حجتالاسلام مهدی نیلیپور امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان، با اشاره به کارکرد علم منطق در قرار دادن تفکر در یک چهارچوب صحیح اظهار کرد: این در محدوده منطق نظری است و برای اینکه رفتار صحیحی داشته باشیم باید بر اساس منطق عملی رفتار کنیم از همین رو بهترین منطق عملی که میتوانیم صحت و سقم رفتار خودمان را با آن بسنجیم، سیره عملی اهلبیت (ع) است و بر همین اساس امام علی (ع) را میزان الاعمال میدانیم.
استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه سیره اهلبیت (ع) ابعاد فردی و خانوادگی و عبادی سیاسی و اجتماعی دارد، افزود: در قدم اول باید بتوانیم همه ابعاد زندگی خود را با سیره اهلبیت (ع) هماهنگ کنیم و در قدم بعدی آموزشهای لازم در این زمینه را به جامعه منتقل کنیم.
تأثیرپذیری از فرهنگ غربی، مصیبت بزرگ امروز جوامع اسلامی است
وی در ادامه یکی از مصیبتهای بزرگ جوامع اسلامی را تأثیرپذیری از جوامع و فرهنگ بیگانه دانست و متذکر شد: سیره ائمه طاهرین (ع) بهترین الگو است، اما متأسفانه این الگوپذیری انجام نمیشود و فرهنگ غربی سبک زندگی ما را منحرف میکند و ما را از اهلبیت (ع) دور میکند.
نیلیپور در ادامه صحبتهای خود با اشاره به تأثیرپذیری بسیار بالای مردان از طرز تفکر و رفتار زنان در جامعه، ابراز داشت: معماری منزل، غذاها و چیدن سفره، جهیزیه، انواع مراسمات و مهمانیها، مدل لباس پوشیدن و بسیاری از موارد دیگر در جامعه وابسته به رفتار زنان است و اگر بتوانیم سیره حضرت زهرا (س) در امور مختلف را در میان زنان جامعه خود ترویج کنیم، در واقع بسیاری از مردان را نیز به این سمت سوق دادهایم.
فرهنگسازی؛ اولین رکن سیره اجتماعی حضرت زهرا (س)
استاد حوزه علمیه فرهنگسازی اجتماعی را یک بخش بسیار مهم از زندگی حضرت زهرا (س) معرفی کرد و بیان داشت: یکی از مواردی که حضرت زهرا (س) آن را بهعنوان یک فرهنگ در میان مسلمانان ایجاد کردند، پاسداشت و گرامیداشت یاد شهدا بود که بعد از جنگ احد هر دوشنبه و پنجشنبه با طی مسیر 12 کیلومتری این کار را انجام میدادند و درنهایت برگزاری یادواره شهدا بخشی از فرهنگ مسلمانان شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) بعد از ماجرای سقیفه تا 40 شب به درب منزل مهاجران و انصار میرفتند و واقعه غدیر را متذکر میشدند بنابراین باید بدانیم که همیشه نشستن در مسجد و مراکز مذهبی برای تبلیغ دینی مؤثر نیست و گاهی لازم است تا ما به میان مردم و به خانههای آنها برویم.
نیلی پور ترویج نظم و کتابخوانی را ازجمله مواردی بیان کرد که جامعه نیازمند آن است و افزود: نظم در زندگی حضرت زهرا (س) نهادینهشده بود، اما متأسفانه امروز جوانان ما وقتی به اروپا میروند، شیفته نظم موجود در غرب میشوند، حالآنکه نظم در فرهنگ اسلامی بسیار مهم است و در کنار رعایت تقوا آمده است.
معلمی و تعلیم و تربیت و پاسخ به شبهات، دومین رکن مهم سیره حضرت زهرا (س) است
استاد حوزه علمیه در ادامه صحبتهای خود یادآور شد: مرکز تعلیم و تربیت ایشان همان منزل خودشان بوده است و شاگردانی چون سلمان و جابر و فضه را پرورش دادهاند و احادیثی از این شاگردان بهصورت مستقیم از حضرت زهرا (س) نقلشده است. امروز میتوان از اتاقهای اضافی و زیرزمینهای مسکونی برای تعلیم و تربیت استفاده کرد.
وی عدم پاسخ محکم و بهموقع به شبهات را عامل از بین رفتن فرهنگ اسلامی دانست و تأکید کرد: حضرت زهرا (س) تلاش علمی داشتند و جلسات پرسش و پاسخ را برگزار میکردند و شبهات ایجادشده از سوی دشمنان را پاسخ میدادند و اجازه نفوذ فرهنگی را نمیدادند.
حضرت فاطمه (س) در قله توجه به محرومین و فقرا
نیلی پور توجه به محرومین و فقرا بعد از فرهنگسازی و معلمی را بهعنوان سومین رکن از سیره اجتماعی حضرت فاطمه (س) معرفی کرد و ابراز داشت: ایثار در احتیاجات اولیه زندگی در خانواده حضرت زهرا (س) یک امر عادی بود و بارها و بارها اتفاق افتاده است و همه ما داستان ایثار خانوادگی ایشان در اهدای افطاری خود برای سه روز متوالی به مسکین و یتیم و اسیر را شنیدهایم و این بسیار مهم است که همه اعضای خانواده بهاتفاق یکدیگر این کار را انجام بدهند.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: جود، سخاوت و ایثار را سه مرحله بخشش است و حضرت زهرا (س) در قله بخشش و توجه به محرومین قرار داشتند، از همین رو ارائه یک زندگی در حد معمول، چهارمین رکن سیره اجتماعی حضرت صدیقه (س) است و امروز اشرافی گری مسؤولان، سبب ایجاد فاصله و شکاف میان مردم و مسئولین شده است. وقتی فقرا امام علی (ع) و خلیفه مسلمانان را با لباس دارای 12 وصله میدیدند، دیگر احساس بدبختی نمیکردند و ایشان را از خودشان میدانستند.
دشمنشناسی و دشمنستیزی و مبارزه سیاسی؛ رکن رکین سیره حضرت زهرا(س)
وی در ادامه اذعان داشت: یکی از ارکان مهم زندگی حضرت زهرا (س)، دشمنشناسی و دشمنستیزی است و ایشان در شعب ابیطالب و در جنگهای احد و احزاب و فتح مکه حضور جدی داشتهاند و در حضور خلیفه خطبهای خواندند که به خطبه فدکیه مشهور است و سیلی خوردن ایشان به معنای حضور ایشان در جامعه و سیاسی بودن ایشان و حضور در صحنه مبارزه سیاسی است و مهمتر اینکه ایشان در این راه به شهادت رسیدهاند.
نیلی پور با اشاره به ساخت بیت الاحزان از سوی امام علی (ع) در واکنش به اعتراض حکومت وقت نسبت به گریههای حضرت زهرا (س)، گفت: گریههای صبح و شام ایشان در واقع دشمنشکنی و یک حرکت مهم سیاسی بود و نارضایتی ایشان از سیستم حکومت را نشان میداد و حامل پیام سیاسی برای امت اسلامی بود.
استاد حوزه علمیه وصیت حضرت فاطمه (س) به دفن شبانه و مخفی ماندن قبر را حرکتی برای افشای چهره نفاق و نوعی مبارزه با دشمن ارزیابی کرد و ابراز داشت: امام علی (ع) چهل شِبه قبر برای حضرت زهرا (س) ساختند و اجازه نبش قبر ندادند که این نمونهها نشان میدهد که دشمنستیزی در قالب حرکتهای ایجابی و سلبی رکنی مهم از سیره اجتماعی حضرت (س) بوده است.
سردار سلیمانی تربیتیافته سیره اجتماعی حضرت زهرا (س)
وی با اشاره به متن آخرین دستنوشته سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پیش از عزیمت از سوریه به عراق، گفت: شهید مینویسد که «خدایا مرا منزه بپذیر»، سپس میگوید «خدایا عشقی را از تو طلب میکنم که موسی را از نفس انداخت»، حاج قاسم سلیمانی از بالاترین درجه تجلی که همان تجلی ذات پروردگار است سخن میگوید که داستان آن در سوره اعراف آمده است که تجلی نور خداوند کوه را متلاشی کرد. از این سخنان میتوان فهمید که شهید سلیمانی یک عارف به معنای واقعی بود که 20 سال متوالی از عمر خود را در جبهههای نبرد با دشمنان و دست و پنجه نرم کردن با مرگ گذراند و به وضوح میتوان ایشان را تربیتیافته مکتب اسلام ناب و سیره اهلبیت (ع) دانست.
انتهای پیام/63106/م30/