اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

حمله سگ همسایه به بانوی ایلامی/ نظارت‌ها کجا رفته؟!

چند روز گذشته بانوی ایلامی بر اثر حمله سگ‌ همسایه دچار وحشت شده و در حین فراردست وی آسیب دیده این در حالی است که هیچ یک از ادارات مسوولیت نظارت بر این معضل را برعهده نمی‌گیرند.

حمله سگ همسایه به بانوی ایلامی/ نظارت‌ها کجا رفته؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، فرهنگ غربی غلطی که به کشور وارد شده نگهداری از حیوانات خانگی به ویژه سگ گردانی است که به استان ایلام نیز منتقل شده و نسل‌های جوان اعم از دختران و پسران به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند.

ترس مردم از حمله این حیوانات باعث استرس و مشکلاتی برای آنها شده و در همین زمینه دستگاه‌های مربوطه در ایلام که وظیفه برخورد با چنین ناهنجاری را دارند نسبت به وظایف خود کوتاهی می‌کنند.

در سطح شهر ایلام حتی در داخل خودروها سگ‌های مختلفی وجود دارند که برخی از آنها هم ارتفاع یک انسان هستند؛ چرا مسوولین چشم بر این فرهنگ غلط بسته‌اند؟ اگر هرگونه حادثه آسیبی به مردم برسد چه کسی حاضر به پاسخگویی است؟

سگ همسایه به همسرم حمله کرد

بابایی همسر خانم آسیب دیده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه همسایه پدر خانمم دارای ۲ سگ بزرگ خانگی است گفت: چند روز گذشته همسرم برای عید دیدنی به منزل پدرش مراجعه و یکی از سگ‌ها به او حمله کرده این در حالی است که به دلیل وحشتی که در دل خانمم ایجاد شده برای دفاع از خود پا به فرار گذاشته در حین فرار پای او پیچ خورده و به زمین افتاده است.

وی افزود: چادر و مانتو همسرم پاره و دست، از آرنج تا مچ دچار آسیب دیدگی شده با این حال صاحب سگ تنها به تماشا پرداخته و واکنشی نشان نداده است.

بابایی با بیان اینکه همسایه‌ها همسرم را به بیمارستان منتقل کردند ادامه داد: خانم بنده از شدت ترس حتی نمی‌توانست حرف بزند اما اکنون حال عمومی وی بعد از تزریق سرم و استفاده از دستگاه اکسیژن خوب و از بیمارستان مرخص شده است.

وی افزود: من از صاحب سگ شکایت کرده‌ام و از مسوولان استان خواستارم که نسبت به این گونه ناهنجاری‌ها برخورد قاطع داشته باشند.

پدیده سگ گردانی به سرعت در حال گسترش در کشور است

طالب قلیچی فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: سگ گردانی یا به عبارت دیگر وارد کردن حیوانی به اسم سگ به منازل، خودرو و چرخش آن در معابر متاسفانه پدیده‌ای بوده که به سرعت در حال گسترش در کشور است و باید از چند جهت به آن توجه کرد.

وی افزود: اولین بحث حقوق این حیوانات است که طی این فرآیند حقوق حیوانات نادیده گرفته می‌شود؛ حیوانی که وظیفه اصلی آن نگهبانی از دام‌ها و یک سری منافع دیگری برای انسان دارد اما به دلیل اقدامات خودخواهانه افراد در دست انسان‌ها اسیر و حقوق آنها نقض می‌شود.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: مسئله بعدی نگاه اسلام به حیوانات است؛ سگ از نگاه اسلام یک حیوان نجس بوده و ورود آن به داخل خودرو، خانه و مکان‌های عمومی باعث نجس شدن این مکان‌ها شده و اسلام نیز در روایات زیادی این دست موارد را نهی کرده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بحث دیگر رعب و وحشتی که به دلیل حضور این حیوان در اماکن عمومی دیده و در بسیاری از موارد باعث ترس کودکان و حتی خسارت جانی به افراد می‌شود و چه بسا بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان(هاری) از همین طریق انتقال پیدا کند.

وی افزود: در شهر ایلام این پدیده روز به روز در حال گسترش و افزایش است و امروز همان روزی است که مسوولین و افرادی که دغدغه‌های فرهنگی دارند باید به این مسئله ورود کنند با اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه زمینه‌های لازم برای فرهنگ سازی در این موارد را ایجاد کنند؛ همچنین سازمان‌های قانونی باید برخوردهای قاطع با این افراد داشته باشند تا روزی برسد که ایلام را به عنوان یک شهر عاری از این پدیده نامبارک در کشور معرفی کنیم.

اسارت سگ در غل و زنجیر هویتش را می‌گیرد

محمدی فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: خیلی از حیوانات بنا به ساختار و شیوه زندگی که دارند باید در خارج از محدوده انسان‌ها و در طبیعت زندگی کنند و این یک اکوسیستم طبیعی برای زندگی حیوانات در محیط زیست و طبیعت است.

وی افزود: سگ حیوانی که با زندگی مردم عشایری و در دامان طبیعت عجین شده و در برخی موارد حافظ مال و جان عشایر نشینانی که همیشه در حال سفر هستند بوده؛ این قبیل کارها تنها از این حیوان بر می‌آید.

این فعال محیط زیست گفت: به ذهن خیلی‌ها سگ یک حیوان وفادار است اما وفادار به چه معناست سگ دوست دارد آزادانه و در طبیعت زندگی کند و انسان در برخی موارد برای او یک آرامش به دور از آزار و اذیت فراهم کند اما افرادی این اشتباه را انجام می‌دهند که این حیوان را در خانه نگهداری و فکر می‌کنند.

وی افزود: سگ گردانی یا به تعبیری اسارت سگ در غل و زنجیر که در جامعه در حال افزایش است هویت این حیوان را خواهد گرفت اگر روزی او را در محیط زیست رها کنید دیگر نمی‌تواند خودش را با طبیعت وفق دهد زیرا آموزش‌هایی که باید به صورت طبیعی فرا می‌گرفت از آن دیگر خبری نیست و منتظر می‌ماند تا صاحبش برای او امکانات را فراهم کند و این باعث نابودی این حیوان در محیط زیست می‌شود.

وی در ادامه گفت: مردم باید بدانند طبیعت خود یاد می‌دهد و یاد می‌گیرد اما این پدیده شوم نگهداری سگ و سگ گردانی باعث ضربه زدن به اکوسیستم طبیعت می‌شود چرا که سگ برای محیط زیست منافعی دارد که در برخی حیوانات نیست و این امر باید از طریق آگاهی سازی به مردم، رسانه‌ها و حضور جدی مسوولین پای کار، انجام تا شاهد از بین بردن ناهنجاری سگ گردانی در سطح استان باشیم.

وجود خلا قانونی در خصوص برخورد با سگ‌های شناسنامه دار

بازدار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: سگ گردی در ایلام به سرعت در حال افزایش است که حتی در داخل خودرو و جاده این موارد زیاد مشاهده می‌شود.

وی افزود: قطعا برخورد با سگ‌های ولگرد جزء وظایف شهرداری است که باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد ولی برای سگ‌هایی که شناسنامه دار و دارای صاحب هستند شاید یک خلأ قانونی در این زمینه وجود داشته باشد که مشخص کند چه سازمان یا ارگانی مسوولیت برخورد با آنها را برعهده دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: سگ‌هایی که دارای صاحب هستند اگر به افرادی حمله کنند مردم می‌توانند از صاحب سگ شکایت و قطعاً دستگاه قضایی به این مسائل رسیدگی می‌کند.

وی در پایان گفت: برخورد با جولان سگ‌هایی که دارای صاحب و در داخل خودرو و شهر در حال تردد هستند جزء وظایف سازمان محیط زیست نیست.

بر اساس قانون هرگونه نگهداری دام در داخل شهر ممنوع است

پورمنصور مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: بر اساس قانون هرگونه نگهداری دام در داخل شهر ممنوع و باید شهرداری نسبت به آن اقداماتی انجام دهد؛ سازمان دامپزشکی در این زمینه نقش خاصی ندارد.

وی افزود: در بحث بهداشت سگ‌های صاحب دار با مراجعه به درمانگاه‌های دامی بخش خصوصی هم کار واکسیناسیون و هم درمان انجام می‌شود.

محیط زیست در بحث حیوان آزاری ورود می‌کند

 قاسمی مدیر روابط عمومی اداره محیط زیست استان ایلام به خبرنگار فارس گفت: محیط زیست در بحث حیوان آزاری می‌تواند ورود پیدا کند تا زمانی که موضوع حیوان آزاری در کار نباشد ما نمی‌توانیم در این مسئله دخالت کنیم و جزء وظایف سازمان نخواهد بود.

وی افزود: هفته گذشته مردم گزارش یک سگ آزاری در یکی از منازل شهر ایلام دادند که با همکاری نیروی انتظامی به این مسئله ورود کردیم و سگ را تحویل مراکز مربوطه جهت درمان دادیم.

مدیر روابط عمومی اداره محیط زیست استان ایلام ادامه داد: در مسئله سگ گردانی باید یک فرهنگ عمومی در جامعه ایجاد تا مانع از بروز این رفتارها شود و همچنین دستگاه‌های مربوطه که وظیفه برخورد با این موضوع را دارند باید به این مسئله ورود پیدا کنند.

شهرداری تنها در خصوص سگ‌های ولگرد ورود می‌کند

سلطانی مدیر روابط عمومی شهرداری ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: هر گونه نگهداری دام اعم از اهلی یا وحشی در داخل شهر ممنوع است وقتی ممنوعیت وجود دارد یعنی مصداق جرم است و باید با این موارد دستگاه قضا، نیروی انتظامی برخورد کند؛ این مسئله جزء وظایف شهرداری نیست.

وی افزود: اما شهرداری در خصوص سگ‌های ولگردی که داخل شهر تردد می‌کنند با تشکیل کمیته‌ای شهرستان متشکل از دستگاه‌های مربوطه در فرمانداری نسبت به زنده گیری و عقیم سازی سگ‌های بلاصاحب اقداماتی صورت می‌گیرد و شهرداری در این زمینه ورود پیدا می‌کند.

مدیر روابط عمومی شهرداری ایلام ادامه داد: این امکان وجود ندارد هر پدیده‌ای در ایلام رخ دهد شهرداری وارد شود پارک یا معابر عمومی توسط شهرداری احداث می‌شود ولی ممکن است تخلفی در داخل آن صورت گیرد آیا این دیگر وظیفه شهرداری است که از آن جلوگیری کند؟ یا دستگاه‌های نظارتی باید برخوردهای انجام دهد؛ پس نظارت بر سگ گردانی در سطح شهر اعم از داخل خودرو یا پیادرو باید توسط دستگاه‌های مربوطه انجام شود.

سلطانی ادامه داد: ما نمی‌توانیم سگی که صاحب دارد و با قیمت بالا خریداری کرده داخل خیابان از صاحبش بگیریم و اعلام کنیم کار تخلف است ولی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی می‌تواند به این مسائل رسیدگی کند.

برخورد جدی و قاطعانه به سگ‌های ولگرد و خانگی

وی با تأکید بر اینکه این شهروند آسیب‌دیده در صورت اقامه دعوا و طرح شکایت، باید مورد حمایت قرار گیرد، تصریح کرد: وجود این سگ‌های ولگرد و خانگی که باعث مزاحمت برای شهروندان می‌شوند، زیبنده شهر و شهرنشینی نیست و می‌طلبد که در این خصوص چاره‌اندیشی اساسی صورت پذیرد.حجت‌الاسلام و المسلمین الله‌نور کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: ضرورت دارد که دستگاه‌های ذیربط به ماجرای وجود سگ‌های ولگرد و خانگی در سطح شهر که باعث آزار و سلب آسایش شهروندان می‌شوند، با جدیت ورود و قاطعانه برخورد کنند.

مسوولان استان و دستگاه‌های نظارتی و قضایی باید هرچه سریعتر نسبت به برخورد قانونی با این ناهنجاری اجتماعی اقداماتی انجام دهند تا دیگر شاهد حضور این پدیده در سطح استان نباشیم.

چرا هیچ کدام از دستگاه‌های استان مسوولیت برخورد با این پدیده رعب آمیز را بر عهده نمی‌گیرند قطعا دادستانی بعنوان مدعی‌العموم باید هرچه زودتر جلسه‌ای برگزار و مسوولیت این چنین وظایفی را به مدیران گوشزد کنند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول