اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فارس من| مجموعه ۲۰ هزار نفری بدون کلانتری و مسجد/ پیمانکاری که پاسخگوی کمبودهای شهرک کشوری نیست

مجموعه شهید کشوری سال‌هاست که میزبان هزاران خانواده است، با وجود این هنوز فاقد زیرساخت‌های اولیه همچون درمانگاه، کلانتری، مسجد و فروشگاه بزرگ است.

فارس من| مجموعه ۲۰ هزار نفری بدون کلانتری و مسجد/ پیمانکاری که پاسخگوی کمبودهای شهرک کشوری نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تیر ماه سال جاری و پس از گرانی ناگهانی مسکن و مطرح شدن خانه‌های خالی، خبرگزاری فارس طی گزارش‌هایی به بررسی خانه‌های خالی موجود در شهر اصفهان پرداخت، در یکی از این گزارش‌ها به سراغ شهرک شهید کشوری رفتیم، جایی که بیشتری خانه‌های خالی کلان‌شهر اصفهان را در خود جای داده است.

قطعه زمینی بزرگی متعلق به ارتش بوده در دهه ۷۰ از سوی رهبر انقلاب آزادسازی می‌شود تا در آن خانه‌هایی برای کارکنان هوانیروز ارتش ساخته شود، اما به مرور خانه‌های ویلایی به آپارتمان و آپارتمان‌ها به برج‌های ۲۰ طبقه تبدیل شدند، شهرداری عهده‌دار نظارت آن‌ها نشد و زیرساخت‌های اساسی آن مورد غفلت قرار گرفت تا سال‌های سال برج‌های متعدد آن که می‌توانست بخشی از نیاز مسکن کلان‌شهر اصفهان را پاسخ دهد بلااستفاده بماند.

بنا بر اعلام شرکت عمران آبشار اسپادانا به عنوان متوالی مجموعه، مجتمع مسکونی آبشار ۱۳۰ هکتار از اراضی مجتمع بزرگ آبشار را در برمی‌گیرد که با هدف ساخت بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی در ۷ فاز اجرایی طراحی شد، اما به گفته ساکنان حدود نیمی از آن مورد استفاده قرار گرفته و علی‌رغم پیشرفت در ۵۰ درصد مابقی و تکمیل بسیاری از واحدها همچنان بلااستفاده باقی مانده است.

آنچه از طرح اولیه شهرک شهید کشوری در آرشیو سایت‌ها وجود دارد نشان می‌دهد قرار بوده این شهرک به آخرین فناوری‌های روز مجهز شود و زیبایی آن چشم‌ها را خیره کند؛ اما حالا استفاده از مصالح بی‌کیفیت منجر به ریختن نمای ساختمان‌های تازه تأسیس شده، شلنگ‌های آتش‌نشانی متصل نیستند و یا آب در آن‌ها نیست، سند بسیاری از خانه‌ها در رهن بانک است، نه مدرسه‌ای، نه بیمارستانی، نه فضای سبزی و ... آن طور که ساکنان شهرک می‌گویند حتی یک‌صدم از طرح اولیه شهرک در عمل پیاده نشد!

«فارس من» محلی برای اعتراض ساکنان 

این کمبودها منجر به ثبت چندین سوژه در سامانه فارس من شد، دو مورد از آخرین کمپین‌های ثبت شده در رابطه با شهرک کشوری با عنوان «وضعیت زمین مساجد شهرک شهید کشوری اصفهان را مشخص کنید!» و «چرا شهرک شهید کشوری اصفهان کلانتری ندارد؟» به ثبت رسیده است.

سوژه‌هایی که در توضیح آن‌ها آمده است «متاسفانه بیش از ۲۰ سال از ساخت شهرک شهید کشوری می‌گذرد اما این شهرک با جمعیتی بیش از ۲۰ هزار نفری ساکن در آن فاقد مسجد بوده است! و حتی مسجد جامع ابتدای شهرک بعد از گذشت بالغ بر ۱۰ سال از شروع آن هنوز تکمیل نشده و در این سال‌ها با کوتاهی مسؤولان همراه بوده و هیچ اقدام موثری در این راستا برداشته نشده است.ساکنین برای اقامه نماز و مراسمات مذهبی با کمبود جا و مشکلات فراوانی همراه هستند؛ در این شهرک فقط شاهد ساختمان‌های بلند مرتبه و بی‌کیفیتی هستیم که قد علم کرده و هیچ فضای خدماتی و رفاهی، مذهبی و آموزشی ساخته نشده‌است». 

همچنین در خصوص نبود کلانتری، یکی از ساکنان این شهرک نوشته است «متاسفانه با توجه به، در حاشیه قرار گرفتن شهرک شهید کشوری اصفهان و جمعیت ۲۰ هزار نفری و رو به افزایش شهرک! نبود نظارت و توجه به این منطقه از شهر اصفهان شاهد ایجاد محیط امن برای عده‌ای هنجارشکن و بی‌قانون گشته است. نبود کلانتری در این شهرک باعث مشکلات عدیده مانند کشف حجاب، سگ گردانی، مسائل اخلاقی در محیط باز، حضور اراذل و اوباش اطراف در شهرک شده است».

مجموعه ۲۰ هزار نفری بدون یک مسجد

علی اسلامی رئیس هیأت مدیره مجموعه شهید کشوری در گفت‌وگو با فارس در خصوص مشکلات شهرک شهید کشوری اظهار داشت: پس از رسانه‌ای شدن مصائب موجود در شهرک، شاهد تحرکاتی در متولیان بودیم اما اقدامات صورت گرفته در جاهایی بوده که سودآوری داشته، برای مثال اخیر شهر فرش در مجموعه افتتاح شده که اولویت ما نبود.

وی ادامه داد: سال‌هاست چند هزار خانوار در شهرک شهید کشوری زندگی می‌کنند اما در ایران اسلامی و در پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی هنوز یک مسجد برای استفاده ساکنان شهرک ساخته نشده، پیگیری‌هایی انجام شده اما همچنان شهرک فاقد مسجد است.

اسلامی توضیح داد: در کل شهرک ۵ مکان با کاربری مسجد در نظر گرفته شده، از این تعداد ۳ مکان جانمایی شده، شهرداری هم برای صدور مجوزهای مربوطه اعلام آمادگی کرده و حتی خیرینی برای ساخت اعلام آمادگی داشته‌اند، اما مجوزی که باید از سوی شرکت عمران اسپادانا صادر شود، نشده است.

رئیس هیأت مدیره مجموعه شهید کشوری افزود: تنها مسجدی که پیشرفت داشته، مسجد جامع شهرک است که از نمای بیرون آن کامل شده به نظر می‌آید اما در واقع هنوز داخل آن تکمیل نیست؛ نکته دیگر در مورد مسجد جامع فاصله‌اش با برج‌های مسکونی و مسیر نامناسب آن است که حتی اگر به بهره‌برداری هم برسد استقبال چندانی نمی‌شود.

وی در خصوص برگزاری نماز جماعت در شهرک عنوان کرد: در حال حاضر دو محل اداری از سوی خود ساکنان به عنوان نمازخانه در حال استفاده است اما این امکان وجود دارد که هر لحظه کاربری آن‌ها تغییر کند؛ فعال شدن مسجد فراتر از بحث اقامه نماز می‌تواند به افزایش فعالیت‌های فرهنگی نیز کمک کند.

یک کانکس پلیس و ناامنی‌های بسیار

اسلامی در ادامه به موضوع کلانتری اشاره و تصریح کرد: زمینی که برای احداث کلانتری اختصاص داده شده بود به دلیل قرار گرفتن در مجاورت دکل‌های فشار قوی برق، مورد مخالف نیروی انتظامی قرار گرفته و شهرک شهید کشوری همچنان فاقد کلانتری است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک کانکس با یک نیروی پلیس مستقر شده که عملاً کارایی ندارد، نگرانی‌هایی که از بابت امنیت مجموعه وجود داشت ساکنان را مجبور کرده تا با استفاده از ظرفیت بسیج گشت زنی‌هایی را در شهرک ایجاد کنند تا خلأ موجود منجر به ناامنی نشود.

به گفته رئیس هیأت مدیره مجموعه شهید کشوری از مخالفت نیروی انتظامی برای احداث کلانتری در منطقه اعلام شده از سوی شرکت عمران آبشار اسپادانا حدود یک سال می‌گذرد اما در این مدت اقدام جدیدی صورت نگرفته است.

اسلامی در پایان با تاکید بر این که مسائل شهید کشوری یکی دوتا نیست، تصریح کرد: این شهرک درمانگاه هم ندارد و یا فروشگاه کوثر که می‌توانست نیاز بسیاری را پاسخ دهد علی‌رغم گذشت یک سال از وعده تکمیل آن هنوز به نتیجه نرسیده؛ نمی‌دانیم زیرساخت اولیه شهرکی با این ابعاد همچون درمانگاه، کلانتری، مسجد و فروشگاه چه زمانی قرار است به نتیجه برسد.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول