اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

وقتی بذر تربیت در خاک خلاقیت می‌روید+تصویر

با کمی جست و جو می‌توان مدارسی را در شهر پیدا کرد که به جز آموزش کتب درسی مفاهیم دیگری هم برایشان مهم باشد و مسائل مختلف را از طریق آموزش به دانش‌آموزان یاد دهند.

وقتی بذر تربیت در خاک خلاقیت می‌روید+تصویر

مجله فارس پلاس اصفهان: این روزها که در این شهر شلوغ و پرماجرا در رفت و آمدید، اگر گذرتان به خیابان فلسطین افتاد، درست در اواسط خیابان، سرعت اتومبیلتان را کم کنید تا شاهد شلوغی و هیجانی کودکانه و خاطره انگیز باشید.

سر و صدا و هیجانی که بوی زندگی می‌دهد، بوی نشاط و جوانی؛ اینجا دبستان پسرانه طاهاست. از در که وارد می‌شوید لباس‌های فرم یک دست بچه‌ها، حوض زیبای محوطه، وسایل ورزشی، ریسه‌های رنگی حیاط و کف‌پوش نرم و ایمن حیاط جلب توجه می‌کند.

آن‌طرف‌تر ولی یک چیز جذاب‌تر هم هست، محوطه‌ای با چمن مصنوعی، دیوارهایی زیبا و تزیین شده و بچه‌هایی ۵، ۶ ساله، به شیرینی سیب سرخ پاییز، اینجا پیش دبستانی طاهاست.

 

وارد که می‌شوید، اگر اهل خاطره بازی باشید، یاد ایام کودکی رهایت نمی‌کند. بازی و شیطنت و خجالت و مهر و قهر را می‌توانی یکجا ببینی و لمس کنید. گوشه‌ای از این ساختمان گرم و باصفا اتاق بازی با ماسه قرار گرفته است؛ می‌پرسید در عصر رسانه‌های مدرن، کار با ماسه چه اهمیتی در تربیت کودکان ما دارد؟

اما در پیش دبستانی طاها این‌ طور می‌گویند: پیامبر رحمت و مهربانی فرمودند: «ان التراب ربیع الصبیان»؛ خاک بهار کودکان است.

خاک محل رویش است و بهار زمان روئیدن است و در روانشناسی از ماسه‌بازی به عنوان یک راهکار درمانی یاد می‌شود که در طب هم ماسه، ابزار درمان بعضی بیماری‌هاست و در بسیاری از کشورها اتاق ماسه یکی از تجهیزات اصلی مقطع پیش از دبستان است.

تقریبا کسی منکر قدرت این بازی در بالندگی کودک نیست؛ «اتاق ماسه» یک مکان مناسب برای دستیابی به اهداف یازده‌گانه پیش دبستان است.

به گفته مدیران این مدرسه، ارتقای توانمندی‌های حسی و حرکتی و هماهنگی بین حرکات درشت و ظریف در کودک، رشد مهارت‌های شناختی (مشاهده، مقایسه، سنجش و حل مسأله)، ارتقای هوش هیجانی و ارتقای تعامل اجتماعی و زبان‌آموزی که از کارگروهی و آشنایی با افراد و اسامی جدید به دست می‌آید، ارتباط سازنده با طبیعت و آموزش بهداشت و نظافت خاک، آب و گیاه، ارتباط باخالق و رشد معنوی (بااشاره به لذت‌ها و نعمت‌هایی همچون آب، خاک و دوستان خوب)، رشد تفکر خلاق در کودک از طریق تجربه ساخت‌ها و تخریب‌های آسان و ایمن  به کمک ماسه و تربیت جنسیتی کودک که از شناخت توانمندی‌هایی مانند شخم زدن، کاشتن و تقسیم کار به دست می‌آید از مهمترین دستاوردهای این روش آموزشی است.

به گفته کارشناسان در خلال یک بازی هدفمند با ماسه، شادی و نشاط در تماس با خاک و آب و در دل یک کار گروهی دوست داشتنی ایجاد می‌شود؛ با این اوصاف اتاق ماسه ابزاری مفید برای رشد همه جانبه کودک می‌تواند باشد.

 

از همین رو برخی از بازی‌ها که در اتاق ماسه پیش‌دبستانی طاها با نوآموزان انجام می‌شود، که سودکو باقالب‌های ماسه، طراحی انواع ماز با اهداف آموزشی و تربیتی روی ماسه، کشف گنج و نقشه‌خوانی، دفن تصاویر رفتارهای نامطلوب در دل ماسه‌ها و ده‌ها بازی و طرح خلاقانه دیگر از جمله آن هستند که می‌تواند در رشد و تعالی فرزندان موثر باشد.برای آشنایی بیشتر با این مدرسه تربیتی می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ک۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول