اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

والدین از قید آداب دست و پا گیر رها شوند/ تفکیک ازدواج از خانواده، گامی مهم در مسیر زندگی

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر مسؤولان، برنامه‌ریزان فرهنگی، پدران و مادران به این تفکیک مهم دقت کنند و ازدواج را امری فطری بدانند که باید به موقع پاسخ داده شود، در این صورت می‌توانند از قید و بند آداب و شرایط دست و پا گیر آن‌چنانی نجات پیدا کنند.

والدین از قید آداب دست و پا گیر رها شوند/ تفکیک ازدواج از خانواده، گامی مهم در مسیر زندگی

حجت‌الاسلام محسن دهقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، با تأکید بر آن که تفکیک ازدواج از خانواده، گامی مهم در مسیر زندگی خواهد بود به تبیین این موضوع پرداخت و اظهار کرد: باور صحیح مقدمه رفتار صحیح است، زیرا فکر ریشه تعقل است و هر چه فکر قوی‌تر و بهتر باشد، تعقل و نتیجه‌گیری بهتر خواهد بود و نتیجه آن سلامتی و ایمنی از آفات است، بنابراین، در مقوله ازدواج و خانواده نیز باید این اقدام مهم یعنی فکر برتر راه یابد تا سلامت به خانواده و جامعه برگردد.

استاد حوزه و دانشگاه دو مقدمه با عنوان هدف از ازدواج و تشکیل خانواده را لازمه موضوع مذکور دانست و به تبیین مسأله «هدف از ازدواج» پرداخت و تصریح کرد: خداوند متعال همه پدیده‌ها اعم از جمادات، نباتات، حیوانات و انسان‌ها را زوج زوج آفریده است، بنابراین ازدواج قرار گرفتن دو زوج در کنار هم است و کششی در دو جنس مخالف است، می‌تواند با کنار هم قرار گرفتن یکدیگر، آرام و قرار گیرند.

هدف از ازدواج، آرامش روحی و طی کردن مسیر هدف خلقت است

وی ادامه داد: در نتیجه، ازدواج میلی درونی و امری فطری و عرشی بوده که در نهاد هر یک از جنس مذکر و مؤنث قرار داده شده، بنابراین، هدف از ازدواج رسیدن به آرامش روحی برای طی کردن مسیر هدف از خلقت است.

دهقانی خاطرنشان کرد: هر انسانی به آرامش نیاز دارد و نیاز به ازدواج نیز در وجود هر فردی قرار داده شده که در برهه‌ای از زمان، آن نیاز به سراغ انسان می‌آید که اگر عمداً و بی هیچ دلیلی یا به خاطر موانع دست و پاگیری همچون مسکن و مهریه و جهیزیه و غیره نخواهد ازدواج کند، لاجرم ناامنی روانی و اضطراب وجود او را فرا خواهد گرفت، پس امر ازدواج، امری مستقل و جدای از فرآیند تشکیل خانواده و فرزندآوری است. زیرا نیازی درونی و فطری است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.

تأخیر در ازدواج سبب ناامنی روانی و اضطراب

وی متذکر شد: اگر بپذیریم ازدواج امری ضروری در نهاد هر مذکر و مونثی است، باید با توجه به شرایطی چند، در پی رفع این نیاز برآییم. اگر هر فردی که به بلوغ جنسی و جسمی لازم رسیده و دارای بلوغ عقلی، درک و شعور اجتماعی و تعهد و مسئولیت‌پذیری باشد، می‌تواند و بایسته است که در اولین فرصت مطلوب، زوج خود را با رعایت سه شرط مهم اتحاد فکری، روحیه حق پذیری و کفویت انتخاب کند.

 دهقانی در ادامه صحبت خود افزود: هر چند از نظر اقتصادی در وضعیت قابل قبولی نباشد، تحصیلات خوبی نداشته و فاقد مسکن مستقل هم باشد، زیرا ازدواج مستقل از خانواده و امر فرزندآوری است، به جوان نمی‌توان گفت که به نیاز درونی خود توجه نداشته باش چون خانه نداری و یا درآمد آن‌چنانی نداری. زیرا جوان از طریق راه‌های گوناگون در پی رفع نیاز خود بر خواهد آمد.

پاسخ مثبت ازدواج به سه نیاز امنیت روانی، نیاز جسمی و جنسی و نیاز عاطفی

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه ۲۱ سوره مبارکه روم گفت: در آیه مذکور خداوند می‌فرماید «و از نشانه‌های او آن است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما و همسرانتان علاقه شدید و رحمت قرار داد؛ بی‌شک در این (نعمت الهی،) برای گروهی که می‌اندیشند نشانه‌های قطعی است»، پس هدف از ازدواج آرامش است با ازدواج به سه نیاز امنیت روانی، نیاز جسمی و جنسی و نیاز عاطفی پاسخ مثبت داده می‌شود و اگر این سه نیاز برآورده شود، آرامش محصول آن خواهد بود.

شرط دوام خانواده، آرامش همسر است

وی تشکیل خانواده را مقدمه دوم این بحث دانست و تأکید کرد: خانواده، مرکب از افرادی است که تشکیل یک واحد اجتماعی کوچک از طریق ازدواج داده‌اند، برای تشکیل چنین واحدی، نیاز به خانه، امکانات اولیه و درآمد کافی است که شرط دوام این واحد اجتماعی، آرامش و قرار زن و مرد به عنوان همسران است، یعنی هر چه ازدواج آن‌ها موفقیت‌آمیز باشد دوام خانواده نیز بیشتر خواهد بود.

 عدم آرامش و طلاق نتیجه تغییر ملاک‌های ازدواج

دهقانی به تبیین نتایج حاصل شده از بیان دو مقدمه مذکور پرداخت و اذعان داشت: جامعه امروز بیش از آنکه بر اصل ازدواج تمرکز کنند بر شرایط تشکیل خانواده مثل خانه و مهریه و نوع خاص مراسم اصرار می‌ورزند و به همین خاطر، ملاک ازدواج تغییر پیدا کرده و نتیجه آن نداشتن آرامش در خانواده و یا نهایتاً طلاق می‌شود.

مبلغ تخصصی خانواده در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: با توجه به صحبت‌های قبلی، ازدواج یک نیاز فطری است و خانواده برقراری یک کانون گرم از مسیر ازدواج عاقلانه است، با تفکیک ازدواج از تشکیل خانواده در ساحت فکر و اندیشه، شرایط آن دو نیز با هم متفاوت خواهند بود.

شرایط ازدواج و شرایط تشکیل خانواده دو موضوع کاملاً متفاوت

وی در تکمیل صحبت‌های خود به تفاوت شرایط ازدواج و شرایط تشکیل خانواده پرداخت و در تشریح شرایط ازدواج و شرایط تشکیل خانواده گفت: سپری کردن دوران بلوغ، برخورداری از سلامت فکر و روان، تعادل شخصیتی، بلوغ عقلی، تعهد و مسؤولیت پذیری فردی و خانوادگی و اجتماعی شرایط ازدواج محسوب می‌شود و شرایط تشکیل خانواده عبارت است از، ازدواج عاقلانه با توجه به شرایط ازدواج، داشتن حداقل امکانات، جایی برای زندگی هر چند اجاره‌ای و کوچک، داشتن شغل مناسب.

پدران و مادران از قید و بند آداب و شرایط دست و پا گیر رها شوند

دهقانی بیان کرد: بنابراین، نتایج این تفکیک مبارک، ازدواج به هنگام، آرامش روان، تمرکز بر انتخاب صحیح بر اساس شرایط ازدواج و نه تمرکز بر شرایط تشکیل خانواده، دوری از بیماری‌های روحی و روانی و بالاخره دوام زندگی خانوادگی خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: اگر مسؤولان، برنامه ریزان فرهنگی، پدران و مادران به این تفکیک مهم دقت کنند و ازدواج را امری فطری بدانند که باید به موقع پاسخ داده شود، در این صورت می‌توانند از قید و بند آداب و شرایط دست و پا گیر تشکیل خانواده مثل مهریه زیاد، خرید خانه، شغل آن‌چنانی، سرویس طلا و جهیزیه آن‌چنانی نجات پیدا کنند و قبل از آنکه جوان به فکر پاسخ دادن به نیازش از راه‌های غیرمتعارف و حتی نامشروع برآید، در پناه خانواده پاسخگویی لازم داده شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول