اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

میزان آبگیری سد دهق اصفهان در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است

کارشناس مسؤول آبخیزداری، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نجف‌آباد گفت: سد دهق در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار متر مکعب آبگیری داشته و با توجه به بارش‌های موسمی مونسون حوضه‌های آبخیز دماب و علی‌آباد آبگیری شد که این میزان آبگیری در حدود ۱۰ سال قبل بی‌سابقه بوده است.

میزان آبگیری سد دهق اصفهان در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است

مهدی ایزدی کارشناس مسؤول آبخیزداری، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: سد دهق از لحاظ سازه‌ای در وضعیتی مطلوب قرار دارد و در دهه ۷۰ توسط واحد آبخیزداری مستقر در جهاد کشاورزی به صورت سنگی سیمانی با هدف کنترل سیلاب‌های بخش غربی حوضه آبخیز مهردشت احداث شد.

وی افزود: سد دهق در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار متر مکعب آبگیری داشته و با توجه به بارش‌های موسمی مونسون در روزهای ۶ تا ۸ مرداد ماه امسال با متوسط بارندگی بین ۵ تا ۲۵ میلی‌متر از حوضه‌های  آبخیز دماب و علی‌آباد آبگیری شد.

ایزدی با اشاره به اینکه سیلاب از روستاهای دماب علی‌آباد و قسمتی از گلدره به سد دهق واریز شد، افزود: از گلدره تا دهق هیچگونه بند آبخیزی نیست، مطالعاتی انجام شده ولی بودجه‌ای برای اجرا تخصیص پیدا نکرده است و سیلاب تا سد دهق  پیش می‌رود.

 

کارشناس مسؤول آبخیزداری، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نجف‌آباد بیان کرد: گنجایش سد در طرح حدود ۵۰ هزار متر مکعب بوده است و با توجه به نبود بودجه و بارش پشت سد، نیاز به لایروبی داشته که اقدامی انجام نشده است؛ اما با توجه به بارش‌های اخیر لایروبی انجام خواهد شد و امیدواریم بندهای جدید برای این منطقه در نظر گرفته شود و سازه‌های قدیمی مرمت شود.

وی با اشاره به اینکه سد قبلا آبگیری‌هایی داشته، ولی این میزان آبگیری در حدود ۱۰ سال قبل بی‌سابقه بوده است، عنوان کرد: در حال حاضر سازه‌ سد مشکلی ندارد، اما جاده منتهی به سد با توجه به اینکه در سال‌های اخیر متروک و بدون استفاده بوده، در حال حاضر آبگیری شده است.

ایزدی با بیان اینکه سریز سد قطعاً نیاز به بازسازی و مرمت دارد، ادامه داد: ۱۱ حوضه آبخیز در شهرستان وجود دارد که ۴ حوضه‌ اصلی آن مطالعات ندارند و مطالعات آن نیازمند بودجه است، هزینه حداقلی آن ۵ میلیارد تومان می‌باشد که هزینه اصلی اجرای طرح‌ها بعداً در هر طرح برآورد می‌شود.

 

 کارشناس مسؤول آبخیزداری، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نجف‌آباد گفت: در بخش گلدره حدود ۲۸ بند تأخیری وجود دارد که در دهه ۷۰ توسط جهاد اجرا شده و نیاز به مرمت و لایروبی دارد که بودجه‌ای برای آن تخصیص داده نشده است و امسال ۶ فقره از آن به طور کامل تخریب شد و بقیه نگهدار آب بود و آب را هدایت کرد؛ در غیر این صورت تمام خانه‌های بنیاد مسکن و خانه‌های پایین دست روستا زیر آب می‌رفت.

وی خاطرنشان کرد: در سیلاب‌های اخیر خسارت وارد شده به سازه‌های آبخیز حوزه منابع طبیعی شهرستان نجف‌آباد بین ۵ تا ۷ میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول