اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روایت معلم اصفهانی که 26 جلد کتاب ریاضی نوشت/ از دبیرستان صارمیه تا خادمی امام رضا

مرحوم سید محمدتقی فاطمی در سال ۱۲۸۳ شمسی در شهر اصفهان دیده به جهان گشود؛ خاندان او از نوادگان قاضی نورالهدی و از سادات طباطبایی و بزرگان نائین و اصفهان بود.

روایت معلم اصفهانی که 26 جلد کتاب ریاضی نوشت/ از دبیرستان صارمیه تا خادمی امام رضا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، مرحوم سید محمدتقی فاطمی در سال ۱۲۸۳ شمسی در شهر اصفهان دیده به جهان گشودخاندان او از نوادگان قاضی نورالهدی و از سادات طباطبایی و بزرگان نائین و اصفهان بود.

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در مدارس گلبهار و صارمیه اصفهان به پایان رسانید و در سال ۱۳۰۰ به خدمت اداره فرهنگ و معارف یزد درآمد؛ پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه عازم فرانسه شد و در دانشسرای عالی پارس در رشته ریاضی تحصیلات عالی خود را به پایان رساند.

او یکی از شاگردان ممتاز این رشته و تنها ایرانی فارغ‌التحصیل این مدرسه بودکه پس از نگارش رساله تخصصی استعمال گروه‌ها در هندسه و کسب درجه پروفسوری ریاضیات از فرانسه به میهن بازگشت.

فاطمی در دانشسرای عالی تهران به تدریس علوم ریاضی و مکانیک استدلالی پرداخت و نخستین متخصص مکانیک تحلیلی کشورمان بودکه پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳  در همان سال، دانشکده فنی تهران را بنیان نهاد و در تاسیس دانشکده علوم نیز مشارکت کرد و سالها در این دانشکده به تدریس پرداخت.
 
این دانشمند اصفهانی با همکاری دوستانش ۲۶ جلد کتاب ریاضی در موضوعات جبر- هندسه- مثلثات و مکانیک استدلالی برای دانشگاهها و دبیرستانها تالیف و تدوین کرد.

وی در سال ۱۳۴۷ به خاطر عشق وافر به امام رضا(ع) عازم مشهد شد و به تدریس و مدیریت گروه ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد همت گماشت. پروفسور فاطمی در بیست و دومین کنفرانس ریاضی کشور در سال ۱۳۶۹ به عنوان استاد پیشکسوت ریاضیات ایران در قرن معاصر مورد تقدیر قرار گرفت.

مرحوم فاطمی از خادمان افتخاری حضرت رضا(ع) بود و بارها می گفت: خدمت به امام رضا(ع) از افتخارات من است این معلم بزرگ و پرتلاش سرانجام در پاییز سال ۱۳۷۴ به دیار باقی شتافت و در جوار محبوبش امام هشتم شیعیان به خاک سپرده شد. 

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول