اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

۶۵ روز آلوده همراه با گردوغبار سهم امسال اصفهانی‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از اول سال تاکنون بیش از ۶۵ روز، روزهای آلوده همراه با گرد و غبار در اصفهان داشته‌ایم.

۶۵ روز آلوده همراه با گردوغبار سهم امسال اصفهانی‌ها

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به وضعیت هوا اظهار داشت: روزهای دوشنبه و سه‌شنبه الگوهای گرم تابستانی در استان تقویت می‌شوند و مناطق غربی، مرکزی و جنوبی استان با افزایش ۵ تا ۷ درجه‌ای دما روبه‌رو هستند.

وی با بیان اینکه از اول سال جاری تاکنون بارندگی چشمگیری را در سطح استان نداشته‌ایم، افزود: در فصل بهار بارش مناسبی را در سطح استان شاهد نبودیم و تنها وزش باد داشته‌ایم و سامانه‌های جوی که فاقد رطوبت بودند انرژی خود را به صورت باد تخلیه کردند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه عمده مخاطرات جوی که از اول سال تاکنون داشته‌ایم وزش بادهای گرم و افزایش دما بوده است، گفت: این شرایط سبب شده که نم و رطوبت کم شود و افزایش تعداد روزهای آلوده ناشی از گرد و غبار را در سطح استان داشته باشیم.

۶۵ روز آلوده همراه با گردوغبار سهم اصفهانی‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه از اول سال تاکنون بیش از ۶۵ روز، روزهای آلوده همراه با گرد و غبار در اصفهان داشته‌ایم، بیان کرد: افزایش دما سبب افزایش مصرف آب شده است، در همین راستا توصیه‌های لازم برای مصرف بهینه برق و آب داده شده است؛ در حال حاضر بیش از ۳۰۰ روستا در استان با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی ادامه داد: بخش زیادی از زراعت‌ها در استان کشت نشده و بخشی از درختانی که در مسیر رودخانه زاینده‌رود هستند، دچار تنش آبی شده‌اند و درخت‌های کهن در حال خزان است و سیار آبرسانی می‌شوند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه به علت فعال شدن کانون‌های گردوغبار در مرز استان سمنان و خراسان جنوبی و اصفهان تا چند روز آینده گرد و غبار در استان وجود دارد، اضافه کرد: گرد و غبار از طرف این استان‌ها و در مسیر از طرف خوروبیابانک و جندق و انارک تقویت می‌شود که اثرات آن خیزش کانون‌های گرد و غبار و روزهای آلوده است.

تالاب گاوخونی احیا نشود، گردوغبار ۶ استان را در بر می‌گیرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: از سازمان محیط زیست کشور درخواست داریم همان طور که در عراق تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند تا کانون‌های گرد و غبار را در آنجا کنترل کنند، کانون‌های گرد و غبار در داخل کشور را هم کنترل کنند و محیط زیست کشور و سازمان جنگل‌ها و مراتع قبل از ایجاد کانون جدید گردوغبار، به صورت ویژه تالاب گاوخونی که هیچ نم و رطوبتی ندارد و می‌تواند کانون گرد و غبار فعال شود و ۶ استان را در بر گیرد، اقدام جدی در راستای اجرای طرح بیابان‌زدایی و احیای تالاب انجام دهند.

وی با بیان اینکه کانون‌های فرسایش بادی سالانه در استان ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد می‌کند، گفت: با توجه به اینکه دو سوم مساحت استان اصفهان بیابانی است و عدم بارش داشته‌ایم، وزارت نیرو، محیط زیست کشور و سازمان  جنگل‌ها و مراتع اقدامات مشترکی برای احیای تالاب گاوخونی و زاینده‌رود، اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و تأمین آب برای این کانون‌ها برای کنترل گردوغبار انجام دهند و همزمان این ۵ استان اجرای طرح‌های مشترک بیابان‌زدایی و کنترل کویر را داشته باشند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه آلودگی هوا در ۶ ماهه اول سال در اصفهان ناشی از فعال شدن کانون‌های گرد و غبار و در ۶ ماهه دوم سال ناشی از صنایع و خودروها است، افزود: در اصفهان ۳۱۰ هزار هکتار اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و ۳۰ هزار هکتار مالچ‌پاشی انجام شده و امسال هم دولت ۳۰ میلیارد تومان برای مناطق کویری برای بیابان‌زدایی اختصاص داده است اما نیاز به یک توجه ویژه از وزرات نیرو، محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع دارد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ح/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول