اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

هفته پرخبر برای پلی‌اکریلی‌ها/ از پیگیری رسانه‌ها تا لغو جلسه امیدوارکننده

تحولات شرکت پلی‌اکریل ایران در هفته‌های اخیر شکل جدیدی به خود گرفته است و سهامداران تحرکات مثبتی در جهت حل مسائل این شرکت مشاهده کرده‌اند.

هفته پرخبر برای پلی‌اکریلی‌ها/ از پیگیری رسانه‌ها تا لغو جلسه امیدوارکننده

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پیگیری وضعیت مالکیتی و مدیریتی و مشکلات تولید شرکت پلی‌اکریل ایران که تأمین‌کننده بخش قابل توجهی از مواد اولیه صنعت نساجی کشور است، در هفته‌های اخیر شکل جدیدی به خود گرفته است و سهامداران تحرکات مثبتی در جهت حل مسائل این شرکت مشاهده کرده‌اند.

فارس و پایش  مجدانه پیگیر وضعیت پلی‌اکریل

یکی از نکاتی که هفته گذشته خبرساز شد این بود که روز سه‌شنبه برنامه پایش شبکه اول سیما واکنش مجددی نسبت به تحولات کارخانه پلی‌اکریل داشت و با بازنشر خبر خبرگزاری فارس از جلسه مدیران کارخانه با مدیران گمرک اصفهان، تلاش‌ها برای حل سریع‌تر موضوع را رسانه‌ای کرد.

 

جلسه‌ای که لغو شد اما امیدها را زنده کرد

همچنین خبر تشکیل جلسه‌ای مشترک با حضور سهام‌داران حقیقی و حقوقی این کارخانه در روز ۲۰ مهر ماه موضوع دیگری بود که در روزهای اخیر مطرح شد و طبق دعوت‌نامه حسن رجبی مدیرعامل شرکت الیاف زاینده‌رود، محمدصالح پورسیدی مدیرعامل کنزاپتوسمنت و گلپردانه، محمدجواد پورسیدی مدیرعامل شرکت بازرگانی پلی‌اکریل اصفهان و خدمات بندری پلی‌اکریل ماهشهر، مظفر محمدی مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی، ابوالفضل خلج‌زاده وکیل وراث العقیلی و برخی از سهامداران شرکت پلی‌اکریل قرار بود در این جلسه حضور پیدا کنند. البته اواخر هفته قبل بود که اعلام شد وزارت صمت به دلیل شرایط حاد کرونایی جلسه را به وقت دیگری موکول کرد.

البته در این میان گفته شد که یکی دیگر از دلایل لغو این جلسه مخالفت‌هایی از سمت استان اصفهان برای تجدیدنظر در دعوت از افراد حاضر در جلسه بوده است؛ برخی گروه‌های تصمیم‌گیر در استان معتقدند که نباید افراد منصوب و منتسب به هیأت مدیره سابق و سهام‌دار عمده در این نشست حضور داشته باشند و برخی نیز معتقدند دست کم باید اعضای هیأت مدیره موقت نیز به این جلسه دعوت می‌شدند.

در این میان هرچه که هست تحرک وزارت صمت با انتخاب وزیر جدید اتفاق مثبتی است که مردم را نسبت به حل مشکلات این کارخانه امیدوار کرده است.

مخالفت اولیه با استعفای مدیرعامل موقت/ جلسه برای بررسی مجدد؟

یکی دیگر از اخبار این روزهای پلی‌اکریل، مخالفت هیأت‌مدیره موقت با استفعای امیر رحیمی، مدیرعامل این شرکت بوده است. ظاهرا با تصمیم برخی از اعضای هیأت مدیره موقت مقرر شده که وی تا پایان مدت مأموریتی خود در مدیرعاملی این شرکت به فعالیت خود ادامه دهد؛ اما همچنان برخی اخبار حکایت از اصرار رحیمی برای کناره‌گیری از سمت مدیرعاملی پلی‌اکریل دارد.

با توجه به اصرار رحیمی که هیأت مدیره به واسطه سوابق دانشگاهی و اجرایی تلاش برای حفظ وی دارد اما گفته می‌شود عصر امروز قرار است در جلسه هیأت مدیره موقت گزینه جدید مدیرعاملی پلی‌اکریل مورد بررسی قرار گیرد. البته اعضا در حال تلاش هستند تا رحیمی همچنان به عنوان عضو هیأت مدیره به فعالیت خود ادامه دهد.

تخصیص ارز گرهی که هنوز باز نشده است

هفته گذشته بود که رسول کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان اصفهان درباره آخرین وضعیت مواد اولیه این کارخانه در گمرک عنوان کرد: مشکل این کالاها عدم صدور کد پیگیری بانک برای آن‌ها است، به عبارت دیگر بانک مرکزی برای این کالاها تأمین ارز نکرده است.

از طرفی بنا بر گفته مدیرکل گمرکات استان اصفهان و طبق قوانین موجود، برای تداوم واردات و ترخیص مواد اولیه  کالاهای وارد شده به گمرک از هر گروهی که باشند باید شرایط تخصیص ارز آن‌ها مشخص شود. موضوعی که در روزهای اخیر یکی از مشکلات مطرح شده توسط گروه‌های همکار با شرکت پلی‌اکریل بوده و لازم است تا زودتر از سایر مشکلات گره آن باز شود تا چرخ تولید تمام ظرفیت اکریلیک زودتر به حرکت بیافتد.

بررسی خبر واگذاری سهام و رقم جدید بدهی‌ها

در این میان، شایعاتی در هفته‌ گذشته در دو مرحله مطرح شد که نگرانی‌های بسیاری را برای سهامداران ایجاد کرده است؛ نخست آن که گفته شد به جهت بدهی‌های گسترده یکی از سهامداران عمده، قرار شده ارزش سهام شرکت تعمدا کاهش پیدا کند تا ما به ازای این بدهی سهام بیشتری به بانک‌ها واگذار شود. دوم اعداد و ارقام تأیید نشده‌ای از محتوای دادگاه سال ۹۴ یک متهم نفتی در رابطه با بدهی‌های سهامدار عمده مطرح شده بود.

با توجه به اهمیت موضوع و اولویت داشتن مسأله تسویه بدهی‌ها به نظام اقتصادی کشور و روشن شدن وضعیت واگذاری این شرکت، این دو شایعه از سوی خبرنگاران فارس مورد بررسی جدی قرار گرفت و البته با اعلام منابع مطلع هر دو موضوع تا این لحظه رد شده است.

اول این که  تا کنون هیچ مرجع رسمی موضوع واگذاری سهام در ازای بدهی‌های شرکت را تأیید نکرده‌اند و همچنان اتخاذ چنین تصمیمی برای پلی‌اکریل تایید نشده است. از طرف دیگر درباره رقم جدید بدهی‌های سهامدار عمده پلی‌اکریل، گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که رقم این بدهی از سوی منابع رسمی تاکنون حدود ۱۳۵ میلیون دلار تخمین زده شده است.

نیاز اصلی و مهم امروز پلی‌اکریل

این در حالی است که در گزارشات قبلی فارس نیز به این موضوع پرداخته شد که باید پیگیری‌های کافی درباره تعیین تکلیف وضعیت سهام‌دار عمده و نیز اخذ تضمین‌های لازم در این زمینه انجام شود. بدون شک سهام‌دار عمده باید برنامه جدی خود را برای پرداخت بدهی‌ها اعلام و حسن نیت خود را ثابت کند. پیشنهادات تازه برای پرداخت دیون و سرمایه‌گذاری نیز باید راستی آزمایی شده و تماماً شفاف به اطلاع صاحبان اصلی یعنی سهامداران مردمی این شرکت برسد.

در کنار همه اخبار هفته اخیر که حکایت از تلاش همه گروه‌های درگیر در موضوع دارد، به نظر می‌رسد عمده شایعات و یا تنش‌های موجود در عرصه تصمیم‌گیری برای پلی‌اکریل برای تحت تأثیر قراردادن فضای امیدوارانه‌ای است که بارقه‌های تازه برای حل مشکلات ایجاد شده و گروه‌هایی خارج از فرایندهای جاری فعلی در تلاش هستند تا با انحراف این فضا بر تحولات بورسی و مدیریتی شرکت اعمال نظر و سلیقه کنند که هوشیاری سهامداران، مدیران مسؤول و دستگاه‌های نظارتی را می‌طلبد.

انتهای پیام/۳۲۱۲/ص۳۰/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول