اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

از کمبود روغن در بازار ایلام تا افزایش تقاضای کاذب برای خرید

طی روزها و هفته‌های اخیر، مردم با موضوع کمبود یا نبود روغن مواجه شده‌اند این در حالی است که این مساله سبب نگرانی آنان نسبت به کاهش موجودی این کالا و به دنبال آن افزایش تقاضا شده است.

از کمبود روغن در بازار ایلام تا افزایش تقاضای کاذب برای خرید

خبرگزاری فارس- ایلام؛ مریم نظری: در روزهای گذشته کمبود و گرانی روغن به یکی از دغدغه‌های مهم در بازار خوراکی تبدیل شده؛ بررسی و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که مشکلات کمبود روغن، در ماه‌های گذشته که هر از چندگاهی شاهد بروز آن بوده‌ایم، به صورت مقطعی برطرف شده است.

اما متأسفانه ماه‌هاست که کمبود برخی از انواع روغن در بازار مشهود است و می‌توان گفت که بازار روغن یکی از بازارهای پرنوسان طی ماه‌های گذشته بوده و دو ضلع مصرف‌کننده و تولیدکننده با چالش‌های بسیاری مواجه شده‌اند و از طرف دیگر نیز بر اساس گفته‌ی مسوولان واردات مواد اولیه تهیه و تولید روغن هم با کندی روبه رو است.

کمبود و گرانی روغن در استان

نعیمه پناهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: کمبود و گرانی روغن به یکی از دغدغه‌های مهم در بازار تبدیل شده و همین امر موجب شده برای تهیه روغن به خصوص روغن جامد با مشکل جدی مواجه باشیم.

وی افزود: بعضی از فروشندگان و مغازه‌داران علاوه بر این‌که روغن‌ها را با قیمت بالاتری از قیمت واقعی خود به فروش می‌رسانند بلکه این کالاها را در انبارهای خود احتکار می‌کنند و مانع از رسیدن روغن مورد نیاز به دست مردم می‌شوند.

این شهروند ایلامی ادامه داد: خیلی از مردم این روزها برای تامین روغن خوراکی مورد نیاز خود تلاش می‌کنند تا بتوانند در حد نیاز آن را خریداری کنند اما هر چه به فروشگاه کوچک و بزرگ مراجعه می‌کنند، خبری از روغن نیست.

افزایش تقاضای روغن بیش از عرضه

رضا محسنی یکی از مغازه‌داران استان گفت: خیلی از مردم به دلیل ترس از گران شدن و کمیاب شدن روغن، تقاضای خود را افزایش می‌دهند و تقاضای روغن بیشتر از عرضه آن شده است.

وی افزود: حتی بعضی از خانواده‌ها برای دریافت روغن بیشتر با چند نفر از اعضای خانواده‌ی خود برای خرید روغن اقدام می‌کنند و همین امر موجب شده که هم قیمت روغن بالا برود و هم با کمبود روغن در بازار مواجه شویم.

توزیع ۷۰۰ تن روغن در بازار

علی غیاثی رئیس اداره بازرگانی سازمان صمت استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: جذب ۱۱۳۰ تن روغن نباتی طی امسال انجام شده و از ابتدای سالجاری تا کنون ۷۰۰ تن روغن در سطح بازار این استان توزیع شده است.

وی افزود: همچنین به منظور کنترل بازار در چند روز گذشته ۲۰ تن روغن نباتی در سطح استان توزیع شده؛ این میزان روغن جهت مصارف خانوارها، اصناف و صنعت توزیع شده است.

غیاثی با بیان اینکه با اشاره به اینکه کمبود روغن  فقط مختص استان نیست، گفت: عدم تامین به موقع روغن خام و مواد اولیه کارخانجات تولید روغن در سطح کشور مهمترین دلیل کمبود این کالای اساسی است.

خرید مازاد بر نیاز

صیدی روابط عمومی سازمان صمت استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ایلام گفت: متأسفانه خریدهای مازاد بر نیاز شهروندان ایلامی یکی از دلایل عمده کمبود روغن در بازار استان است.

وی با بیان این که ضروری است فرهنگ‌سازی‌های لازم جهت جلوگیری از احتکارهای خانگی انجام شود اضافه کرد: رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری را در زمینه این فرهنگ سازی داشته باشند.

کمبود روغن خوراکی معمولی در حالی است که روغن‌های زیتون، کنجد و ذرت در بازار هست اما به دلیل گرانی، مردم توانایی خرید این نوع روغن‌ها را ندارند.   

با توجه به اینکه این روزها روغن خوراکی در کشور کمیاب شده و نگرانی‌های جدی را به وجود آورده است؛ امید است مردم با خودداری از احتکار خانگی و خریدهای مازاد بر نیاز از تشدید این مشکل جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۲۳/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول