روحالله فهیمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان در رابطه با محتوای نمایش به یاد پدر اظهار داشت: نمایش به یاد پدر ویژه ایام شهادت فاطمه زهرا (س) نوشته شده که حدود سه ماه کار تحقیقاتی و مطالعاتی در رابطه با آن و اسناد و مدارک تماماً مورد وفاق و وثوق تمام علمای اهل شیعه و علمای اهل سنت است و سعی کردیم از داستانها و مدارک و منابعی استفاده کنیم که باعث افتراق و جدایی بین ادیان نشود؛ بلکه باعث اتحاد باشد.
کارگردان تئاتر به یاد پدر افزود: نمایشنامه نوشته شد و به چند علمای بزرگ قم ازجمله آیتالله شیخ نجمالدین طبرسی داده شد و مورد تأیید قرار گرفت از طرف اداره کل ارشاد اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی نیز مورد تأیید قرار گرفت و مشغول تمرین شدیم که حدود یک ماه و نیم هم تمرین فشرده داشتیم تا کار به مرحله اجرا برسد.
وی بیان کرد: حدود ۲۷ سال به صورت تجربی و آکادمیک این کار را توأمان انجام میدهم و همیشه در حال آموزش دیدن و تجربه کردن هستم که میتوان گفت اولین گروه نمایشهای آئینی و مذهبی را در اصفهان تشکیل دادیم و از حدود ۱۷ سال پیشنمایشهای مختلفی که به روی صحنه بردیم به مناسبت ایام فاطمیه و محرم و نمایشهایی ازجمله بغضی که ماند، در جستجوی خورشید، رهسپار خون، کوچه داغدیده از آن جمله است.
فهیمی تصریح کرد: نهتنها در بحث سوگوارهها بلکه در اعیاد بزرگ مسلمانان مثل عید غدیر خم و نیمه شعبان نمایشهایی را روی صحنه بردیم من جمله برای ولادت امام زمان نیمه شعبان سرود دلها که سالها در مکان مختلف اجرا شد و با اقبال بینظیری روبرو شد و سال گذشته نمایش یک حرف از هزار و باز سال قبل نمایش در وصف آب برای ایام غدیر به روی صحنه رفت.
کارگران تئاتر به یاد پدر خاطرنشان کرد: رفتن سمت نمایشهای مذهبی یک اعتقاد شخصی هست که من دارم و هنر نمایش را وسیلهای برای تبلیغ فرهنگ تشیع و معارف اهلبیت (ع) میدانم و اگر در این راه پا گذاشتم آموزش دیدهام، کلاس رفتم و به صورت تجربی کار کردم و فقط به خاطر این بود که بتوانم به شیوه تأثیرگذاری در زمینهٔ تبلیغ شعایر و مشاهیر اسلامی تأثیر داشته باشم.
وی با اشاره به تأمین هزینه مالی و حمایت مسؤولان گفت: تا سه سال پیش اندک حمایت مالی از طرف سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری، حوزه هنری یا اداره فرهنگ و ارشاد دریافت میکردیم که یا به صورت ریالی یا تبلیغات شهری، چاپ پوستر و بروشور و در اختیار گذاشتن سالن بود اما متأسفانه چند سالی هست که قرار شده نمایشها به صورت تئاتر مستقل در بیاید و هیچگونه حمایت مالی به خاطر مشکلات مالی کشور نمیشود.
فهیمی عنوان کرد: امسال با لطف خدا توانستیم سالن فرشچیان را از اداره فرهنگ و ارشاد رایگان بگیریم و بقیه کارها در بخش خصوصی انجام شد که سالن سیتی سنتر را به صورت رایگان گرفتیم و در کل همه هزینههای کار به وسیله حمایتهای مالی و حقوقی دوستان متدین و خیرین که اعتقاد به اینگونه کارها دارند تأمین شده است و موسسه قرآنی عطرت مهر تابان مهدوی چندسالی است که حامی اصلی اینگونه نمایشها بوده و به عنوان تهیهکننده و مجری طرح، تمام هزینههای این کار را متقبل شده که یا از طریق بنیاد خیرین و مستقلاً بتواند کمک میکند. باید ذائقه مردم را شناخت
کارگران تئاتر به یاد پدر در ادامه گفت: در حال حاضر فقط در اصفهان اجرا داریم اما چونکه اینگونه نمایشها مناسبتی است و تاریخ مصرف دارد باید در زمان خودش اجرا شود، مثلاً نمایش فاطمیه در ایام فاطمیه است که روی صحنه میرود و ایام غدیر و نیمه شعبان نمایش مربوط به آن زمان را داریم به خاطر همین در اصفهان متمرکز شدیم اما اگر برنامهریزی و حمایت شود امکان اجرا در شهرهای دیگر هم هست.
وی افزود: تئاتر به خاطر یک فرهنگ غلط و پیشزمینهای که مخصوصاً قبل از انقلاب و مخصوصاً در اصفهان وجود دارد آن را به یکگونه نمایش طنز کمدی و لوده میشناسند و وقتی صحبت از نمایش و تئاتر میشود در ذهنشان نمایش کمدی میآید و به همین خاطر نمایش فاخر و ارزشی خیلی کمتر مورد اقبال قرار میگیرد که به خاطر این ذهنیت غلط باید فرهنگسازی شود؛ مردم واقعاً اعتقاد دارند به حضرات معصومین و به خاطر دیدن نمایش و ذکر مصائب و فضایل مربوط به آنها قطعاً به سالنهای نمایش میآیند و استقبال میکنند، اما خوشبختانه ما فقر مخاطب نداریم چون ما باید بتوانیم ذائقه مردم را بشناسیم.
فهیمی بابیان اینکه نمایشهای کمدی جای خودش را در اصفهان پیداکرده و مردم نیاز به نشاط و خندهدارند گفت: دوستانی که کار نمایش انجام میدهند باید ذائقه مخاطب را بشناسند تا مورد استقبال قرار گیرد، زیرا یک سری نمایشهای کلاسیک فقط و فقط شامل مخاطب خاص میشود و مخاطب خاص کسانی هستند که خودشان کار نمایش میکنند و اینگونه نمایش وقتی گروه اجرا دارند میروند تماشا میکنند بالعکس به خاطر همین اگر بخواهند فقر مخاطب نداشته باشند و با اقبال و استقبال مخاطبین روبرو شوند باید با ذائقه مخاطبین کار بسازند و بعد شروع به فرهنگسازی کنند و کمکم سطح کیفی کار را بالا ببرند.
کارگران تئاتر به یاد پدر در همین رابطه افزود: بهعنوانمثال ما برای عوام الآن نمیتوانیم دکور المانی و فضای مینی مال استفاده کنیم باید دکور رئالیستی بسازیم و کار را رئالیستی بسازیم تا آرامآرام مخاطب را جذب کنیم و بعد به سمت تکنیکهای پیشرفته تئاتر برویم و ذائقه مخاطب را آرامآرام تغییر دهیم که البته این راجع به محتوا نیست و شکل و شیوه اجرایی است وگرنه سعی میکنیم محتوای غنی و مستند را به مخاطب ارائه دهیم.
وی تأکید کرد: هدف ما از برگزاری اینگونه نمایشها مخصوصاً فاطمیه به خاطر رفع شبهات است چون دشمن هم در حال فعالیت است و در شبکههای ماهوارهای فضای مجازی مدام شبهاتی به شهادت حضرت زهرا وارد میکند و میگوید: اصلاً چنین اتفاقی نیفتاده و شیعیان آن را ساختهاند و افسانهای بیش نیست و وهابیت این را اعلام میکند که ما در این نمایش و در سیر داستان و کاراکترهای نمایش به بیش از بیست شبهه اساسی که وهابیت خبیث به شهادت حضرت زهرا وارد کرده ردوبدل میشود پاسخ دادیم.
کارگران تئاتر به یاد پدر با اشاره به گوشهای از نمایش تصریح کرد: موضوع نمایش و اسم نمایش به یاد پدر است که این اسم به خاطر این انتخابشده که حضرت زهرا وقتی بلال حبشی به مدینه برگشت از وی خواستند که به یاد پدر اذان بگوید و بلال شروع به اذان گفتن کرد که این قضیه را بال و پر دادم و اینکه چرا بلال از مدینه رفت و چرا قسمخورده بود اذان نگوید و چرا برگشت و اتفاقات حواشی زندگی بلال را تحقیق کردم و بهصورت نمایش و دراماتیک درآوردم که کار بسیار خوب و مخاطب پسند و جذاب برای تماشاچیان شده است.
به گزارش فارس، این نمایش از شنبه در دو سانس در سالن ۱۰۵۵ نفرِ سیتی سنتر به اجرا میرود که سه روز در دو سانس صبح ساعت ۱۰ و ۸ شب اجرا دارند و سپس در سالن فرشچیان تا ۱۴ بهمن اجرا میشود که تمام ظرفیت سانس و سالن تکمیلشده است.
انتهای پیام / ۶۳۱۱۱/