اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ساعت‌های آفتابی ایران به وقت کاشان تنظیم شده‌اند

مسؤول رصد خانه دانشگاه کاشان به مناسبت روز و هفته جهانی نجوم گزارشی از سازه‌های نجومی این رصدخانه را ارائه کرد.

ساعت‌های آفتابی ایران به وقت کاشان تنظیم شده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، ایرج صفایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران به ساخت و نصب بیش از ۸ ساعت آفتابی در اقصا نقاط ایران اشاره کرد و اظهار کرد: ساعت آفتابی دانشگاه پیام نور آران و بیدگل، ساعت آفتابی میدان جلفای اصفهان، ساعت آفتابی پارک ائل گلی تبریز، ساعت آفتابی استرک کاشان، ساعت آفتابی پایانه شهید حقانی بندرعباس، ساعت آفتابی پارک مسافر سیرجان و ساعت آفتابی آنالماتیک دانشگاه کاشان از این جمله است.

مسؤول رصد خانه دانشگاه کاشان به طراحی، ساخت و نصب ساعت آفتابی، ساعت مهتابی با کاربرد حلقه اعتدالی توسط این رصدخانه در اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه اشاره کرد و افزود: این سازه نجومی با کاربردهای گوناگون ستاره‌شناسی، هم‌اکنون بزرگترین ساعت آفتابی جنوب کشور محسوب می‌شود.

وی تشخیص زمان بر اساس ساعت رسمی کشور با دقت یک دقیقه، تعیین دقیق نیمروز یا لحظه اذان ظهر و تشخیص زمان در شب‌های مهتابی از قابلیت‌های این ساعت آفتابی-مهتابی عنوان کرد و افزود: تشخیص تقویم بر پایه گاهشماری ایرانی، تعیین دقیق زمان اعتدالین و انقلابین در ابتدای فصل‌ها و تعیین روز جهانی دریانوردی نیز کاربردهای حلقه اعتدالی در این سازه است.

صفایی خاطر نشان کرد: ساعت آفتابی بندرلنگه با قطر بیرونی حدود چهار متر بر روی پایه‌ای به ارتفاع حدود دو متر نصب شده است.

مسؤول رصد خانه دانشگاه کاشان با بیان اینکه اسکلت اصلی این سازه از فولاد و صفحه ساعت از جنس استیل است، اظهار کرد: ساختار کلی و تزئینات ساعت آفتابی بندرلنگه  و دیگر سازه‌های نجومی ساخته شده بر اساس پیشینه تاریخی منطقه طراحی و اجرا شده است.

انتهای پیام/۶۳۰۱۸/ص۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول