اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

راه‌اندازی کارگاه اقتصادی در خانه پدری به همت بانوی معلول خمینی‌شهری

یک بانوی اصفهانی با وجود معلولیت، چند سالی است خانه پدری را به مرکز فرهنگی و اشتغالزایی برای بانوان در خمینی‌شهر اختصاص داده و آرزو دارد کارگاه قالی‌بافی راه بیندازد و هیچ‌کس نیازمند نباشد.

راه‌اندازی کارگاه اقتصادی در خانه پدری به همت بانوی معلول خمینی‌شهری

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امروز پرچم استقلال هویتی و فرهنگی زنان در دست زنان ایرانی است؛ امروز بانوان ایرانی با حفظ حجاب، استقلال هویّتی و فرهنگی‌ خودشان را دارند و زن می‌تواند در میدان‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشد.

آری اینجاست که طبق فرمایش مقام معظم رهبری، اسلام با درس خواندن، کار کردن و مسافرت رفتن زنان مشکلی ندارد، اما عده‌ای به خیال خود، اسلام را دین خانه‌نشین کردن زن می‌دانند.

زن در محیط اسلامی رشد علمی، شخصیتی، اخلاقی و سیاسی می‌کند؛ در اساسی‌ترین مسائل اجتماعی در صفوف مقدم قرار می‌گیرد و در عین حال زن باقی می‌ماند؛ زن بودن برای زن، یک نقطه امتیاز و افتخار است.یکی از بزرگترین افتخارات نظام اسلامی این است که در سایه نظام اسلامی این همه زن فرزانه، تحصیل‌کرده، خوش‌فکر و ممتاز از لحاظ فکری و عملی در جامعه ما وجود دارد.

یکی از مسائل اصلی، مسأله خانه و خانواده است؛ فرصت زن در محیط خانواده و خانه‌داری برای بروز استعدادها مانع درس، مطالعه، فهمیدن و نوشتن او نشود.

بانوی نمونه انقلاب اسلامی، دارای ابعاد گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی و... است؛ امروز زنان کشور ما در حالی در بخش‌های مختلف چنین تأثیرگذاری‌ دارند که در عین‌ حال حجاب و عفاف و وجه تمایز میان زن و مرد، در معرض سوء استفاده‌ قرار نگرفتن و خود را تحقیر نکردن را جزو خصوصیات اصلی خود رعایت می‌کنند.

یکی از بانوان و کارآفرینان نمونه انقلاب اسلامی، طیبه کاملی  دارای تحصیلات حوزوی سطح سه در رشته تفسیر قرآن و مبلغ فعال دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان است که قبلاً در دانشگاه در رشته زیست شناسی درجه کارشناسی را اخذ کرده است و مدتی هم همین درس را در مدارس اصفهان تدریس کرده است.

 وی دارای تحصیلات کارشناسی علوم قرآنی و حدیث از مؤسسه امام خمینی(ره) قم است، علاقه زیادی به دروس دینی و به خصوص علوم قرآنی داشته و به همین دلیل وارد حوزه علمیه شده و از سال ۱۳۷۵ تا کنون دروس مختلف را در مدرسه آموزش عالی حوزوی بانو مجتهده امین و در مدارس دیگر نظیر جامعه‌النور تدریس کرده و در مقطعی وظیفه معاونت پژوهشی مؤسسه بانو امین را بر عهده داشته و همزمان برای تبلیغ در محافل و ارگان‌های مختلف حضور داشته است.

این بانو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد:متولد ۱۳۵۰ در خمینی شهرهستم، سال ۶۹ در رشته زیست شناسی محض وارد دانشگاه پیام نور شدم و در کنار آن حوزه علمیه هم شرکت می‌کردم، مؤسسه امام خمینی(ره) علوم قرآن و حدیث و در حوزه علمیه سطح ۲ دفتر تبلیغات و سطح ۳ خوراسگان تخصصی تفسیرخوانده‌ام.

بانوی کارآفرین در ادامه بیان کرد: از سال ۷۴، ۷۵ تدریس را شروع کردم در ابتدا عقاید را تدریس می‌کردم بعد علوم قرآن، تفسیر، حدیث و احکام را در دفتر تبلیغات حوزه جامعه‌الزهرا، دارالقرآن‌ها، تدریس کردم و برنامه  تبلیغی را در همه ارگان‌ها از جمله هلال احمر، صدا و سیما و پایگاه‌های بسیج انجام داده‌ام.

وی درخصوص اشتغال‌زایی گفت: بعد از فوت پدر، خانه پدری را تبدیل به مکانی برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی در زمینه بافت قالی و تهیه مواد غذایی  کردم که ۱۵ نفر قالیباف و ۱۵نفر در زمینه تهیه غذا فعال بودند، بعد از شروع کرونا تعداد افراد کمتر شده و به خاطر مسائل بهداشتی شیوه تهیه مواد غذایی از شکل سنتی به صنعتی تغییر پیدا کرد و به همین علت تعداد کمتری حضور دارند.

کاملی درخصوص فعالیت خود پس از شیوع کرونا توضیح داد: در خمینی‌شهر قبل از کرونا هم کارآفرینی نیز مرکز فرهنگی دایر بوده، همه مناسبت‌ها قبل از کرونا برنامه داشتیم،  یکشنبه‌ها تفسیر ساختاری برای خانم‌ها ارائه می شد با شروع کرونا فعالیت‌ها به صورت مجازی در کانال و گروه با تهیه محتوای آماده، ارائه می شود.

شیوع کرونا کارهای فرهنگی را به فضای مجازی برد

بانوی کارآفرین در ادامه تصریح کرد: یک کانال عمومی در پیام رسان ایتا به نام «صفا در بوستان قرآن و دعا» داریم که اعضای کانون در آن عضو هستند و در کنار آن یک گروه پشتیبان برای ارتباط‌گیری آزادنه افراد با یکدیگر وجود دارد که سؤالات و دغدغه‌ها در آن مطرح می شود،  هر شب یک شهید را معرفی می‌کنیم و برنامه‌هایی مانند قرائت نماز شب را داریم.

وی با اشاره به اینکه  وقتی نیت‌ها خدایی باشد، ریا هم نمی‌شود، اظهار کرد: همه می‌دانند که یک گروه برای یکدیگر دعا می کنند و این سبب همدلی بیشتر می‌شود، پیش از شیوع کرونا جلسات مرتب و شلوغ تفسیر قرآن داشتیم که الان در کانال آن جلسات را ادامه می دهیم، چله های محبت از جمله دیگر برنامه های ما در فضای مجازی است، تمام مطالب کانال ما اعم از محتوا، کلیپ و استیکر تولیدی خودمان است.

جمع‌آوری ۴۵ میلیون تومان برای خرید دستگاه ام آر آی

کاملی با توضیح اینکه  افراد بانی می‌شوند و صرف کارهای مختلف می‌شود، توضیح داد:     برای مثال سال گذشته عمود های اربعین را بانی می شدند و مبلغ ۳۳ میلیون جمع آوری شد که دستگاه و کپسول اکسیژن خریداری کردیم و طبق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی برطرح مواسات، تهیه ارزاق ماهانه، ماسک رایگان، مواد شوینده، دوخت‌ روتختی و بیمارستان انجام می شود و در محرم توسط بانی ۴۵ میلیون برای خرید دستگاه ام آر آی جمع‌‍آوری شد که به بیمارستان بقیه‌الله تحویل داده شد.

بانوی کارآفرین در توضیح اینکه از چه سالی اشتغال‌زایی را شروع کرده بیان کرد: از سال ۹۱ یا ۹۲ شروع کردیم و شرط خاصی برای حضور خانم‌ها نداریم، اکثر خانم‌هایی که فعالیت می‌کنند بدسرپرست یا بی‌سرپرست هستند، قبلا ۲۰ نفر قالیباف داشتیم الان ۵، ۶ نفر بیشتر نیستند.

وی درخصوص اینکه ایده اشتغال‌زایی برای بانوان از کجا نشات گرفته خاطرنشان کرد: بنده در دفتر تبلیغات کار اجرایی و معاون پژوهش سطح ۳ بودم و تدریس  هم داشتم یکی از مدیران  حوزه‌های علمیه برای فعالیت در خمینی‌شهر پیشنهاد داد و ما شروع به فعالیت کردیم؛ البته خانواده خیلی خیری هم دارم برادرانم در آمریکا هستند و کمک می‌کنند، فامیل هم کمک می‌کند و ارزاق هر ماه از طریق آن ها تهیه می‌شود، دوستان و فامیل ضمن اینکه مرا قبول داشتند در هر کاری نیز کمکم کردند، البته همه‌اش خواست خدا است من همیشه دست خدا را پشت سرم می‌بینم و می‌گویم کار خیر، یک یاعلی می‎‌خواهد.

 

بانوی کارآفرین با اشاره به سختی‌های راه اظهار کرد: مشکلی نبوده ، من آخرین فرزند خانواده هستم که دستم نیز فلج است و خانواده به طور ویژه به من عنایت دارند و در هر کاری به من کمک می‌کنند.

وی درخصوص نقش خانم‌ها در عرصه‌های مختلف بیان کرد: نقش و حرف اصلی را خانم‌ها دارند، خانم ها تاثیر زیاد دارند هم در فرزندان هم در همسر؛ اگر خانم‌های خانه را دریابیم جامعه را دریافتیم اگر خانم ها از دست بروند جامعه از دست رفته است.

راه‌اندازی کارگاه قالی، آرزوی بانوی کارآفرین

کاملی با اشاره به آینده اشتغالی که ایجاد کرده گفت:دوست دارم کارگاه قالی راه اندازی کنم و مکانش را گسترش دهم، خانم‌ها اینجا اکثراً قالی بافی بلدند، از آرزوهای من این است در شهر و محل کسی نیازمند نباشد تا کرامتشان حفظ شود و روزی برسد که همه دستشان روی زانوی خودشان باشد، از زندگی خودم راضی بودم  حوزه و دانشگاه را با هم خواندم تلفیق هر دو با هم خوب بود مسیر کارآفرینی خیلی برایم لذت‌بخش است و شکرگزار خدا هستم.

انتهای پیام/ ۶۳۱۲۴/ج۲۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول