اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

الحاق یا استقلال؛ کدام یک نصیب مرکز آموزش عالی شهرضا می‌شود

در آذر ماه به مرکز آموزش عالی شهرضا ابلاغ شد که فعالیت این مرکز تحت نظارت دانشگاه اصفهان و به عنوان یک پردیس دانشگاهی ادامه پیدا کند، اما این اتفاق موجی از نارضایتی مردم و مسؤولان شهرضا را به دنبال داشت.

الحاق یا استقلال؛ کدام یک نصیب مرکز آموزش عالی شهرضا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، بحث تأسیس دانشگاه دولتی شهرضا از اواخر دهه هفتاد آغاز و در سال ۱۳۸۳ با پیگیری‌های مسؤولان وقت شهرستان و درخواست شورای اسلامی شهر شهرضا و متعاقب با پیگیری‌های انجام شده، در سال ۱۳۸۶ در جریان سفر هیأت دولت به استان اصفهان مجوز مطالعه و بررسی تأسیس دانشگاه دولتی شهرضا به تصویب رسید.

متعاقب با آن بنیاد راه‌اندازی این دانشگاه با مسؤولیت عبدالرسول کاظمپور و با حضور مسؤولان، فرهنگیان و معتمدان شهرستان در اسفند ماه ۱۳۸۶ پایه‌گذاری و فعالیت خود را در یک ساختمان استیجاری شخصی آغاز کرد.

 

سپس با رایزنی‌های مسؤولان شهرستان شهرضا و جابه‌جایی جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا و موافقت مسؤولان استان، ساختمان جهاد سابق در اختیار بنیاد راه‌اندازی دانشگاه دولتی شهرضا قرارگرفت.

با توجه به این که فعالیت‌های بنیاد راه‌اندازی دانشگاه دولتی شهرضا تحت نظر دانشگاه اصفهان پیگیری می‌شد، در تیرماه سال ۱۳۸۶ از طرف ریاست وقت دانشگاه اصفهان، خلیل بهرامی به عنوان رئیس راه‌اندازی دانشگاه دولتی معرفی و منصوب شد.

پس از تلاش‌های انجام شده در آذر ماه ۱۳۸۶ از سویی دفتر شورای گسترش آموزش عالی مجوز موافقت اصولی این مرکز صادر و سپس در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ موافقت قطعی این مرکز از دفتر شورای گسترش آموزش عالی اخذ شد و از مهر ماه سال ۱۳۹۰ پذیرش دانشجو با دو دوره کارشناسی ناپیوسته مهندسی کامپیوتر آغاز و طی سال‌های بعد رشته‌های فنی و مهندسی زیر به این دانشگاه افزوده شد.

 

تحصیل هزار دانشجو در مرکز آموزش عالی شهرضا

در حال حاضر ۵ رشته کارشناسی و یک رشته کارشناسی ارشد در این مرکز وجود دارد و حدود هزار  دانشجوی فعال در این مرکز تحصیل می‌کنند و تاکنون حدود ۸۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده‌اند.

در سال ۹۰ حمید‌رضا کریم‌زاده، رئیس وقت دانشگاه دولتی شهرضا اعلام کرد که در حال حاضر و بر اساس کارشناسی انجام شده توسط مسؤولان امر، زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار برای احداث ساختمان اصلی دانشگاه در ۱۸ کیلومتری جاده اصفهان به شهرضا اختصاص یافته است.

در سال ۹۴ رئیس وقت این دانشگاه چشم‌انداز دانشگاه شهرضا را این چنین اعلام کرده بود که براساس سیاست تدوین شده، هر سال زمینه جذب دانشجویان بیشتر در رشته‌های جدید در این دانشگاه مهیا می‌شود.

حال ۱۶ سال از زمان صدور مجوز دانشگاه دولتی شهرضا می‌گذرد و آنچه در این مدت انتظار می‌رفت توسعه رشته‌های این دانشگاه و جذب بیشتر دانشجو بود، اما در هفته‌های اخیر خبری منتشر شد مبنی بر تبدیل مرکز آموزش عالی شهرضا به پردیس شهرضا دانشگاه اصفهان، خبری که ناگاه مسؤولان شهرستان را در بهت فرو برد.

 

فعالیت مرکز آموزش عالی شهرضا تحت نظارت دانشگاه اصفهان 

صادق مطهر، رئیس مرکز آموزش عالی شهرضا در این باره می‌گوید: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده که وزارت علوم به منظور ساماندهی مراکز آموزش عالی می‌تواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند تا منجر به ارتقای کیفی خدمات شود و حدود ۵ سال بر روی این طرح کار شد، تا امسال که در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با هدف تمرکززدایی و هم‌افزایی مؤسسات آموزش عالی، ساماندهی مؤسسات آموزش عالی حضوری دولتی مصوب شد.

وی ادامه می‌دهد که به دنبال آن مدیریت استانی آمایش آموزش عالی به منظور هماهنگی استانی امور آموزش عالی در وزارت علوم تشکیل شد و رؤسای برخی دانشگاه ها عضو آن شدند، در استان اصفهان نیز شورای استانی به محوریت دانشگاه اصفهان تشکیل شده است.

مطهر با اشاره به اینکه در پانزدهم آبان ماه سال جاری با حضور معاون وزیر علوم در شهرضا این مصوبه ابلاغ شد افزود: در آذر ماه به مرکز آموزش عالی شهرضا ابلاغ شد که فعالیت مرکز آموزش عالی شهرضا تحت نظارت دانشگاه اصفهان و به عنوان یک پردیس دانشگاهی ادامه پیدا کند، با این اتفاق مدیریت به صورت استانی متمرکز شده است و تحت عنوان دانشگاه اصفهان پردیس شهرضا فعالیت می‌کنیم.

اما این اتفاق موجی از نارضایتی مردم شهرضا و مسؤولان و نماینده مردم شهرضا در مجلس را به دنبال داشت.

 

تبدیل مرکز آموزش عالی به پردیس در بی‌خبری مسؤولان شهرضا

سمیه محمودی با انتقاد از اینکه مسؤولان شهرستان شهرضا باید در کم و کیف این تصمیم قرار می‌گرفتند، اظهار داشت: به دنبال آن هستیم این اتفاق برای مرکز آموزش عالی شهرضا نیفتد، برای شهرضا مایه تأسف است که مسؤولان آن در جریان این اتفاق نباشند.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه با کمیسیون آموزش و بررسی وضعیت مرکز آموزش عالی شهرضا افزود: بودجه و وضعیت کشور را می‌بینم، با این وضعیت بسیاری از دانشگاه‌ها باید ادغام شوند در حالی که دانشگاه شهرضا هزار دانشجو دارد و دانشگاه‌های دیگر ۲۰۰ و یا ۱۰۰ دانشجو دارند.

وی گفت: در دهه ۵۰ و ۶۰  نرخ جمعیت ایران بالا بود و دانشگاه کنار دانشگاه بدون اینکه فکری برای اشتغال فارغ‌التحصیلان شود، ایجاد شد و ۶۰ درصد از آن‌ها فقط مدرک دارند، بودجه را که ورق بزنیم بسیاری از دانشگاه‌ها برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ دانشجو بودجه می‌گیرند.

محمودی با تأکید بر اینکه به جد مخالف این تصمیم هستم و در کمیسیون آموزش آن را مطرح کردم، بیان کرد: زمان، زمان مناسبی برای این اتفاق نبود و لازم بود قبل از این اتفاق جلسه‌ای گرفته می‌شد و مسؤولان شهرستان در جریان آن قرار می‌گرفتند.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر مکان دانشگاه دولتی شهرضا و انتقال به ساختمان دانشگاه پیام نور شهرضا عنوان کرد: مرکز آموزش عالی شرایط مناسبی در شهر نداشت و دانشجو از شهرستان و استان‌های دیگر به این شهر می‌آمد؛ ساختمان‌های فرسوده‌ای که از رده خارج می‌شد به عنوان دانشگاه از آن استفاده می‌شد.

 

جانمایی نامناسب دانشگاه دولتی شهرضا مقابل شهرک شیمیایی

وی با بیان اینکه از سال ۹۵ موضوع دانشگاه شهرضا را پیگیری کردم تا مکان آن چه وضعیتی دارد، ادامه داد: مکانی روبه روی شهرک صنعتی رازی دیده شده بود، نتیجه مطالعات مشاور را خواندم که در آن عنوان شده بود که مشاور هیچ نقشی در تعیین محل دانشگاه ندارد، یک پروژه فاضلاب مطالعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و پیوست‌های مختلف دارد، بر چه اساسی روبه روی شهرک صنعتی رازی که بزرگ‌ترین شهرک شیمیایی کشور است، ساختمان دانشگاه را دیده‌ایم.

محمودی با بیان اینکه زمین‌های دانشگاه تحت تملک دانشگاه قرار نگرفته و چیزی تحت عنوان چند هزار هکتار وجود ندارد و ملکیت آن مربوط به دولت است، خاطرنشان کرد: کسی که اصول پدافند غیرعامل را خوانده باشد، می‌داند که هیچ زمانی دانشگاه را روبه‌روی شهرک شیمایی رازی نمی‌سازند؛ چرا که ممکن است دانشگاه برای صنعت ایجاد مشکل کند و از آن طرف هم اگر یک انفجار در شهرک رازی اتفاق بیفتد اتفاقات ناگواری به دنبال دارد.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه اگر دانشگاه به اسم شهرضا باشد چرا در ۴۰ کیلومتری شهرضا دانشگاه را ساخته‌ایم، گفت: همه این دلایل در کنار هم ما را به این نتیجه رساند که مکان دانشگاه در ۴۰ کیلومتری شهرضا، مکان مناسبی نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ساختمان دانشگاه پیام نور ایجاد شده بود و استفاده‌ای از آن نشده بود، با رئیس دانشگاه پیام نور اصفهان صحبت شد و مقرر شد ساختمان جدید دانشگاه پیام نور شهرضا در اختیار دانشگاه دولتی قرار بگیرد، افزود: حدود یکسال است که این دانشگاه جانمایی شده است و به جای آن‌که مزیتی برای شهرضا قائل شوند و چند رشته به این دانشگاه اضافه کنند، این تصمیم برای آن گرفته می‌شود.

 

به الحاق دانشگاه شهرضا به دانشگاه اصفهان اعتراض می‌کنیم

محمودی با تأکید بر اینکه در حال حاضر زمان این کار نیست و به این تصمیم اعتراض می‌کنیم، تصریح کرد: نظرات مسؤولان شهرستان شهرضا باید از سوی رئیس دانشگاه اصفهان به وزارت علوم ابلاغ شود، اگر آمار و شرایط را ببینیم خواه ناخواه این اتفاق برای همه دانشگاه‌ها می‌افتد، باید به همه مسائل نگاه ملی داشته باشیم.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر قانون جامعی است در یک شب برای همه دانشگاه‌ها انجام شود نه اینکه به دلیل فشار، دانشگاهی با ۲۰۰ دانشجو ادغام نشود، یا یک شب با یک ابلاغ برای همه کشور انجام شود نه اینکه اصفهان انجام شود و استان دیگری انجام نشود، این یک تبعیض آشکار است.

 

پردیس شهرضا پردیس مستقل است و بالاتر از یک دانشکده است

هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به سابقه ایجاد مرکز آموزش عالی شهرضا گفت: در سال ۸۲ ایجاد مرکز آموزش عالی شهرضا تحت پوشش دانشگاه اصفهان کلید آن زده شد و کمیته‌ای در این راستا برای ادامه کار این مرکز تشکیل شد تا امور مربوط به راه‌اندازی این دانشگاه را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان این افتخار را دارد که چندین دانشگاه راه انداخته است، افزود: سال ۸۴ از دانشگاه اصفهان رفتم و مدیر بعدی اعتقاد به مرکزداری نداشت و اعتقاد داشت شهرضا مستقل ایجاد شود، بنابراین به عنوان یکی مرکز مستقل ادامه فعالیت داد.

 طالبی با اشاره به تمرکززدایی از وزارت علوم و ایجاد مدیریت‌های استانی بیان کرد: بر این اساس در هر استانی یکی از دانشگاه‌ها نماینده وزارت علوم می‌شود برای حل کردن بسیاری از مصوبات که نیاز نیست به تهران برود، در اصفهان دانشگاه معین دانشگاه اصفهان است.

ساماندهی دانشگاه‌ها در در قالب ۴۳ دانشگاه و مرکز بزرگ

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه مأموریت دومی که امسال عملیاتی شد، ساماندهی مراکز آموزش عالی بود، گفت: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزیر علوم مصوبه را ابلاغ کرده است، بر این اساس وزارت علوم موظف است دانشگاه‌ها را در قالب ۴۳ دانشگاه و مرکز بزرگ آموزش عالی در کشور ساماندهی کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸۴ مرکز تحت پوشش وزارت علوم هستند و قرار است در قالب ۴۳ دانشگاه بزرگ ساماندهی شوند، عنوان کرد: در مقطعی سیاست توسعه کمی و مجوز دادن به مراکز غیرانتفاعی، دولتی و واحدهای جدید پیام نور بود و این سیاست منتج شد که بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور داشته باشیم.

 

طالبی با بیان اینکه کشور چین با جمعیت یک و نیم میلیاردی کمتر از ایران مؤسسه آموزش عالی دارد، ادامه داد: این یک تکلیف بوده که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده و به عهده وزارت علوم گذاشته است و ما مکلف به اجرای آن مصوبه هستیم، در حال حاضر در همه استان‌ها به تدریج اجرا می‌شود، وزارتخانه در تجمیع آن‌ها الگوسازی کرده است.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه این اتفاق مزیتی برای دانشگاه اصفهان ندارد، گفت: شرایط کشور از نظر بودجه نیست شرایط خوبی نیست اما می‌توان درایت کرد، کل بودجه دانشگاه شهرضا ۵۰ درصد حقوق یک ماه دانشگاه اصفهان است، اگر دانشگاه اصفهان قبول کرده است این الحاق انجام شود، در گذشته هم به دانشگاه شهرضا کمک می‌کرده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان جزو ۱۳ دانشگاه برتر کشور است و در رتبه جهانی ۷۰۰ است، خاطرنشان کرد: پردیس شهرضا پردیس مستقل است و بالاتر از یک دانشکده است، استقلال مالی و ردیف بودجه‌ای و قدرت تصمیم‌گیری دارد، دانشگاه اصفهان می‌تواند به رشد کمی و کیفی دانشگاه شهرضا کمک کند.

 

الحاق دانشگاه شهرضا به دانشگاه اصفهان باید به زمان دیگری موکول شود

ناصر اسدی، فرماندار شهرضا با بیان اینکه شهرستان شهرضا سابقه خاص فرهنگی دارد، افزود: شهرضا اساتید مجربی در سراسر کشور دارد و به عنوان اعضای هیأت علمی در کشور خدمت می‌کنند و در داخل و خارج از کشور فعال هستند.

وی با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی و ماهر و افراد فرهنگی برند شهرضا است، گفت: به دنبال تصمیمی هستیم که صلاح مردم شهرضا و وزارت علوم در آن در نظر گرفته شود و بر اساس آن تصمیم‌گیری شود که به نفع مردم شهرضا باشد و شرایطی را فراهم کند تا بتوانیم اعلام کنیم این تصمیم به نفع مردم، دانشگاه و دانشجویان بوده است.

اسدی با تأکید بر اینکه شرایط حساس و ویژه کشور را باید مدنظر قرار دهیم، بیان کرد: از تنگناهای اقتصادی کشور اطلاع داریم و فشارهایی به مردم وارد می‌شود، یکی از کارهای ویژه دولت آن است که این فشارها به حداقل برسد، احساس می‌کنیم این تصمیم در این شرایط خاص به صلاح مردم و محیط‌های دانشگاهی نیست؛ اگر این تصمیم‌گیری به زمان دیگری موکول شود بهتر است.

فرماندار شهرضا عنوان کرد: شهرضا در جنوب استان اصفهان یک شهرستان محوری است، این شهرستان در چهارراه ارتباطی مرکز به جنوب و شمال به جنوب کشور قرار گرفته است، شرایط صنعتی و تعداد قابل توجه دانشجویان از شاخصه‌های این شهر است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی دغدغه‌های معیشتی یک دغدغه جدی برای مسؤولان است و این دغدغه‌ها ما را به این نتیجه می‌رساند که این تصمیم در این شرایط خوب نبوده است و باید در آن تجدیدنظر کرد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول