چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳

استانها  /  اصفهان

پیشنهادی برای بودجه مازاد جشنواره فیلم کودک امسال/ شهرداری از فقر مخاطب سال‌های اخیر درس بگیرد

در جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال، باتوجه به شرایط خاص این روزها، دعوت از میهمانان خارجی و داخلی تقریباً مسیر نبوده از همین رو بخش قابل توجهی از بودجه جشنواره امسال می‌تواند صرف مخاطبان و صاحبان اصلی جشنواره شود و شفافیت مالی این رویداد فرهنگی هنری را به اطلاع اصحاب رسانه و مردم رساند.

پیشنهادی برای بودجه مازاد جشنواره فیلم کودک امسال/ شهرداری از فقر مخاطب سال‌های اخیر درس بگیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را همان‌گونه که از نامش پیداست می‌توان به‌ نوعی یکی از بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی مختص کودک و نوجوان دانست، رویدادی با اهداف بزرگ که طبیعتاً انتظارات بسیاری به دنبال دارد.

اصفهان به‌ عنوان میزبان دائمی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید آثار حضور این رویداد جهانی را لمس کرده و هرساله شاهد اتفاقات بزرگی در عرصه‌های فرهنگی و هنری و همچنین اجتماعی و اقتصادی وابسته به این حوزه باشد چراکه اساساً یکی از دلایل میزبانی شهرها و کشورهای مختلف برای رویدادهای گوناگون، ایجاد تحول در زمینه خاص آن رویداد و همچنین زمینه‌های دیگر به‌ تبع آن است.

اصفهان قطب فیلم کودک و نوجوان نیست اما باید باشد

اما در اصفهان با پیشینه فرهنگی، هنری، تاریخی بی‌نظیر خود، جای خالی این تحولات حس می‌شود، تحولاتی که انتظار می‌رود اصفهان را به‌ عنوان قطب فرهنگی حوزه کودک و نوجوان و قطب فیلم کودک تبدیل کند ولی علی‌رغم هزینه‌های بالای جشنواره و تبلیغات، حتی هنرمندان، اهالی رسانه و مردم کشور خودمان و اصفهان هم شاهد تحول محسوسی نبودند.

قطعاً یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف هر رویدادی، تقویت میزبان در آن زمینه خاص است که در اصفهان باوجود معضل مهاجرت هنرمندان مخصوصاً جوانان به تهران و حتی خارج از کشور، طرح و برنامه و تحول خاصی برای جلوگیری از معضلاتی این‌چنین، دیده نمی‌شود، این درحالی است که ایران و اصفهان به لحاظ فرهنگی و هنری و همچنین نیروی انسانی متخصص و مستعد در این زمینه، ظرفیت بالا و اعتباری جهانی دارد.

استقبالی که راضی کننده نبود

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال گذشته علی‌رغم هزینه‌های چندمیلیاردی آن‌هم در شهر هنرمندان و هنردوستان اصفهان، تنها موفق شد ۲۰ هزار و ۷۵۷ نفر را به پای گیشه‌های بلیت‌فروشی بکشاند و فروشی معادل ۶۸ میلیون و ۶۷۶ هزار تومان را به ثبت برساند که به نظر می‌رسد اصلاً قابل‌قبول و راضی‌کننده نیست.

این‌طور به نظر می‌رسد که با وجود برگزاری چند ساله جشنواره در اصفهان این موضوع برای اصفهانی‌ها یک رویداد جاافتاده و آشنا باشد اما ظاهراً هنوز این رویداد مهم فرهنگی و فرهنگ‌ساز در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی جای خود را در میان ذائقه هنری مردم اصفهان باز نکرده است؛ حال آنکه با توجه به سابقه فرهنگی اصفهانی‌ها در این‌گونه رویدادها و استقبال پرشور آنان از این‌چنین برنامه‌هایی به نظر خلأیی پنهان در حلقه‌های زنجیر تبلیغات آن محسوس است که با وجود تبلیغات بسیار و هزینه بسیار زیادی که در این رابطه صورت گرفته همچنان مورد استقبال قرار نگرفته است.

البته بودند برخی فیلم‌هایی که سال گذشته به سانس فوق‌العاده می‌رسیدند و در سانس‌های خود سالن سینما را مملو از تماشاگران کودک، نوجوان به همراه خانواده‌هایشان می‌کردند اما این به ویژگی فیلم‌ها بر می‌گشت و در چارچوب‌های اجرایی جشنواره به نظر می‌رسید فکری برای جذب مخاطب نشده بود و یا ایده‌ها به درستی به اجرا گذاشته نشده بود.

تفاوت‌های شگرف در رفتار کودکان متولد دهه هفتاد، هشتاد و نود

سیدمحمد طباطبایی، مدیر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان در رابطه با وضعیت مخاطبان سینمای کودکان و نوجوانان با بیان اینکه فضای مجازی تفاوت‌های شگرفی در رفتار کودکان متولد دهه هفتاد، هشتاد و نود رقم زد، می‌گوید: وضعیت فرهنگ کودکان دهه‌های مختلف به دلیل نقش پررنگ فضای مجازی در زندگی بسیار متفاوت شده است، آموزشگاه‌ها و مدارس باید وضعیت کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی را رصد کنند تا متوجه این تفاوت‌های فرهنگی شوند؛ همچنین فضای مجازی تبدیل به بستری بسیار مناسب برای نمایش تولیدات و محتواهای کوتاه شده است. با در نظر گرفتن تمامی این شرایط، می‌توانیم لزوم نمایش فیلم‌های کوتاه کودک و نوجوان در فضای مجازی پی ببریم.

وی در ادامه تأکید دارد: در دنیا برای سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در سینمای کودک به خصوص فیلم‌های سینمایی انیمیشنی انجام می‌شود، اما در ایران که از فرهنگی به مراتب کهن‌تر برخوردار است، متاسفانه توجه جدی به سینمای کودک و نوجوان به خصوص تولیدات در حوزه فیلم‌های کوتاه نمی‌شود. در همین زمینه پیشنهاد می‌کنم مسؤولان حوزه سینما سانس‌هایی برای اکران فیلم‌های کوتاه در نظر بگیرند بدین گونه که سه یا چهار فیلم ۲۰ الی ۲۵ دقیقه‌ای با موضوعات مختلف به صورت یک بسته در سینماها به نمایش درآیند.

بحث استقبال از جشنواره موضوعی مهم است که مسؤولان این رویداد باید پاسخگوی آن باشند، طبیعتاً افکار عمومی و رسانه‌ها آماده شنیدن نتایج آسیب‌شناسی‌ها و بررسی‌های یک‌ساله خود و همچنین راهکارهای عملیاتی برون‌رفت از این مشکل هستند.

از آنجایی‌ که این جشنواره به نام کودکان و نوجوانان است و این قشر سنی منحصر در افرادی که توانایی و حتی فرصت سینما رفتن را دارند نبوده و همه کودکان و نوجوانان، اعم از کودکان کار، بی‌سرپرست و بد سرپرست، کودکان مناطق محروم، کودکان محروم از تحصیل به دلایل مختلف مالی، خانوادگی و... را دربر می‌گیرد.

مخاطبان و صاحبان اصلی جشنواره را دریابید

همچنین باتوجه به شرایط خاص تحصیل و زندگی ناشی از شیوع بیماری کرونا مانند لزوم داشتن گوشی یا تبلت هوشمند، اینترنت و لوازم‌التحریر، به نظر می‌رسد مسؤولان جشنواره باید به فکر درانداختن طرحی نو باشند، طبیعتاً در جشنواره امسال باتوجه به شرایط خاص این روزها، دعوت از میهمانان خارجی و داخلی تقریباً هیچ خواهد بود و بخش قابل توجهی از بودجه این رویداد که در سال های گذشته شفافیتی دقیق و درستی هم  نسبت به آن وجود نداشت، امسال می‌تواند صرف مخاطبان و صاحبان اصلی جشنواره شود و شفافیت مالی این رویداد فرهنگی هنری را به اطلاع اصحاب رسانه و مردم برسد.

پیرو این استقبال کم هرساله و شرایط کرونایی سیدامیر هاشمی فعال اجتماعی نیز در رابطه با محدودیت‌های امسال برای برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و  وجود بودجه‌ایی که به دلیل تغییر چارچوب برگزاری جشنواره مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، پیشنهادی را مطرح کرده بود. البته تاکنون از سوی شهردار اصفهان و دبیر جشنواره این پیشنهاد بی‌پاسخ مانده و البته پیگیری‌های خبرنگار فارس از شهرداری اصفهان نیز در این زمینه بی‌نتیجه ماند.

محصلان محروم را دریابید! پیشنهادی برای شهرداری

این فعال اجتماعی پیشنهاد خود درباره جشنواره امسال را اینطور بیان کرده است: «شهردار اصفهان گفته جشنواره فیلم‌های کودک آنلاین برگزار می‌شود و انتقاد بعضی تهیه‌کنندگان رو هم در بر داشته چرا که درصد بازدیدکنندگان جشنواره در این شرایط کرونایی و به صورت آنلاین بسیار کم پیش بینی میشه. این در صورتیه که دانش‌آموزان مناطق حاشیه شهر به خاطر شرایط کرونایی با بحران تحصیلی مواجه شدند و اکثر این دانش آموزان از گوشی هوشمند محرومند». وی در ادامه توصیه کرده بود که بخشی از هزینه بلااستفاده جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان امسال توسط شهرداری برای کمک به وضعیت تحصیلی کودکان خانواده‌های بی‌بضاعت اصفهان هزینه شود.

 

رسانه‌ها، خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به‌ نوعی چشم و گوش و زبان مردم هستند، دغدغه‌های مردم را به گوش مسؤولان و خبرهای مسؤولان و وقایع جامعه را به گوش مردم می‌رسانند، بنا بر این توهین به خبرنگار و عدم پاسخگویی به آن‌ها، مستقیماً توهین و عدم پاسخگویی به مردم تلقی می‌شود و طبیعتاً مردم و اصحاب رسانه توقع چنین رفتارهایی را از اهالی فرهنگ ندارند.

رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای طفیلی رویداد ها نیستند

اما تاکنون فضای خبری این رویداد بین‌المللی، بسیار بسته است تاجایی که فضای بسته خبری این جشنواره در سال‌های گذشته به هیچ خبرگزاری و خبرنگاری اجازه کارکردن خبر تولیدی و اختصاصی پیش از انتشار در سایت جشنواره را نمی‌داد و  اساس کار رسانه‌ها را نادیده گرفته می‌شد که این انحصارطلبی مسؤولان جشنواره برای افکار عمومی قابل‌درک نیست!

در جشنواره امسال هم علی‌رغم پیگیری‌های خبرنگار فارس و دیگر رسانه‌ها از مدت‌ها قبل، دبیر اجرایی جشنواره در اصفهان اعلام کرد که طبق توافق صورت گرفته، تمامی مصاحبه‌ها با دبیر جشنواره است، اما پیگیری‌ها از علیرضا تابش و روابط عمومی وی هم به‌جایی نمی‌رسد و خبرنگار فارس پاسخی برای سؤالات مد نظر و ارسالی خود به روابط عمومی جشنواره دریافت نمی‌کند.

پس‌از این اعلام می‌شود که سؤالات خبرنگاران در نشست خبری مطرح خواهد شد اما جدای از نقص در اعلام زمان و چگونگی برگزاری این نشست خبری که به اطلاع همه اصحاب رسانه نرسید، در اقدامی جالب، هر خبرنگار تنها می‌تواند سه سؤال بفرستد و براساس تشخیص اولویت و تکراری نبودن سؤالات، نهایتاً یک سؤال مطرح خواهد شد.

اما این سوال مطرح است که، چرا هر خبرنگار تنها می‌تواند سه سوال طرح کند؟ و چرا از این بین یک سوال را براساس اولویت مسؤولان جشنواره مطرح می‌شود؟ انتخاب و اولویت سوالات را چه کسی و یا کسانی تعیین می‌کند که براساس اولویت مطرح می‌شود؟ بر این اساس، گزینش سوالات از ایرادات اساسی این نشست خبری و نشان از عدم پاسخگویی مسؤولان جشنواره دارد.

این در حالی است که به گفته برگزارکنندگان جشنواره به دلیل شرایط کرونایی امسال غالب بخش‌های جشنواره به صورت آنلاین بوده و برنامه‌های حضوری و فیزیکی به حداقل ممکن در حد چند نشست مختصر رسیده اما مشخص نیست این رویه عدم پاسخگویی به سؤالات درباره تصمیمات تازه و جایگزین محل هزینه‌کرد بودجه جشنواره چرا به بهانه مشغله‌کاری بی‌پاسخ مانده و به سمت نشست خبری مهندسی شده هدایت می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ص۲۰/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول