اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تعارض منافع گره مشکلات پلی اکریل را کور کرده است/ اختیار و پاسخگویی باید باهم در اختیار مدیران باشد

تعارض منافع در طرف‌های درگیر در پرونده پلی اکریل یک موضوع کاملا قابل توجه است و تنها عاملی است که فراتر از تحریم و رکود مانع از تعیین تکلیف مدیریت و مالکیت این کارخانه شده و پیچیدگی پرونده نیز تنها از دریچه این تعارض منافع قابل تحلیل است.

تعارض منافع گره مشکلات پلی اکریل را کور کرده است/ اختیار و پاسخگویی باید باهم  در اختیار مدیران باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بیش از ۲ ماه از استقرار رسمی هیأت مدیره موقت در کارخانه پلی اکریل ایران و به طور غیررسمی حدود ۶ ماه از ورود مستقیم کارگروه ویژه اقدام پلی اکریل به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان می‌گذرد.

این کارگروه که از اواخر سال گذشته  و به نوعی پس از سفر رئیس دستگاه قضا به اصفهان با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل شد، وظیفه رسیدگی و به سامان رساندن این کارخانه پرظرفیت را بر عهده گرفت. کارگروه ویژه اقدام از همان ابتدا با توجه به صدور قرار منع مداخله برای هیأت مدیره مستقر با ایده حضور هیأت مدیره موقت پا به عرصه تصمیم‌گیری گذاشت، چند برنامه ارزشمند و مؤثر را به عنوان چشم‌انداز فعالیت خود درباره پلی اکریل در دستور کار قرار داد.

برگزاری مجمع عمومی، انتخاب هیأت مدیره کارآمد و اهل، تعیین تکلیف بدهی‌ها و وضعیت مالکیتی سهام‌داران و به ویژه سهام‌دار عمده، حل مشکل مواد اولیه و ایجاد اشتغال در کارخانه مهم‌ترین برنامه‌های کارگروه ویژه اقدام برای این کارخانه بود. اما با گذشت شش ماه از این آرزوهای خوب برای کارخانه هنوز هیچ‌کدام از آن‌ها تعبیر نشده است.

مدیرعامل موقت به دلیل نداشتن اختیارات و نقد به ورود گروه‌های مختلف تصمیم‌گیر یک ماه قبل از سمت خود استعفا داده، هیأت مدیره موقت بیش از ۲۵ روز است که تشکیل جلسه نداده و تولید اکریلیک کارخانه نیز به دلیل کمبود مواد اولیه هنوز در گیر و دار مشکلات است.

از طرفی سایر مسائل مربوط به هیأت مدیره سابق، سهامدار عمده و هیأت اجرایی که در دو گزارش قبلی فارس (اینجا و اینجا) به صورت مفصل به آن پرداخته شده و این شرایط هیأت مدیره موقت نگرانی زیادی در سهام‌داران این کارخانه ایجاد کرده است. موضوعی که لازم است ابتدا از سوی برخی چهره‌های سهامداری کنترل شده و به آن دامن زده نشود چرا که حفظ آرامش در چنین شرایط یک اولویت اساسی است تا تصمیم‌گیری‌ها به درستی انجام شود.

روزهای گذشته نیز اتفاقات جدید در این حوزه رخ داده و برخی از سهامداران خرد به نمایندگی از سهامداران با مقامات اجرایی و قضایی اصفهان دیدارهایی داشته‌اند. از طرف دیگر علی شفیع‌پور رئیس هیأت اجرایی نیز در روزهای اخیر توصیه‌هایی را برای سهامداران خرد کارخانه بیان داشته است که با واکنش‌های مختلفی مواجه شده است اما در نهایت هنوز اتفاق تازه در مسیر این کارخانه ایجاد نشده است.

در مجموع اتفاقات اخیر باید توجه داشت که نباید در رابطه با پلی اکریل به افکار عمومی آدرس غلط داد و در عین حال لازم است تا وزارت صمت و استانداری اصفهان هر چه زودتر و با جدیت مسائل این شرکت را به سرانجام برساند. به نظر می‌رسد ارتباط دادن مسائل این شرکت به مسائل ارزی کشور و یا وابسته کردن به تصمیم‌گیری در پایتخت به جز ادامه فرصت‌سوزی عایدی بیشتری در پی نداشته باشد.

این که بعد از یک سال بررسی برخی از مقامات استان تازه به این نتیجه رسیده‌اند که هیأت اجرایی که خود داوطلب خروج از کارخانه شده و البته مهلت قانونی آن هم رو به پایان است ادامه حضورش برای پلی اکریل مفید است یعنی همه تلاش‌های کارگروه اقدام در این ماه‌ها بی‌نتیجه بوده است.

به نظر می‌رسد مسیر حل شدن مسائل پلی اکریل مسیر روشنی است اما نیاز به تلاش بیشتر و کنار گذاشتن رویکردهای دستگاهی و بازگشت به برنامه و چشم‌انداز هیأت مدیره موقت داشته باشد. لازم است با اقدامات اجرایی، قانونی و قضایی ضمن تعیین تکلیف مالکیت کارخانه، مدیرت آن به سهامداران واقعی و مدیران کارآمد سپرده شود، گره‌های اداری واردات مواد اولیه آن در دولت پیگیری شود و با کسانی که در گذشته و حال به سرمایه مردم دست‌درازی کرده‌اند برخورد جدی بشود.

تعارض منافع در طرف‌های درگیر در پرونده پلی اکریل یک موضوع کاملا قابل توجه است و تنها عاملی است که فراتر از تحریم و رکود مانع از تعیین تکلیف مدیریت و مالکیت این کارخانه شده است. پیچیدگی پرونده پلی اکریل نیز تنها از دریچه این تعارض منافع قابل تحلیل است.

به نظر وقت آن رسیده باشد تا رئیس کارگروه اقدام و رئیس هیأت اجرایی پلی اکریل با تعامل بیشتر و در نهایت شفافیت و پاسخگویی وضعیت تعهدات دولتی و حمایت‌های لازم برای این کارخانه را به ثبات برسانند. موضوعی که بدون شک هم مسائل بی‌ثباتی بازار فروش و ارز را قابل مدیریت می‌کند و هم قدرت مذاکره و چانه‌زنی و استفاده از دستورات قضایی برای حل مشکلات بدهی کارخانه را تسهیل خواهد کرد.

در عین حال با در نظر گرفتن منافع سهامداران به سرعت در زمینه مالکیتی و مدیریتی نیز اقدامات ثبات‌ساز لحاظ شود تا مقوله پاسخگویی و اختیار به صورت هم‌زمان در اختیار هیأت مدیره و مدیران اجرایی فعال در کارخانه قرار گیرد و در یک بازه زمانی مشخص فرصت لازم به آن‌ها داده شود، پس از آن نیز به صورت دقیق و شفاف عملکرد این مجموعه مدیریتی مورد نظارت و ارزیابی قرا گیرد که چقدر به اهداف مربوطه دست یافته‌اند.

انتهای پیام/۳۲۱۲/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول