اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بازار اصفهان در تور رصد متناوب دانشجویان/ کمبود اقلام بهداشتی در برخی شهرستان‌ها

قرارگاه کرونای بسیج دانشجویی اصفهان با اشاره به رونق تولید اقلام پیشگیری از کرونا در اصفهان، نسبت به عدم توزیع عادلانه،کنترل قیمت‌ها و نبود اقلام بهداشتی در برخی شهرستان‌ها هشدار داد.

بازار اصفهان در تور رصد متناوب دانشجویان/ کمبود اقلام بهداشتی در برخی شهرستان‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، قرارگاه کرونای بسیج دانشجویی استان اصفهان بیانیه شماره ۱۰ خود را خطاب به دادستان اصفهان، ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، استاندار اصفهان و مردم شریف و استان اصفهان پیرامون «ارائه محصولات بهداشتی مبارزه با کرونا در استان اصفهان» پس از بازرسی نامحسوس از بیش از ۱۴۴ داروخانه شهر اصفهان و برخی شهرستان‌های استان در روزهای یک و ۲ و ۳ فروردین ماه ۱۳۹۹، صادر کرد.

پیش از این نیز سه گزارش در روزهای ۲۰، ۲۶ و ۲۸ اسفند امسال از رصد این گروه‌های جهادی دانشجویان بسیجی در خبرگزاری فارس منتشر شده بود که می‌توانید اینجا، اینجا و اینجا بخوانید.

متن چهارمین گزارش میدانی دانشجویان بسیجی اصفهانی به شرح ذیل است:

«مردم ارجمند اصفهان، در جریان باشید که بازرسی فرزندان شما در قرارگاه کرونای بسیج دانشجویی استان اصفهان در پوشش افراد معمولی و خریدار، از داروخانه‌های شهر اصفهان، نشان دهنده این موضوع است که از ۴ قلم کالای پر مصرف بهداشتی مبارزه با کرونا (انواع دستکش، انواع ماسک، انواع ژل ضدعفونی‌کننده و انواع الکل) هیچ کالایی از اقلام یاد شده، به غیر از ماسک‌های فیلتر دار n۹۵ - که به ندرت قابل دسترسی است، نایاب و غیرقابل دست یافتن نیست و با یک جستجوی معمولی، همه موارد یاد شده قابل دسترسی است.

بازرسی انجام شده از ۱۴۴ داروخانه در سطح ۷ منطقه شهر اصفهان و شهرهای فولادشهر، سمیرم، لنجان، مبارکه، نایین، ورزنه، کوهپایه، سپاهان‌شهر، فریدن، کاشان، نطنز، خوانسار، هرند، گلپایگان نشان دهنده این موضوع است که در بیش از ۲۵ درصد از داروخانه‌ها، حداقل یکی از انواع الکل، در ۵۰ درصد از داروخانه‌ها، حداقل یکی از انواع ماسک، در ۲۷ درصد از داروخانه‌ها، حداقل یکی از انواع دستکش و در ۵۴ درصد از داروخانه‌ها، حداقل یکی از انواع اسپری یا ژل ضدعفونی‌کننده، موجود است و این بدین معنی است که در حدود ۷۲ درصد از داروخانه‌ها، حداقل یکی از انواع ۴ مورد کالای پرمصرف مبارزه با کرونا، قابل دستیابی است.

یعنی در بدترین حالت ممکن، همه مردم شهر اصفهان و شهرهای اطراف قادر خواهند بود حداکثر با مراجعه به ۲ داروخانه، هر موردی از موارد بالا را که نیاز دارند، تهیه کنند و این اعداد حکایت از آن دارد که در هیچ یک از موارد بالا، قحطی نیامده و جای نگرانی هم نیست.

نام محصول

انواع الکل

انواع ماسک  انواع دستکش  انواع محلول و ژل ضدعفونی‌کننده

درصد موجودی

25 درصد

50 درصد

27 درصد

54 درصد

حداقل قیمت

6500

4000

جفتی 660

6000

حداکثر قیمت

45000

17000

جفتی 3500

65000

نکات قابل توجه

همچنان آمار نشان می‌دهد توزیع اقلام یاد شده در مناطق مختلف شهر اصفهان با تفاوت‌های زیادی روبه رو است به صورتی که در مناطق مرفه‌نشین و سطح بالای درآمدی مثل خیابان‌های توحید و میدان آزادی، تقریبا اکثر موارد یاد شده به راحتی قابل دستیابی و در مناطق ضعیف‌تر مثل زینبیه و شهرهای کوچک اطراف، موارد یاد شده به سختی قابل دسترس هستند. همچنین مانند گزارش قبل، بیشترین دسترسی به اقلام مذکور در داروخانه‌های محلی و کمترین آن در داروخانه‌های متصل به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها است.

هنوز اختلاف قیمت‌های مشهود و قابل توجهی در ارائه محصولات مختلف در داروخانه‌های متفاوت قابل مشاهده است که حکایت بر تخلف بعضی داروخانه‌ها و عدم وجود نظارت‌های موثر است.

به فضل خدا و همکاری مردم شریف و برخی نهادهای مربوطه، بازرسی‌های ما، حکایت از آرامش بیشتر بازار محصولات اصلی مقابله با کرونا دارد و نشان از کاهش تقاضا برای احتکارهای خانگی و راه افتادن چرخ‌های تولید این محصولات است.

برآوردهای بازار نشان می‌دهد که ژل‌های ضدعفونی‌کننده و ماسک‌های پارچه‌ای بیشترین موارد موجود در بازار و انواع دستکش (یکبار مصرف و لاتکس) و ماسک یکبار مصرف، کمترین کالای موجود در بازار است.

به نهادهای مسؤول گوشزد می‌گردد؛ در این روزهای التهاب بازارِ اقلامِ پیشگیری از کرونا، این نگرانی وجود دارد که اقلام تقلبی و بعضاً مخرب در بسته‌بندی‌های عادی و بدون علائم تضمین‌کننده بهداشت و سلامت کالا، به مردم عرضه و سبب تشدید بحران شود که نیازمند توجه بیشتر نهادهای نظارتی است.

شهرستان نایین در روز یک و ۲ فروردین و شهرستان سمیرم در یک و۲ و۳ فروردین ماه هیچگونه اقلام و کالای پزشکی در داروخانه‌ها عرضه نشده است.

نسبت موجودی انواع دستکش (یکبار مصرف و لاتکس) در داروخانه‌ها موجود نیست و بعضاً با قیمت خیلی بالا عرضه می‌شود.

بیشتر سوپرمارکت‌ها، ابزارفروشی‌ها و فروشگاه‌های عمده نیز محصولات نامبرده را با قیمت‌های بالا عرضه می‌کنند.

گزارش بعدی قرارگاه کرونای بسیج دانشجویی استان اصفهان، از اوضاع ارائه اقلام پر مصرف مبارزه با کرونا در استان اصفهان، به زودی و در روزهای آینده ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ص/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول