اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

چرا نصف‌جهان با ۲ لشکر به مصاف بعثی‌ها رفت؟/ ماجرای تبحر «حاج احمد» برای به حداقل رساندن تلفات

در ایام چهل سالگی دفاع مقدس با یکی از یادگاران جبهه‌ها و فرمانده سابق لشکر ۱۴ امام حسین(ع) اصفهان به گفت‌‌وگو نشستیم تا بخشی از ناگفته‌های مربوط به حضور دو لشکر عملیاتی از استان اصفهان در دفاع مقدس مورد بررسی قرار گیرد.

چرا نصف‌جهان با ۲ لشکر به مصاف بعثی‌ها رفت؟/ ماجرای تبحر «حاج احمد» برای به حداقل رساندن تلفات

خبرگزاری فارس؛ موسی لطفی: شاید کمتر کسی باشد که نام و افتخارآفرینی لشکر ۸ نجف‌ اشرف و لشکر ۱۴ امام حسین(ع) اصفهان را نشنیده باشد. همان لشکرهایی که دلیرمردانی چون احمد کاظمی، حسین خرازی و ردانی‌پورها را به دنیا معرفی کرد و سال‌ها بعد هم او بود که الگوی رویش‌های بزرگی چون محسن حججی شد.

لشکرهایی که در ۸ سال دفاع مقدس هرکجا گرهی بازنشدنی ایجاد می‌شد مأموریت را به آن‌ها می‌دادند تا کار را به بهترین نحو به پایان برسانند. همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و به پاس رشادت‌های فرماندهان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به سراغ اصغر عرب‌پور یکی از یادگاران جنگ تحمیلی و فرمانده سابق لشکر ۱۴ امام حسین(ع) رفتیم و با وی پیرامون مسائل آن روزها به گفت‌‌وگو نشستیم.

فارس: حاج اصغر ابتدا از خودتان بگویید. در هر دو لشکر اصفهان سابقه خدمت دارید؟

عرب‌پور: اصغر عرب‌پور متولد سال ۱۳۴۰ هستم، در دوران جنگ تحمیلی در لشکر ۸ نجف اشرف و یگان زرهی شاگرد شهید حاج احمد کاظمی بودم. از سال ۸۹ تا ۹۶ هم فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین(ع) و در حال حاضر نیز در قرارگاه سیدالشهدا در حال انجام‌وظیفه هستم.

فارس: خیلی زود برویم سراغ اصل مطلب، چرا استان اصفهان در دفاع مقدس دارای دو لشکر بود؟ زمینه‌ها و ضرورت‌های تأسیس این لشکرها چه بود؟

عرب‌پور: در ابتدا دو لشکر نبود چون در زمان جنگ استان چهارمحال و بختیاری هم جزو اصفهان محسوب می‌شد و مستقل نبود. تیپ‌های زرهی، یگان‌های مختلف دیگر، جهاد اصفهان و نجف‌آباد نیز بودند. استان اصفهان تقریباً ۱۰ درصد رزمندگان دفاع مقدس و الآن همین میزان از شهدای کشور را دارا است.

به‌ جز تهران استان اصفهان بود که دو یگان عمده داشت. دلیل داشتن دو لشکر وجود تعداد زیاد رزمنده و فرماندهان در جبهه و دارا بودن پتانسیل اداره کردن جنگ بود.

فارس: لشکر ۸ نجف به‌ عنوان لشکر مهم و فعال در جنگ در چه عملیاتی نقش‌آفرین بود؟

عرب‌پور: لشکر ۸ نجف اشرف در اکثر عملیات آفندی که انجام شد حضور داشت و به‌صورت استثنا دریکی دو عملیات که مهم نبودند حضور نداشت.

از جمله عملیاتی که لشکر ۸ نجف اشرف حضور داشت می‌توان به ثامن‌الائمه، آزادسازی بستان، طریق‌القدس، فتح المبین و آزادسازی خرمشهر و... اشاره کرد.

 

فارس: لشکر ۸ نجف به‌ عنوان لشکر فاتح خرمشهر و شهید کاظمی را به‌ عنوان اولین فرمانده فاتح خرمشهر می‌شناسند. از آن روزها بگویید.

عرب‌پور: تمام یگان‌های ارتش و سپاه در عملیات فتح خرمشهر حضور داشتند. خرمشهر که محاصره شد حدود ۲۰ هزار نیروی عراقی در شهر از خرمشهر دفاع می‌کردند. اولین لشکرهایی که توانستند وارد خرمشهر شوند و پیغام فتح خرمشهر را مخابره کنند لشکر ۸ نجف اشرف و لشکر ۱۴ امام حسین(ع) بودند. بنده در فتح خرمشهر نبودم و در غرب حضور داشتم اما می‌دانم که فرماندهی عملیات می‌گوید نیرو نداریم که وارد خرمشهر شویم اما در همین حین می‌گویند که بچه‌های اصفهان وارد شهر شدند.

فارس: استان اصفهان حضور تعیین‌کننده‌ای در جنگ داشت. نقش مردم اصفهان در تجهیز و پشتیبانی لشکرها و همچنین بسیج مردمی چه بود؟ 

عرب‌پور: استان اصفهان در انقلاب استان مطرحی بود و اولین استانی بود که مجسمه شاه را پایین کشید و در آن حکومت‌نظامی اعلام شد. بعد از انقلاب هم هرکجای کشور مشکلی بود مثل سیستان و بلوچستان و کردستان از اصفهان نیرو اعزام‌ شده است. در دفاع مقدس مردم همیشه پشتیبان بودند. اگر مردم نمی‌آمدند این یگان‌ها چطور ساخته می‌شد.

در زمینه تجهیز یگان‌ها هر عملیاتی که انجام می‌دادند تعداد زیادی تانک و توپ و ادوات جنگی غنیمت می‌گرفتند که مقدمات عملیات بعدی را فراهم می‌کرد. مردم در پشتیبانی عمومی بودند مثل تهیه خوراک، پوشاک و خودروهای راه‌سازی. دولت توان تهیه اقلام را نداشت و مردم بودند که همه این وسایل موردنیاز را تأمین می‌کردند.

فارس: رهبری انقلاب یکی از ویژگی‌های لشکر ۸ نجف در دوران دفاع مقدس را نظم و انضباط آن دانستند. خاطراتی در این زمینه و همچنین سیره مدیریتی شهید کاظمی دارید؟

عرب‌پور: سردار کاظمی در جلوگیری از تلفات غیر رزم تبحر داشت با اینکه فشار زیادی روی نیروها بود ولی همیشه در خط نیرو کم نگه می‌داشت که آسیب کمتری ببینند شهید و زخمی کمتر باشد.

نظم و انضباط سردار کاظمی از همان موقع مشهود بود و نخبه این کار محسوب می‌شد. امروز هم برخی کارهایی که سپاه انجام می‌دهد از درس‌های شهید کاظمی است.

 

فارس: ماجرای تشکیل یگان شهید محزونیه توسط شهید کاظمی چه بود؟ آیا مربوط به دوران جنگ می‌شد؟

عرب‌پور: محزونیه مسؤول جنگ نوین لشکر بود و شهید شد که گردان جنگ نوین به نام شهید محزونیه نام گرفت. یگان‌های سپاه از زمانی که صدام اقدام به استفاده سلاح‌های شیمیایی کرد تبدیل شدند به یگان‌هایی که با این کار مقابله می‌کردند. گردان جنگ نوین در جنگ فعال بود و فقط نام شهید را روی آن گذاشته شد.

فارس: اگر ناگفته‌ای و سخن آخری دارید برایمان بیان کنید.

عرب‌پور: دفاع مقدس ابعاد زیادی دارد. زمان دفاع مقدس تمام کارشناسان دنیا می‌گفتند ایران توان مقابله ندارد و شکست می‌خورد. شرق و غرب و همه پشت سر صدام بودند، کشور با یک انقلاب نوپا و بدون پشتیبانی ولی با توکل به خدا و اعتقادی که مردم داشتند و عزم رهبری و اطاعت مردم از او دیدیم که نهایتاً جمهوری اسلامی به پیروزی رسید.

شرایط امروز دشمن با دیروزش خیلی فرق کرده، آمریکایی‌ها آن قدرتی که داشتند را دیگر ندارند شوروی از هم‌پاشیده و اروپا هم اقتدار گذشته خود را ازدست‌داده است. این‌که امروز برخی مسؤولان اصرار دارند بازهم بروند با این‌ها مذاکره کنند جای تأسف دارد. یعنی ما با همان توکلی که جلو دشمن ایستادیم و بعدها جلو داعش مبارزه کردیم، همان داعشی که ساخته تحمیل‌کنندگان جنگ به ما بود با نوید پیروزی که شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی داد الحمدالله ما پیروز شدیم.

 

از این‌طرف ما می‌رویم با همان کسانی که داعش را درست کردند و جنگ را به ما تحمیل کردند مذاکره می‌کنیم و فکر می‌کنیم این‌ها اقتصاد ما را نجات می‌دهند، تأسف اینجاست. آن‌ها همین الآن هم شمشیرشان را علیه ما از رو بسته‌اند و حتی مخفی هم نکرده‌اند. مذاکره با این شکل جای تأسف دارد و این‌که بازهم اصرار دارند به مذاکره ادامه دهیم اگر ما با اخلاصی که داشتیم و با توکل به خدا ادامه می‌دادیم وضعمان به شکل امروز نبود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۹/ص۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول