اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نفس‌هایی با بوی افیون زیر آسمان شهر/ اینجا خواستن توانستن نیست

در شهر زنان و مردان بی‌سرپناهی‌ که صبح تا شب در جست‌وجوی لقمه نانی هستند و شب‌ها هم در پارک‌ها و خرابه‌ها شب را صبح می‌کنند تا به صبحی دیگر آغاز شود و زندگی بدون امید آن‌ها تکرار شود.

نفس‌هایی با بوی افیون زیر آسمان شهر/ اینجا خواستن توانستن نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، شاید اگر به هر یک از شهروندانی کاشانی بگویید در این شهر کارتن‌خواب وجود دارد، باور نکنند؛ اما در این شهرستان  به گفته مسؤول مرکز کاهش آسیب نوید، حدود ۵۰ الی ۷۰ نفر کارتن‌خواب وجود دارد که زندگی خود را در خرابه‌ها، پارک‌ها و خیابان‌های شهر سپری می‌کنند.

 برخی از شهروندان از وجود و جولان کارتن‌خواب‌ها و نبود گرمخانه یا سرپناه  برای آن‌ها ناراضی هستند، زنان و مردان بی‌سرپناهی‌ که صبح تا شب به دنبال لقمه نانی هستند و شب‌ها هم در پارک‌ها و خرابه‌ها شب را صبح می‌کنند.

شاید تصور بسیاری از ما از کارتن‌خوابی، مردانی با سن‌های بالا بود که به خاطر اعتیاد مجبور بودند از خانه دور باشند، اما اگر روزگار کارتن‌خواب‌ها ببینید متوجه می‌شوید در بین آن‌ها جوانی هستند که به خاطر اشتباهات خودشان و ناسازگاری جامعه به این روز افتاده‌اند.

 کارتن‌خواب‌ها از شرایط عادی دور شده‌اند و همین موضوع عامل ارتکاب جرم و برخی ناهنجاری‌های اجتماعی در میان آنان شده است، کمک به تغییر مسیر زندگی و ساماندهی آن‌ها یک ضرورت باید در دستور کار مسؤولان مربوطه قرار بگیرد.

 

مردم کاشان از وجود کارتن‌خواب‌ها بی‌اطلاع هستند

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان در پاسخ به این سؤال که از وجود کارتن‌خوابی در کاشان اطلاع دارید، اظهار کرد:  مگر در کاشان کارتن‌خواب داریم؟ من همیشه فکر می‌کردم در شهرهای بزرگ مثل تهران این افراد وجود دارند.

وی ادامه داد: وجود افرادی که به دلیل فقر یا معضلات اجتماعی مجبور به کارتن‌خوابی می‌شوند دردناک است  و مسؤولان باید فکر اساسی برای این افراد انجام دهند و  باید به این افراد بیشتر رسیدگی شود.

این شهروند کاشانی بابیان اینکه وجود پدیده کارتن‌خوابی در شهر معضلات اجتماعی و جرائم را بیشتر می‌کند، افزود: امیدواریم مسؤولان مربوطه با رسیدگی به وضعیت این افراد، زندگی عادی را به آن‌ها ببخشند تا جامعه ما از وجود این پدیده نامبارک عاری شود.

 

البته این سؤال از بسیاری از شهروندان پرسیده شد که اکثر آن‌ها از وجود پدیده کارتن‌خوابی در کاشان ابراز بی‌اطلاعی کردند و حتی باور نداشتند که این افراد در این شهرستان وجود دارند، اما پارک‌ها، خرابه‌های شهرستان کاشان و بسیاری نقاط دیگر محل حضور کارتن‌خواب‌هایی است که هیچ‌کس از وجود آن‌ها خبر ندارد.

یکی از بناهای قدیمی کاشان به مخروبه تبدل شده که در گوشه از این خرابه‌ها که یک‌زمانی هزاران کارگر در آنجا مشغول به کار بودند و زندگی خود را می‌گذراندند، حفره‌های بزرگی است که  کارتن‌خواب‌ها در آنجا شب را صبح می‌کردند؛ دیگر پاتوق‌های کارتن‌خواب‌ها همین بساط است، برخی از آن‌ها با سرقت برخی از آن‌ها با جمع‌آوری ضایعات و زباله و برخی با تکدی‌گری صبح خود را شب می‌کنند تا در طول روز پول مواد مخدرشان را تهیه کنند.


زندگی برای ما بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها تمام‌شده است

مراد از اولین کارتن‌خواب‌هایی است که در کارخانه زندگی می‌کند؛ با صورتی سوخته از آتش گاز دستی جلو آمد؛  وی می‌گوید صاحب یک فرزند دختر است اما به خاطر شرایطی که دارد نمی‌تواند به زندگی قبلی‌اش برگردد.

مراد از چگونه سوختن صورت و دستش می‌گوید: با ترکیدن گاز دستی آتش زبانه کشید و صورت و دستم را سوزاند اما این سوختگی باعث نشده تا دست از کندن زمین برای جمع‌آوری براده‌های آهن و جمع‌آوری ضایعات بردارم.

مراد می‌گوید به خاطر سوختگی که در صورت و دستم به وجد آمده است، درد زیادی را تحمل می‌کند اما چاره‌ای ندارم و باید دنبال ضایعات بگردم تا پول موادم تأمین شود.

مراد ۲۳ سال است که کارتن‌خواب شده و ۱۱ سالش را در کارخانه گذرانده است؛ وی می‌گوید: با چه رویی نگاه به زن و بچه‌ام کنم وقتی با این شرایط زندگی می‌کنم؟ آن‌ها در رفاه هستند و نیازی به من ندارند؛ من هم آن‌قدر اینجا می‌مانم تا در همین مخروبه‌ها بمیرم؛ توانایی ترک کردن که ندارم حداقل بمیرم تا شب‌ها آوارهٔ خرابه نباشم.

 

 وی از این وضعیتی که دارد گله‌منداست؛ از این‌که مجبور است به گوشه‌های خرابه پناه ببرد تا از نگاه مردم دور باشد؛ می‌گوید ترک کنم چه بشود وقتی میدانم دوباره به آن وضعیت دچار می‌شوم و تا کمر در سطل‌های زباله دنبال ضایعات هستم بهتر است ترک نکنم تا به همین شکل باشم.

کارتن‌خواب‌ها دل‌تنگ خانواده، همسر و فرزندانشان هستند، برخی از آن‌ها سال‌هاست نه خانواده‌هایشان را دیده‌اند نه خبری از همسر و فرزندانشان دارند؛ از همه جای ایران کارتن‌خواب در کاشان است؛ تهران، اصفهان، کرمان، همدان و...

درآمدهایمان بوی زباله می‌دهد

رضا یکی دیگر از کارتن‌خواب‌ها،  از خستگی و آوارگی این‌چنین می‌گوید: ۱۱ سال است کارتن‌خواب هستم؛ صبح که از گوشه خرابه‌ها از خواب بیدار می‌شوم، در سطل‌های زباله ظروف پلاستیکی و یک‌بار را جمع‌آوری می‌کنم تا بتوانم پول موادم را تهیه کنم.

رضا با چشمانی گریان از پسر بیست‌ساله‌اش می‌گوید که برای خودش مردی شده است اما به خاطر شرایطی که دارد از دیدنش محروم است.

 

رضا می‌گوید برای تهیه پول مواد دست به همه کاری زده‌ام؛ از سرقت آیفون‌های تصویری منازل تا ضبط ماشین و ...

وی ادامه می‌دهد: اگر نتوانیم پول موادمان را جور کنیم از خماری می‌میریم؛ ما مجبوریم به هر طریقی که شده پولمان را تهیه کنیم.

همه آن‌ها انسان هستند که به خاطر اشتباه در مسیر زندگی، بیراهه رفته‌اند، اما همه این مسائل دلیلی برای بی‌توجهی مسؤولان و متولیان شهر به کارتن‌خواب‌ها نخواهد بود؛ اکثر کارتن‌خواب‌ها آرزو دارند اعتیادشان را ترک کنند و به زندگی عادی برگردند.

۱۳ دستگاه حکومتی برای ساماندهی بی‌خانمان‌ها مسؤول هستند

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه نقش سازمان بهزیستی بعد از شناسایی و تشخیص افراد آسیب‌دیده اجتماعی ساماندهی و جانمایی افراد در مراکز سالمندان کمپ‌ها و مراکز اعصاب و روان است، اظهار کرد: با هزینه دولت این افراد  پذیرفته و تحت درمان و مددکاری قرار می‌گیرند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه سیزده دستگاه حاکمیتی که با محوریت وزارت کشور، استانداری و فرمانداری مسأله ساماندهی افرادی که بی‌خانمان یا متکدی هستند را بررسی می‌کنند، گفت:  این افراد به‌وسیله شهرداری نیرو انتظامی شناسایی و با دستور قضایی به مراکز مرتبط انتقال داده می‌شوند و کسانی که از شهرها و استان‌های دیگر باشند به شهر و استان مربوطه ارجاع داده می‌شوند.

 وی بابیان اینکه اگر کاشان نیاز به گرم‌خانه و یا سرپناه دارد باید تحت نظارت شهرداری موردبررسی قرار بگیرد، افزود: در استان اصفهان یک سرپناه موجد است که برای معتادینی که جای خواب ندارند، استفاده می‌شود.

 

ناجی با اشاره به اینکه در استان تهران این مراکز با محوریت شهرداری تهران فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: یکی از رسالت‌های سازمان بهزیستی این است که در زمینهٔ مداخلات مددکاری، حمایتی، توان‌بخشی و بازپروری فعالیت و حضورداشته باشد که در کاشان خیلی از افرادی که در کمپ‌ها هستند از همین طریق ارجاع داده شده‌اند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه برخی شهرها توریستی هستند و وجود این معضلات چهره شهر را خراب می‌کند، گفت: افرادی که سالمند یا معتاد هستند و از شهرها استان‌های دیگر وارد شهرستان شده‌اند،  برای جمع‌آوری به استان‌های مربوطه ارجاع داده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه، برخی از بی‌خانمان‌ها نخواستند مراکز درمانی را انتخاب کنند، افزود: بسیاری از بی‌خانمان‌ها هنجار پذیر نیستند و معمولاً هیچ قانونی را نمی‌پذیرند و در صورتی راضی هستند که شما مطیع این افراد باشد.


کاشان بالای ۵۰ الی ۷۰ نفر کارتن‌خواب دارد

علی شاهدی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه در مرکز دی آی سی روزی 5 ساعت فعالیت داریم که افراد بی‌خانمان به آنجا مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: در مرحله اول افرادی که به ما مراجعه می‌کنند روزی یک وعده‌غذای گرم، یکدست لباس دست‌دوم، و  استفاده از حمام و وسایل بهداشتی به آن‌ها  ارائه می‌کنیم.

مسؤول مرکز کاهش آسیب نوید کاشان، با بیان اینکه اگر مراجعات افراد کارتن‌خواب مداوم باشد خدماتی در راستای درخواستشان ارائه می‌کنیم، گفت: دوره قبل و دوره جدید شورای شهر کاشان چندین جلسه را داشتیم و در کمیسیون اجتماعی شورا، مشکلات را توضیح دادم و دونفر  از اعضای شورای شهر از مراکز بازدید کردند و با چندین جلسات متعدد قرار شد شهرداری به ما کمک کند و مکان مناسبی برای این تأسیس کند اما شورای شهر از ما هیچ حمایتی نکرد و هنوز این اتفاق رخ نداده است.


شاهدی تصریح کرد: کاشان بالای ۵۰ الی ۷۰ نفر کارتن‌خواب دارد که شب‌ها بیرون می‌خوابند و نیازمند حمایت مسؤولان و خیرین هستیم تا بتوانیم سرپناهی برای آن‌ها فراهم کنیم.

انتهای پیام/۶۳۰۱۸/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول