌کنند. 

استان ایلام شهری است که در غرب کشور و در میان ارتفاعات زاگرس قرار گرفته؛ دارای دو خصوصیت، دشت در جنوب و کوهستان در شمال است به همین دلیل این منطقه به دلیل چهار فصل بودن مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفته است. 

غار طبیعی و بی‌نظیر زینگان شگفتی است که در دل دشت منطقه گرمسیری بخش صالح آباد از توابع شهرستان گرمسیری مهران و در 52 کیلومتری جنوب شرقی صالح آباد قرار دارد.

سرخس‌ها، گل‌ها، گیاهان، سنگ‌ها، آرامش حاکم بر درون غار، همه نمایی از نقاشی طبیعی است که چشم‌ها را به زیبایی فرا می‌خواند این غار دارای صدها متر طول، آب فراوان و قندیل‌های متعدد است که از آبچک‌های طبیعی باران خدادادی نقش می‌بندند.

راه دسترسی به غار دشوار است

رضایی یکی از گردشگران ایلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: غار زینگان بسیار زیبا و چشم نواز است وارد غار که میشوی احساس می‌کنی قطعه‌ای از بهشت در مقابل دیدگانمان خود نمایی می‌کند. 

وی افزود: راه دسترسی به اینجا کمی سخت است ای کاش مسوولین تمام مسیر مورد نظر را آسفالت کنند تا برای گردشگرانی که قصد مسافرت به این غار را دارند، مسیر دشوار نباشد.

اثری زیبا و طبیعی در ایلام

میثم علی‌زاده رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهران، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، اظهار داشت: شهرستان مهران در درازای جغرافیایی ۴۶ درجه و ۱۰ دقیقه و پهنای جغرافیایی ۳۳ درجه و ۷ دقیقه و در بلندای ۱۵۵ متری از سطح دریا قرار دارد؛ مهران در کرانه چپ رود کنجانچم قرار گرفته و با مرز عراق بیش‌تر از چند کیلومتر فاصله ندارد؛ مهران از شمال به ایلام، از خاور به دهلران و از باختر و جنوب به عراق محدود است.

وی افزود: غار زینگان به عنوان اثری زیبا، طبیعی و بکر در استان ایلام مورد توجه گردشگران بوده؛ باید گفت مهران جز معدود شهرستان‌هایی است که 4 برند گردشگری، تاریخی، طبیعی و دفاع مقدس را در دل خود جای داده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهران، تصریح کرد: بیش از ۶۴ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است این در حالی است که غار زینگان چون یک جاذبه طبیعی است اجازه مرمت و بازسازی آن وجود ندارد.

6 کیلومتر برق رسانی انجام شده است

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد: در غار زینگان ۶ کیلومتر برق رسانی انجام شده و آب شرب از طریق حفر چاه قابل دسترسی است.

وی افزود: در حال حاضر در فراخان مجدد برای جذب سرمایه گذار هستیم و تاکنون یک و نیم میلیارد تومان در آنجا هزینه شده است. 

غار زینگان قطعه‌ای از بهشت گمشده استان ایلام در شهرستان مهران است تنها مامنی که می‌توان در آنجا لحظه‌ای با خیال راحت به دور از هیاهوی پر شده در شهرها در آن‌جا به آرامش رسید.

گزارش :کبری هواسی

انتهای پیام/ 970813/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول