اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بازی سوخته آمریکایی‌ها با تحریم فولاد/ رکوردزنی صادراتی فولادی‌ها در 8 ماهه اول امسال

دو شب پیش وزارت خزانه‌داری آمریکا، مواضع تحریمی خود علیه صنعت فلزات اساسی کشور را مجددا تکرار کرد و آن را تحریمی جدید نام گذاشت، اما عملکرد جهادگران حوزه فولاد، واقعیت دیگری را نشان می‌دهد.

بازی سوخته آمریکایی‌ها با تحریم فولاد/ رکوردزنی صادراتی فولادی‌ها در 8 ماهه اول امسال

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دو شب پیش وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای، تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود آورده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ۸ مقام ایرانیِ دخیل در اهداف بی‌ثبات‌کننده رژیم و همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های فولاد، آلومینیوم، مس و آهن در این کشور که مجموعاً در سال میلیاردها دلار درآمد دارند اقدام کرد.»

 در این بیانیه همچنین آمده است: «وزارت خزانه‌داری علاوه بر این ۱۷ تولیدکننده فلزات و شرکت‌های معدنی ایران، شبکه‌ای شامل سه نهاد مستقر در چین و سیشل و یک کشتی دخیل در خرید، فروش و انتقال محصولات فلزات ایران را تحت تحریم قرار داد.»

«استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا مشخص کرده که تحریم‌های امروز به انتقام موشکی ایران از آمریکا پس از ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ارتباط دارد.

وی اضافه کرد: ما بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های فلزات ایران را در فهرست سیاه قرار داده‌ایم و تحریم‌های جدیدی را علیه بخش‌های جدیدی از اقتصاد ایران اعم از عمران، ساخت و تولید و معدن اعمال کرده‌ایم. این تحریم‌ها تا زمان توقف تأمین مالی تروریسم در جهان از سوی رژیم و تعهد به نداشتن سلاح هسته‌ای ادامه خواهد یافت.

تاریخچه تحریم فولاد

این در حالی است که صنعت فلزات اساسی در طی دو سال اخیر برای بار چهارم در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است؛ یک بار در 15 مرداد سال 97، در دور اول تحریم‌های آمریکا، «تحریم‌های مربوط به فروش، عرضه، تأمین یا نقل‌وانتقال گرافیت، فلزات خام و نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد و صادرات یا نرم‌افزار برای یکپارچه‌سازی فرآیندهای صنعتی به ایران» اجرایی شد.

در تاریخ 25 مهرماه 97 نیز مجدداً آمریکا برخی بنگاه‌های بزرگ کشور همچون فولاد مبارکه را هدف تحریم‌های خود قرار داد و در فهرست 20 شرکت اعلامی خود، نام این شرکت را نیز درج کرد و به طور کامل هر گونه مبادله با این شرکت را مشمول تحریم‌های خود دانست.

در تاریخ 18 اردیبهشت ماه 98 ترامپ بار دیگر فلزات اساسی را مورد تحریم قرار داد و اعلام کرد: «در راستای کاهش درآمدهای ایران از جمله درآمدهای ناشی از صادرات محصولاتی نظیر آهن، فولاد، آلومینیوم و مس که ممکن است برای تأمین مالی و حمایت از توسعه سلاح‌های کشتار جمعی، گروه‌ها و شبکه‌های تروریستی و توسعه نظامی استفاده شود، گام‌هایی اتخاذ شده است.»

بر همین اساس بیش از یک سال است که صنعت فولاد و زنجیره تأمین آن درگیر شدیدترین تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا شده اما فعالان این صنعت با تغییر استراتژی فروش خود توانسته‌اند نیازهای وارداتی خود را تأمین کرده و همچنین بازار صادراتی خود را گرم نگاه دارند.

موفقیت در استراتژی ضد تحریم

طهمورث جوانبخت معاون مالی و اقتصادی فولاد مبارکه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، در خصوص اخبار منتشر شده تحریم شرکت‌های فولادی اظهار کرد: پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری داخلی و خارجی مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه شرکت‌های فولادسازی به استحضار می‌رساند شرکت فولاد مبارکه اصفهان به همراه شرکت زیرمجموعه خود از سال گذشته و پس از قرار گرفتن در لیست تحریم‌های ثانویه، اقدام به اتخاذ استراتژی‌های مناسب در حوزه‌های مختلف عملیات شرکت کرده و با توجه به اقدامات اجرایی صورت پذیرفته در این زمینه، تصمیم یادشده تأثیری بر سود هر سهم این شرکت نخواهد داشت.

حال با وجود همه این مشکلات و چالش‌ها، آمارهای صادراتی سال 98 نشان‌دهنده شکست دیواره تحریم فولادی است و حال پس از گذشت یک سال از وضع شدیدترین نظام تحریمی، وضعیت صادرات غیرنفتی کشور و خصوصاً فولاد رو به بهبود است. صادرات زنجیره فولاد ایران در 8 ماه ابتدای امسال با رشد 23.5 درصد به 7.8 میلیون تن بوده که به 53 کشور مقصد صادر شده است. از نظر ارزشی، متوسط قیمت فروش هر تن فولاد صادراتی ایران 385 دلار در هر تن بوده که 16 درصد رشد نسبت به سال قبل دارد.

رکورد زدنی صادرات فولاد در کوران تحریم

در این بین، روند ماهانه صادرات فولاد کشور نشان می‌دهد که اعداد این سرفصل در تیر و مرداد امسال با رسیدن به محدوده بالای یک میلیون تن، رکورد زدند و به بیشترین سطح 30 ماه اخیر رسیدند اما سیاست‌های محدود کننده دولت در خصوص عرضه محصولات داخلی و فروش در بورس کالا منجر به افت این عدد در شهریور، مهر و آبان شد اما همچنان میزان کل صادرات سال 98 نسبت به سال 97 بالاتر بوده و تحریم‌ها در این زمینه چندان اثرگذار نبوده‌اند.

همچنان بیشترین رشد صادرات مختص ورق سرد است و پس از آن ورق پوشش‌دار قرار دارد، ورق گرم نیز به دلیل سیاست‌های ذکر شده و افزایش نیاز داخل به این محصول، روند نزولی در صادرات را تجربه کرده است.

در حال حاضر آن چیزی که بیش از پیش فولادسازان کشور را تهدید می‌کند، تحریم‌های رنگ باخته خارجی نیست بلکه تحریم‌های خود ساخته داخلی در حوزه قیمت‌گذاری محصولات و عدم تأمین سنگ‌آهن است. فولادسازان بزرگ چند ماهی است که با وجود همه فشارهای خارجی، مجبور به تحمل چالش‌های داخلی اعم از بخشنامه‌های پر تناقض وزارت صمت در خصوص کنترل قیمتی در بورس کالا و لزوم تأمین سهمیه‌های تعیین شده فروش و همچنین مشکلات تأمین سنگ‌آهن هستند و رفع این مشکلات، تمرکز آن‌ها بر شکستن تحریم‌ها را افزایش خواهد داد.

===================

گزارش از مصطفی مصری‌پور

===================

انتهای پیام/63062/ج10/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول