اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

شهروند خلاق ایلامی خانه‌ای قدیمی را موزه فرش کرد

شهروند خلاق ایلامی خانه‌ای که در سال 1360 احداث شده است را به موزه فرش تبدیل کرده و توانسته سالانه برای بیش از 150 نفر اشتغالزایی ایجاد کند این در حالی است از نبود حمایت‌ها و بازار فروش نیز رنج می‌برد.

شهروند خلاق ایلامی خانه‌ای قدیمی را موزه فرش کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، خانه‌ای در دره‌شهر که سال احداث آن ۱۳۶۰ است، هم اکنون، به نمایشگاه، انبار فرش‌ها، قالی‌های دست بافت استادان فرش و قالی بافان دره‌شهری تبدیل شده است.

فرش دستبافت از گذشته تاکنون در نقاط مختلف استان ایلام جایگاه ویژه‌ای داشته است و به نوعی یکی از هنرهای بومی در استان نیز به شمار می‌رود.

بدون شک رونق فرش بافی و بافت فرش دستبافت در نقاط محرومی مثل ایلام و شهرستان دره‌شهر کمک شایانی در جهت درآمد خانوار می‌کند که البته این کار نیازمند توجه مسوولان است.

حال این روزها به همراه ضرباهنگ چله، چاقو و تار و پود دار قالی و در فراز و فرود آواز پر سوز و گداز زنان و تولید کنندگان قالیباف شهر، در خانه‌ای گشوده شد که رنج سال‌ها سرپنجه پوست نازکشان بوده، خانه‌ای که خود یک اثر تاریخی با معماری ایرانی است و پذیرای هنر اصیل و با ارزش فرش ایرانی است.

فرش را تولید می‌کنیم اما به فروش نمی‌روند

خدایار قوچی مدیر عامل شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی شهرستان دره‌شهر در گفت‌وگو با فارس گفت: از آنجاییکه که استان ایلام طرح و برند خاصی در خصوص فرش مخصوص دستباف ندارد لذا ما از طرح‌های قم استفاده می‌کنیم البته قبلا دولت از تولیدکنندگان حمایت می‌کرد و اکثر بافنده‌های فرش زیر نظر ما و این شرکت تعاونی فرش می‌بافتند و امرار معاش می‌کردند.

وی افزود: باید گفت تحریم‌های ظالمانه بازارهای جهانی فرش را از ما گرفته و الان ما بیشتر روزگار می‌گذرانیم هرچند تولید هم داریم بازار کار نداریم.

مدیر عامل شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی شهرستان دره‌شهر گفت: در سال‌های قبل بهترین اشتغال و درآمدزایی را داشتیم؛ تعاونی مربوطه زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت است اما آنطور که باید حمایت نمی‌شود و بافنده هم دلسرد می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ الی ۶۰ تخته فرش موجود دارم؛ بیشتر فرش‌ها را به اتحادیه تهران یا بازارهای داخلی می‌فرستیم اما باز مشکل فروش داریم؛ برای بیش از ۱۵۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در سال ایجاد شده است.

ما را حمایت نمی‌کنند

محمد یکی از کارگران نیز در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: باید به تعاونی‌ها و شرکت‌هایی که هدفشان اشتغال مستمر جوانان بومی در منطقه است توجه بیش از پیش شود اما این توجه را ما در استان ایلام و شهرستان دره‌شهر نمی‌بینیم.

وی افزود: صدای ما کارگران واقعیت به جایی نمی‌رسد و هر چه فریاد می‌زنیم انگار هیچکس نمی‌شنود صدای حبس آلود درون سینه‌هایمان را، دست‌های زخمی ما دیگر خسته شده از بی‌عدالتی مسوولین، از بی‌توجهی‌ها از قول و وعیدها، این دولت باید نگاه ویژه‌ای به تولید کنندگان داشته باشد. 

 

مشکلات را به مرکز ملی فرش ایران منعکس کرده‌ایم

سبحان چراغی رئیس حوزه فرش سازمان صمت ایلام نیز گفت: در مورد حمایت‌ها این سازمان در قالب کار گروه‌ها و سامانه‌های مختلف و در تناسب با  تسهیلات تخصیصی به استان، شهرستان‌ها را  به تناسب مساعدت کرده حال تمامی این مشکلات در زمینه گرانی مواد اولیه، بحث تحریم‌ها، بحث تاثیر کرونا بر فعالیت قالیبافان، بحث بازاریابی و تخصیص تسهیلات کم بهره و بیمه قالیبافان که خاص کلیه تولید کنندگان فرش در کشور است را به  مراجع استانی و متولیان فرش دستباف در مرکز ملی فرش ایران منعکس کرده است. 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این تشکل‌ها این است که باید با بازاریابی و بر اساس سلیقه و سفارش مشتریان بازارهای هدف  اقدام به تولید و از طرح‌ها و نقشه‌های بروز جدید در تناسب با مبلمان منازل تولید کنند چون طرح و نقش  قدیمی دیگر بازارپسندی چندانی ندارد.

تلاش خواهیم کرد تا تعاونی‌ها تعطیل نشوند

محمدرحیمی مدیر کل صمت نیز به فارس گفت: قوچی مدیرعامل یکی از ۷ شرکت تعاونی فرش روستایی که در شهرستان‌ها فعالیت دارد که دارای اتحادیه استانی به مدیریت منتی‌نژاد و در نهایت اتحادیه مرکزی در تهران به مدیریت بهاروند است؛ روش کار این تشکل به این صورت بوده که تولیدات خود را باید به تشکل مرکزی در تهران ارسال کنند و از طریق بازاریابی در بازارهای هدف بفروش برسانند.

وی خاطر نشان کرد: تمام توان و تلاش خود را به کار می‌گیرم تا مشکلات این حوزه مرتفع شود و این تعاونی‌ها تعطیل نشوند.

حال مشکلاتی ازجمله افزایش قیمت مواد اولیه و نبود بیمه قالیبافی کمر قالیبافان را خم کرده است تا جایی که این مشکلات ریز و درشت تهدیدی برای خارج شدن هنر- صنعت فرش دستباف از چرخه اشتغال هستند شرکت‌هایی که به خاطر نبود شرایط ویژه تسهیلات و نبود حمایت در حال تعطیلی بوده و هر لحظه ده‌ها کارگر بیکار سرگردان کوچه و پس کوچه‌های شهرستان دره‌شهر شده‌اند.

صدای دفه زنی بی‌روح‌تر از هر زمان ممکنی به گوش می‌رسد؛ سال‌ها است مشکلات در تاروپود زیباترین هنر ایلام رخنه کرده و ممکن است افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات ریز و درشت، تهدیدی برای افول این هنر سه‌ هزار ساله تلقی شود.

هنرمندان این مرزوبوم، روزهای بسیاری از عمر خود را در پشت دارهای قالی، به امید اشتغال و  بهره‌مندی از بیمه قالی‌بافی سپری کرده‌اند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۳/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول