اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

حجم واقعی سقط جنین بیشتر از آمار رسمی است/ غربالگری با احتمال خطای نیم تا دو درصد سبب مرگ جنین می‌شود

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان گفت: از سقط جنین آمارهای دقیق موجود نیست و آمارهای واقعی ۳ الی ۴ برابر آمارهای موجود است.

حجم واقعی سقط جنین بیشتر از آمار رسمی است/ غربالگری با احتمال خطای نیم تا دو درصد سبب مرگ جنین می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد قطبی عصر امروز در نشست مجازی غربالگری اظهار داشت: با توجه به ازدیاد سقط جنین در این سال‌ها، یکی از مقدمات سقط جنین غربالگری است و از باب آثار فرهنگی و اجتماعی در این زمینه اول لازم است توجه کنیم که آثار فرهنگی آن یک شکل توزیع خاصی دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان افزود: این موضوع در واقع به سبک حلزونی است و از یک نقطه کانونی شروع می‌شود و آرام آرام پیش می‌رود، افراد با ارتباط گرفتن با یکدیگر این لایه را باز می‌کنند و کل جامعه را درگیر می‌کنند همانند سنگی که داخل آب می‌اندازند و حلقه‌هایی را شکل می‌دهد و وسعت می‌گیرد.

وی گفت: از سقط جنین آمارهای دقیق موجود نیست و آمارهای واقعی ۳ الی ۴ برابر آمارهای موجود است، ثبت داده‌ها بیشتر جنبه پزشکی دارد و پیامدهای اجتماعی آن تحت نظر قرار نمی‌گیرد و داده کاوی عمیق صورت نمی‌گیرد که بیشتر شهودی و مطالعات پیمایشی است و فهم مشترک گفت‌وگویی صورت گرفته است.

قطبی در خصوص آثار سقط جنین تصریح کرد: یکی از آثار سقط جنین آثار روحی و روانی است چه زن و چه مرد دچار تکانه‌های روحی می‌شود فارغ از اینکه کار خود را مثبت بداند یا منفی، البته در حالتی که بداند دارد کار منفی انجام می‌دهد سرعت تلاطم روحی بیشتر است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان بیان داشت: اثر دوم آثار سلامتی و جسمی است؛ برخی پزشکان معتقدند کسی که سقط جنین به‌ ویژه غیررسمی از نظر سلامتی آسیب بیشتری می‌بیند زیرا در مکان‌های آلوده صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اثر سوم اثر اخلاقی است که اصطلاحاً به آن می‌گوییم عرف شکنی؛ وقتی می‌دانم کاری خطا است ولی وقتی یک‌بار به آن مرتکب شدم تکرار آن بریم ساده‌تر می‌شود و تجری اخلاقی صورت می‌گیرد در واقع این داستان عادی‌سازی می‌شود، در بحث‌های فقهی راجع به تجری مباحث زیادی است که کسی که جرأت جامعه را بری ارتکاب گناه بالا می‌برد در تمامی افرادی که پس از او مرتکب گناه می‌شوند، دخیل است.

شرایط مغایر با عرف از دلایل سقط جنین در اجتماع

قطبی با بیان اینکه باید دید چه عللی جامعه را به این سمت می‌کشد، گفت: ضمن اینکه داده‌های ثبت شده در این زمینه نیز وجود ندارد، یکی از علل رایج ناپایداری خانواده است، مثلاً در اوایل زندگی که هنوز شرایط مهیا نیست این اتفاق بیفتد و اختلافات و تنازعات باعث طلاق باشد، از دیگر عوامل شرایط مغایر با عرف است، مثلاً می‌گویند من اگر این بچه را به دنیا می‌آوردم با مخالفت‌هایی روبرو می‌شدم که یک بخش از آن نامشروع بودن است و یکی دیگر از فرهنگ‌های در هم‌ تنیده تعداد زیاد بچه است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان بیان داشت: گاهی اوقات انگاره‌ها غلط است که بسیارند مثلاً بارداری ناخواسته، مشکلات اقتصادی، نداشتن آمادگی‌های روحی از انگاره‌های غلط در جامعه ما است زیرا منطق علمی ندارد و در رسانه‌ها رسمی هم جایی ندارد ولی در بین مردم به آن‌ها دامن زده می‌شود، یکی دیگر از دلایل نیز توصیه‌های پزشکی است در خصوص غربالگری و دقت‌های زیاد است که بسیاری از اوقات دلیل حاکمانه ندارد، طیف‌بندی می‌شود گفته می‌شود برخی نقص‌ها قابل جبران است و طیف دیگر قابل جبران نیست، همچنین در این زمینه ایجاد خوف هم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سقط جنین در جامعه کنونی بیشتر به‌ عنوان راهکار سنجیده می‌شود، گفت: سقط جنین در جامعه کنونی راهکاری است برای رفع مشکل اینکه فرد می‌گوید احتمال می‌دهم مشکلی پیش بیاید و پیشگیری می‌کنم و نگاه دیگر این است که می‌دانم بد است ولی انجام می‌دهم، حالت سوم این است که سقط را گناه می‌دانم و حالت چهارم ارتکاب جرم است، باید مردم را از حالت‌های اولیه به سمت حالت ۳ و ۴ برسانیم، به‌ جز برخی موارد که راهکار به‌ حساب می‌آیند و این طیف‌بندی باید روشن شود و همه موارد نباید با یک راهکار سنجیده شود.

قطبی خاطرنشان کرد: شکل‌گیری روح در جنین محل اختلاف دارد که آیا بعد از ۴ ماهگی است یا از ابتدای نطفه روح در آن است اکنون شکل گیری روح بعد از ۴ ماهگی رایج‌تر و قانونی است ولی دلایلی هم برای وجود روح از ابتدای شکل‌گیری نطفه هست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان در خصوص گناه انگاشتن سقط جنین تصریح کرد: از یک طرف می‌توانیم بگوییم گناه بزرگ است و در جامعه هم بسیار انجام می‌شود و این ریختن قبح گناه است و آمار نیز کاهش یابد ولی از طرفی می‌توان گفت به عنوان به عنوان راهکار است و ریختن قبح گناه کم شود و از طرفی آمار سقط نیز بالا برود؛ باید گفت کار جدی و سازمان یافته در رسانه‌ها و مجامع فرهنگی دیده نمی‌شود ولی رسانه‌ها باید در بعد آگاه‌سازی جامعه ورود کنند و کار علمی و رسانه‌ای و هنری وسیع‌تری انجام دهند، اگر نخبگان مطالبه‌گری کنند وجه بیشتری پیدا می‌کند.

آزمایش آمنیو سنتز با احتمال خطای نیم تا دو درصد سبب مرگ جنین می‌شود

امیر صالحی نیز در این نشست اظهار داشت: در ۷ محور چالش‌های فقهی بررسی می‌شود، نکته اول این است که با توجه به اینکه در روند غربالگری در مراحل انتهایی آزمایش تهاجمی صورت می‌گیرد که به آن آمنیوسنتز می‌گویند که این آزمایش ممکن است خطراتی را برای مادر و جنین داشته باشد.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بیان داشت: در این آزمایش نمونه‌گیری از مایع دور جنین می‌شود که این آزمایش احتمال نیم تا دو درصد کیسه آب جنین پاره شود و جنین سقط شود همچنین احتمال سلامت بیمار هم بالاتر از بیماری او است، رهبر انقلاب در این زمینه فتوا دارند اگر مادر یا دیگران خوف عقلایی سقط داشته باشند این عمل حرام است، حفظ این جنین حتی قبل از ولوج روح وظیفه مدر و پزشک و افراد مرتبط با مادر است، فعلاً در جهت فرهنگ‌سازی مسأله حفظ جنین و سلامت او باید توجه کرد که هرگونه احتمالی که به عنوان انسان باعث خطر جانی او می‌شود برای هیچ کس جایز نیست.

وی تصریح کرد: دومین بحث در غربالگری این است که این غربالگری برای تشخیص سندروم داون است، فرض کنیم یک تشخیص قطعی برای جنین دارای سندروم داون قبل از ولوج روح است آیا این حرج به حساب می‌آید مراجع پاسخ داده‌اند شرعاً این قضیه جایز نیست و مجوزی برای سقط این کودکان وجود ندارد.

صالحی گفت: اگر نگاهمان اومانیسمی بود محل بحث بود ولی جایی که خدا برای انسان تصمیم‌گیری می‌کند محل بحث نیست، مقام معظم رهبری فرمودند بچه‌ای که ناقص‌الخلقه است هم جایی برای سقط او وجود ندارد؛چالش سوم این است که بیماری خاصی قطعاً در جنین وجود دارد مثلاً تالاسمی آیا این آزمایش‌ها می‌تواند شدت و ضعف بیماری را نشان دهد، خیر هیچ‌کدام از آزمایش‌ها قدرت تشخیص شدت و ضعف آن‌ را ندارد و در صورت ضعیف بودن باعث حرج نمی‌شود.

حرج در معنای واقعی یعنی حتی غیر قابل تحمل و متضرر شدن

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در خصوص حرج و چالش‌های پیرامون آن بیان داشت: بحث چهارم، حرج است آنجایی که قبل از ولوج روح خطر جانی با استمرار حیات برای مادر وجود داشته باشد سقط جایز است اما بعد از ولوج روح مجوز نیست، در بحث ناقص‌الخلقه بودن و جایی که بیماری نتیجه‌اش این باشد که مادر و اطرافیان به حرج بیافتد اختلاف وجود دارد.

وی تصریح کرد: اولاً تشخیص باید قطعی باشد، دوماً صرف ناقص‌الخلقه بودن مجوز سقط نیست؛ تعبیر برخی مراجع این است که در صورت حرج و ترس بزرگ از به دنیا آمدن و سختی و مشقت‌های زیاد این مجوز وجود دارد، گاهی اوقات دولت‌ها می‌توانند با کمک به این خانواده حرج را بردارد و اینجا مجوز سقط نیست.

صالحی با بیان اینکه کسی نمی‌تواند خانواده را مجبور به سقط کند گفت: نکته دیگر در حرج این است که ما به جواز می‌رسیم نه به وجوب، یعنی قانون یا پزشک نمی‌توانند خانواده را مجبور کنند مگر خوف ضرر عقلایی برای مادر، حرج شخصی نیست مثلاً نطفه از راه حرام برای حفظ آبرو مجوز سقط نیست و تشخیص نوع حرج با عرف مطلع از جامعه است.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بیان داشت: جایی که عرف جامعه تشخیص حرج داد و مادر این سختی را به جان خرید هیچ کسی نمی‌تواند مجوز سقط بدهد، بحث پنجم زمان غربالگری است فرض بر اینکه تشخیص قطعی و از مرجعی تقلید می‌کنم که حرج را مجاز می‌داند اما تا قبل از ولوج روح، در ولوج روح اختلاف وجود دارد برخی بعد از ۴ ماهگی و برخی بعد از اینکه جنین بتواند اختیاری حرکت کند و پزشکان آن را ۲ ماهگی جنین دانسته‌اند، زمان غربالگری بعد از ۴ ماهگی است و این جایز نیست.

وی  بیان کرد: بحث ششم این است که باید توجه شود که برای سقط جنین با توجه به وزن باید ۱۰۰ مثقال دیه شرعی پرداخت شود، دیه بر گردن فردی است که این کار را انجام می‌دهد یعنی اگر فرد مجوز سقط داشته باشد و قبل از ولوج روح باشد با ۱۰۰ مثقال طلا دیه به وراث بچه دیه داده شود حتی به فتوای برخی مراجع اگر والدین راضی هستند خودشان حق دریافت دیه را ندارند و ارث برای طبقه دوم ارث یعنی خواهران و برادران جنین خواهد بود.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در پایان گفت: بحث آخر این است که می‌گویند از پدر مادر اجازه می‌گیریم که دیه را ببخشند این را از مراجع سؤال کردند و گفتند اگر قبل از سقط راضی بودند و بعد از آن ناراضی باشند می‌توانند از پزشک مطالبه دیه کنند این ۷ چالش جز مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول