اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فهم قرآن، تحولی در آموزش معارف به دبستانی‌ها/ تمرین مهارت خیرگزینی با کمک جزء ۳۰

هر انسان سعادتمندی باید انتخاب‌های درستی داشته باشد، انتخاب‌ها هستند که ما را به شر یا به خیر می‌رسانند، در طرح فهم قرآن به کمک‌ سوره‌های قرآن به خصوص سوره‌های جز ۳۰، به دانش‌آموزان، مهارت خیرگزینی و انتخاب درست آموزش داده می‌شود.

فهم قرآن، تحولی در آموزش معارف به دبستانی‌ها/ تمرین مهارت خیرگزینی با کمک جزء ۳۰

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سنین کودکی را شاید بتوان فرصتی مناسب برای آموزش مفاهیم مختلف و فراگیری معلومات دانست همان‌طور که رسول خدا(ص) در این خصوص می‌فرمایند: «آموختن در کودکی چون نقشی است که بر سنگ حک ‌شده باشد و آن‌که در بزرگ‌سالی می‌آموزد چون کسی است که بر آب می‌نویسد»، آموزش قرآن و مفاهیم قرآنی در یک جامعه اسلامی، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

این امر موجب می‌شود تا آموزش قرآن مانند سایر آموزش‌ها در میان کتب آموزشی به ویژه کتاب ابتدایی قرار گیرد تا کودکان از همان ابتدا با این کتاب آسمانی آشنا شوند و مفاهیم آن را در زندگی خود جاری سازند و از داستان‌هایش پند گیرند، اما آیا محتوای تدوین شده برای کتب قرآن مدارس ابتدایی، توان انتقال مفاهیم و سبک زندگی قرآنی را به یک دانش‌آموز ابتدایی دارد؟ به تازگی طرح‌های گوناگونی در مدارس مختلف، برای فهم بیشتر آیات قرآن در حال اجرا است که به ورود آیات نورانی در سبک زندگی کمک می‌کند.

آموزش مهارت انتخاب درست به دانش‌آموزان با کمک قرآن

در این خصوص احمد رجایی، مربی قرآن دبستانی پسرانه طاها در اصفهان درباره اجرای طرح فهم قرآن در این مدرسه بیان کرد: هر انسان سعادتمندی باید انتخاب‌های درستی داشته باشد، انتخاب‌ها هستند که ما را به شر یا به خیر می‌رسانند، ما در طرح فهم قرآن به کمک‌ سوره‌های قرآن به خصوص سوره‌های جز ۳۰؛ می‌خواهیم به دانش‌آموزان مهارت خیرگزینی و انتخاب درست را آموزش دهیم.

وی ادامه داد: تمامی مفاهیم سوره‌ها با زبان ساده، بازی و مواردی از این قبیل به دانش‌آموز انتقال می‌یابد تا بتواند در دوره دوم رشد خود، خیر را از عمل شر تشخیص داده، خیر را آگاهانه انتخاب کند، اعمال خیر را اولویت‌بندی کند و در نهایت خیر را در همه فعالیت‌های زندگی‌اش  گسترش دهد و اطرافیانش را به آن دعوت کند.

رجایی ضمن اشاره به این‌که طرح فهم قرآن به عنوان یکی از طرح‌های زیربنایی تربیتی، امسال نیز مانند سال گذشته در مدرسه ما که یک دبستان پسرانه است و به برکت قرآن، مورد استقبال خانواده‌ها و دانش‌آموزان پایه اول تا ششم قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در این طرح که کلیات آن توسط مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، تدوین و آماده شده، دانش‌آموزان در هر پایه طبق طراحی و کتب تدوین‌شده، با سوره‌هایی از قرآن در فضایی جذاب و لذت‌بخش، ارتباط صمیمانه‌ای برقرار می‌کنند.

 

قرآن، بهترین محتوای تربیتی برای زندگی

این مربی قرآن دبستان پسرانه افزود: در دبستان ما برای هر پایه، یک مربی تعریف شده که در کنار ایجاد ارتباط صمیمانه و دوستانه با دانش‌آموز، برگزاری و هدایت کلاس‌های فهم قرآن را بر عهده دارد و از قرآن به عنوان بهترین و غنی‌ترین محتوای تربیتی که هرگز تکراری نمی‌شود، استفاده می‌کند.

وی ضمن اشاره به این‌که در طرح فهم قرآن، هدف اصلی نهادینه شدن خیرگزینی است؛ تصریح کرد:  خیرگزینی یعنی شناخت بایدها و نبایدها، شناسایی و انتخاب آن‌چه بهتر و درست‌تر است و دوری از انتخاب‌های نادرست که تحقق این هدف، به صورت تدریجی و مرحله‌ای در این طرح امکان‌پذیر است و در هر پایه تحصیلی مقطع ابتدایی، روی فعال‌سازی یک مرحله تمرکز می‌شود.

رجایی در ادامه گفت: با آموزش تدبر محور سوره‌های قرآن‌کریم، قصد داریم خیرگزینی را در فرزندانمان و حتی خودمان فعال و تقویت کنیم؛ چرا که انس و تدبر در قرآن، در دوره دوم رشد، اختیار فرزند را به سمت هدایت فعال می‌کند و وقتی که فرزند‌ بخشی از برنامه‌ زندگی‌اش را به قرآن اختصاص دهد، سبب ایجاد باورهای زیبا در او می‌شود، طرح فهم قرآن دبستان، خیرگزینی را همراه با فعالیت‌های گوناگون و مهیج، در هر ۶ پایه تحصیلی، محقق می‌کند.

این مربی قرآن در ادامه تصریح کرد: پایه اول موجب فعال شدن ابراز و شادی و نشاط، پایه دوم موجب فعال شدن توان تمیز و تمایز(قدرت تفکر)، پایه سوم موجب فعال شدن توان تفصیل و کشف ارتباط(مهارت برنامه‌ریزی)، پایه چهارم موجب فعال شدن توان ترجیح و اولویت‌بندی، پایه پنجم موجب فعال شدن توان شناخت خیر و رغبت به خوبی و پایه ششم موجب انجام خیر و گسترش آن می‌شود.


تصاویر مربوط به پیش از شیوع کرونا است

 

آموزش برنامه‌ریزی به دانش‌آموزان با سوره قدر

رجایی افزود: به عنوان مثال در پایه دوم، با انس گرفتن با سوره قدر، در قالب بازی، تجربه و نمایش یاد می‌گیرند قدر لحظات خود را بیشتر بدانند، درک کنند که چه تفاوتی میان برنامه‌ریزی و برنامه نداشتن وجود دارد و به این مفهوم که برخی از ایام و ساعات، متفاوت و ممتاز است، دست یابند.

این مربی قرآن ضمن بیان این‌که در کلاس فهم قرآن پایه ششم، مهمان سوره مبارکه تکویر با موضوع قیام به معنی هرگونه تلاش کلی یا جزئی که در جهت اصلاح و گسترش خیر و بهتر شدن خود و جامعه باشد، هستیم؛ توضیح داد: در ادامه تعریف قیام و ابعاد آن مثال زده شد و تببین شد که «هرکسی هرکاری که از دستش بر می آید، تاخود و جامعه را در جهت رضایت خداوند اصلاح کند قیام کرده است». 

وی اضافه کرد: به کسی که قیام را برای رسیدن به اهداف الهی انتخاب کند «خیرگزین» می‌گوییم؛ دانش آموز خیرگزین باید تلاش کند تا هم خودش خیر را انجام دهد و هم دیگران را به خیر دعوت کند و در حقیقت خیر را گسترش دهد، به کسی که خیر را به بهترین روش و زیباترین شکل انجام دهد «حسن گزین» می‌گویند، هر فردی بخواهد می‌تواند نیت کند جزء یاران حضرت و از قیام‌کنندگان باشد، با این نیت همه قیام‌های ما در زندگی اگر با توجه به رضایت امام زمان(عج) باشد، در قیام بزرگ ایشان نیز حضور خواهیم داشت.

کارگروهی، نتیجه اجرای طرح‌های فهم قرآن

رجایی با اشاره به این‌که در پایان از دانش‌آموزان خواسته شده تا به صورت گروهی کارهایی برای بهتر شدن فضای مدرسه انجام دهند، به تعبیر قرآنی، قیام‌هایی در جهت اصلاح مدرسه به عنوان یک جامعه کوچک ولی بسیار مهم از جمله نظافت حیاط، پاک کردن شیشه‌های کلاس‌ها، تمیز کردن بردهای کلاس به وسیله الکل، تمیز کردن نمازخانه به‌ وسیله جاروبرقی، تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی، برگزاری کامل مراسم هیأت دانش‌آموزی و مرتب کردن کتابخانه و اهدای کتاب‌های جدید به آن، از جمله این اقدامات بود.

مربی قرآن دبستان پسرانه خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان در چهارچوب مفهوم اصلی قیام سوره تکویر به این نتیجه رسیده‌اند که کارهای ذکر شده را انجام دهند و هیچ کدام از کارها با اجبار یا برای نمره نبوده و به صورت خودجوش و اختیاری در قالب گروه‌های قرآنی فعالیت کردند و این کار ادامه پیدا کرد و به یک روز خاص یا یک زنگ تفریح محدود نشد و این برای ما خیلی شیرین بود که از طرح فهم قرآن این خروجی حاصل شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با همت همه دغدغه‌مندان و دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت و استقبال و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای اجرای این طرح و طرح‌های کارشناسی شده مشابه، شاهد رشد فعالیت‌های تربیتی از قرآن به صورت کاربردی و ایجاد سبک زندگی با قرآن باشیم.

تصاویر مربوط به پیش از شیوع کرونا است

 

محمدعلی شرف‌الدین، مدیر مدرسه دبستان پسرانه اندیشه امام محمدباقر نیز در خصوص اجرای طرح فهم قرآن در این مدرسه بیان کرد: طرح فهم قرآن برای هر پایه، از کلاس اول تا دبیرستان یک کتاب دارد که کار کارشناسی‌شده‌ای است؛ که معلمان در طول یک سال، جز ۳۰ را از کلاس اول تا کلاس ششم تقسیم کرده‌اند.

وی در ادامه توضیح داد: مثلا هر کلاسی هفت یا هشت سوره قرآن کار می‌کنند و ضمن این‌که روی سوره کار می‌شود، هر ماه، کلاس را تبدیل می‌کنند به مهمان یکی از سوره‌های قرآن و در محتوا، ترجمه، ماهیت و کاربرد روزانه سوره در زندگی‌شان با بچه‌ها کار می‌شود.

مدیر دبستان پسرانه افزود: سه ساعت قرآن برای کلاس‌های دوره ابتدایی لحاظ شده، یکی از این سه ساعت‌ها به اسم انس با قرآن است که این انس با قرآن را به این صورت در فهم قرآن کار می‌کنیم و اگر کشش، برداشت و کاربرد برای دانش‌آموزان خوب شود، کتاب‌های مکملی نیز برایش تعریف کردند که روی آن کتاب‌ها کار می‌کنند.

سبک زندگی قرآنی دانش‌آموزان اصفهانی

وی با اشاره به این‌که طرح فهم قرآن سه سال است که در این مدرسه اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: قبل از طرح فهم قرآن ما کلاس حق تلاوت را داشتیم که دانش‌آموزان را با سیره ائمه، محتوای دینی و تربیت دینی کار می‌کردیم ولی طرح فهم قرآن را سه سال است که اجرا می‌کنیم و دائم با مدرسان و مولفان کتب این طرح در ارتباط هستیم.

شرف‌الدین در خصوص نتایج طرح فهم قرآن بیان کرد: تقریباً روی شکل‌دهی سبک زندگی بچه‌ها اثرگذار بوده؛ به گونه‌ای که در نمازخواندن، ارتباطات و احترام گذاشتن دانش‌آموزان این اثر دیده می‌شود و ملموس است.

تصاویر مربوط به پیش از شیوع کرونا است

 

محمدعلی رحیمیان، مدیر دبستان امام محمدباقر، در اصفهان نیز در ارتباط با طرح فهم قرآن اظهار کرد: این طرح امسال برای اولین بار در مدرسه ما در حال اجرا است و به صورت مجزا از کار کلاس، به صورت مجازی در حال برگزاری است و شاید اگر حضوری بود، هم نتیجه بهتری داشت و هم بیشتر برای بچه‌ها مفید بود.

وی در خصوص نتایج حاصل از اجرای طرح گفت: فعلاً نتیجه‌ای مربی از کلاس ارزیابی کرده باشد، به دست ما نرسیده ولی گزارشی از نارضایتی از این طرح از جانب والدین به ما نرسیده است؛ بنابراین احتمال زیاد راضی بودند، درمورد آموزش‌های قرآنی هر طرحی که اجرا شود، کار ارزشمندی است.

همه وظیفه داریم در حد وسع خویش از این دریای بی‌کران چشیده و خود را سیراب کنیم؛ بی‌شک کودکان نیز از این امر مستثنی نیستند، امام علی(ع) در این زمینه فرمودند: «حق فرزند بر پدر آن است که او را نام نیکو نهد و نیکش ادب آموزد و قرآنش تعلیم دهد».

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ر۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول