اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فارس من| شهرک شهید کشوری اصفهان در محاصره نخاله‌های ساختمانی

تخلیه نخاله‌های ساختمان در شهرک شهید کشوری اصفهان در فاصله کمی از محل زندگی مردم و انباشت این ضایعات، مشکلاتی را برای اهالی محل به وجود آورده است.

فارس من| شهرک شهید کشوری اصفهان در محاصره نخاله‌های ساختمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با رشد روزافزون جمعیت، توسعه شهرها و در پی آن افزایش ساخت و سازها، شهرهای کوچک و بزرگ با معضلی به نام انباشت نخاله‌های ساختمانی روبه رو شده‌اند. وجود تپه‌های ضایعات و نخاله‌های ساختمانی در ورودی شهرها، نواحی حاشیه‌ای، کنار جاده‌ها و حتی در مناطق مسکونی حالا در لیست مشکلات مدیریت شهری جا گرفته است.

نخاله‌هایی که ایجاد اثرات مخرب زیستی محیطی و نازیبایی‌های بصری، آلودگی محیط زیست و شیوع بیماری‌هایی از جمله سالک را در بعضی از استان‌ها و شهرها سبب شده است. این درحالی است که بحث بازیافت ضایعات ساختمانی و یافتن راهکاری پایدار برای مقابله با این معضل در شهرها همچنان معلق مانده است.

نازیبایی سیمای شهری با تخلیه نخاله‌های ساختمانی

ضایعات یا نخاله‌های ساختمانی، شامل موادی است که در فرآیند آماده‌سازی ساختمان اعم از مصالح و لایروبی‌ها و سنگ و آجر و یا شیشه و موزاییک و براده‌های فلزات در معابر و کوچه‌ها یا کنار خیابان‌ها برجای می‌ماند. این ضایعات که دیگر کاربردی در ساخت و ساز ندارد، به عنوان یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری شناخته می‌شود.

در اجرای طرح‌های ساختمانی و یا پروژه‌های عمرانی، مقادیر زیادی از نخاله‌ها و ضایعات برجای می‌ماند که باید به موقع و با برنامه‌ریزی دقیق برای جمع‌آوری و دفع آن، راهکاری اندیشید، چرا که رهاسازی ضایعات و نخاله‌های ساختمانی سبب نازیبایی سیمای شهری و تضییع حقوق شهروندان می‌شود.

تخلیه نخاله‌های ساختمان در شهرک شهید کشوری اصفهان در فاصله کمی از محل زندگی مردم و انباشت این ضایعات، مشکلاتی را برای اهالی محل به وجود آورده است؛ انباشت نخاله‌های ساختمانی حیوانات موذی و آلودگی‌های زیست محیطی و گسترش بیماری‌های عفونی را برای ساکنان فراهم می‌کند و مزاحمت‌هایی را برای اهالی به همراه دارد. 

اگر چه طبق قانون، تخلیه نخاله‌های و ضایعات ساختمانی در معابر، مناطق مسکونی شهرها ممنوع بوده و شهرداری به عنوان متولی، ملزم به برخورد جدی با متخلفان است اما این مسأله در سایه بی‌نظارتی‌ها در این شهرک به وجود آمده است.

دپوی نخاله‌های ساختمانی در اطراف شهرک شهید کشوری

محسن غفوریان، یکی از ساکنان این شهرک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان این‌که شهرک شهید کشوری قبل از اصفهانک واقع شده و از لحاظ تقسیمات جغرافیای در محدود شهرداری منطقه ۶ قرار دارد، گفت: شرکت عمران آبشار اسپادانا متولی ساخت این شهرک است و هنوز به طور کامل به شهرداری تحویل نداده است، شهرداری شهرک را تحویل گرفته اما به دلیل این‌که به صورت کامل تحویل نگرفته است، هنوز خدمات ارائه نمی‌دهد.

 

 

وی با اشاره به بروز تخلفات در شهرک شهید کشوری افزود: نخاله‌های ساختمانی اطراف شهرک شهید کشوری دپو شده و به اکوسیسیم تپه‌های اطراف با وجود حیواناتی مانند روباه و خرگوش ضربه زده است.

غفوریان ادامه داد: انباشت نخاله‌های ساختمانی برای ساکنان این شهرک مشکلاتی را ایجاد کرده است و با گرم شدن هوا این منطقه پر از پشه می‌شود، این نخاله‌ها عامل بیماری سالک است.

غفوریان بیان کرد: شهرک شهید کشوری متولی خاصی ندارد، هم شرکت و هم از اطراف نخاله‌های ساختمانی را در این شهرک تخلیه می‌کنند، ساکنان این منطقه از مسؤولان انتظار دارند اجازه ندهند در کنار منطقه مسکونی تخلیه نخاله‌های ساختمانی انجام شود.

گزارش نخاله‌های ساختمانی شهرک شهید کشوری به کارگروه مدیریت پسماند

محمود قهرمانی، رئیس محیط زیست شهرستان اصفهان در این باره به خبرنگار فارس گفت: معضل تخلیه نخاله‌های ساختمانی در نقاط مختلف داخل و خارج از شهر معضلی است که با وجود هشدارهای مکرر هنوز هم وجود دارد.

وی با بیان این‌که تخلیه نخاله در مراکز غیرمجاز ممنوع، و برابر ماده ۲۰ قانون مدیریت پسماند با متخلفان برخورد جدی خواهد شد، افزود: منطقه مسکونی شهید کشوری توسط کارشناسان اداره محیط زیست شهرستان بازدید و مورد بررسی قرار گرفت.

قهرمانی با بیان این‌که در بازدید از این شهرک بحث تسطیح اراضی مطرح است که خارج از حیطه وظایف سازمان محیط زیست است، عنوان کرد: قسمتی از این شهرک که نخاله‌های ساختمانی در آن تخلیه شده بود، گزارش تخلف آن تنظیم شد و در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان اصفهان مطرح و پیگیری می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اصفهان افزود: در قسمتی از این شهرک که نخاله‌های ساختمانی تخلیه شده بود، متولی آن یکی از ارگان‌های نظامی اصفهان است که از سوی محیط زیست استان اصفهان به آن‌ها اخطار داده می‌شود تا منطقه به حالت اولیه بازگردانده شود.

وی با بیان این‌که تخلفات یا در پایش‌های محیط زیست است و یا از سوی مردم، خبرنگاران، فعالان محیط زیست گزارش داده می‌شود، بیان کرد: مردم، خبرنگاران و فعالان محیط زیست و چشم و گوش محیط زیست هستند.

قهرمانی خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات محیط زیستی آن را به محیط زیست گزارش دهند، بعضی مسائل مربوط به تخریب زمین است که فراخور موضوع با راه و شهرسازی و منابع طبیعی در ارتباط است ولی نظارت بر مدیریت پسماند با محیط زیست است.

موضوع جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در شهرک شهید کشوری اصفهان، یکی از سوژه‌های ثبت‌شده در سامانه فارس من با عنوان «زباله‌های ساختمانی شهرک شهید کشوری اصفهان جمع‌آوری شود» بوده است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ر۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول