اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سهم دروس عمومی در کنکور سراسری تا دوسال آینده به 30 درصد می‌رسد

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در جلسه مجدد و فوق‌العاده شورای سنجش و پذیرش سهم آزمون عمومی در کل آزمون ۲۶ درصد شد و در کنکور سال آینده سهم دروس اختصاصی ۶۰ درصد است و صد درصد کنکور تخصصی است و تا دوساله آینده سهم دروس عمومی به ۳۰ درصد خواهد رسید.

سهم دروس عمومی در کنکور سراسری تا دوسال آینده به 30 درصد می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌ عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه استان‌های کشور در اصفهان اظهار داشت: قیام امام حسین (ع) برای ما همانند کلاس فشرده تاریخ و منظومه بزرگ هستی است و در آثار تربیتی قیام باید به خود ببالیم که دوستدار ائمه و اهل‌بیت هستیم و باید از فرصت‌هایی که در زندگی در اختیار ما قرار می‌گیرد به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی افزود: همان‌طور که بزرگانی همچون علامه جعفری، شهید مطهری و سایر بزرگان که با نوشتن کتاب‌های تربیتی برگرفته از سیره ائمه اطهار در زمینه تربیتی درس‌های ارزشمندی را برای ما به یادگار گذاشتند، این امر مسئولیت ما را در نظام تعلیم‌وتربیت کشور دوچندان می کند و برای اینکه دانش‌آموزانمان به طور واقعی دوستدار ائمه اطهار باشند و از شور حسینی به شعور و معرفت حسینی برسند باید برنامه‌ریزی کنیم.

کاظمی ادامه داد: در سند تحول بنیادین معلم، مربی است و تعریف معلم و مربی متفاوت است؛ لذا مربیان ما هم باید در این فرایند و آموزش تخصصی دانش‌آموزان از هر موقعیتی برای بیان مشی و منش امام حسین (ع) استفاده کنیم چرا که این مهم یادآوری می‌کند که باید از همه فرصت‌های پیشرو برای کارهای تربیتی استفاده کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جشنواره نوجوان خوارزمی تصریح کرد: این جشنواره یک رویداد علمی است؛ اما فرصتی را فراهم می‌آورد که ما بتوانیم در موضوعات و طراحی آموزشی به‌گونه‌ای عمل کنیم که برای دانش‌آموزان با نگاه اکتشافی، فرصت تربیتی فراهم شود و تأکید می‌کنیم از همه موقعیت‌ها در کنار آموزش باید به مسأله تربیت بپردازیم چرا که سند تحول بنیادین هم به دنبال تربیت چند ساحتی است.

وی با تاکید بر اهمیت تربیت چند ساحتی در سند تحول افزود: آنچه مهم است تلفیق و ارتباط برقرار کردن بین ساحت‌های سند تحول بنیادین است و از هر فرصتی استفاده خواهیم کرد تا حین آموزش و توجه به موضوعات علمی، ضمن کاربردی کردن آن به ساحت اعتقادی و سایر ساحت‌ها، به‌صورت تلفیقی بپردازیم.

کاظمی گفت: یکی از نکات مدیریتی که می‌توانیم از قیام امام حسین(ع) بیاموزیم، داشتن نیروهای انسانی شایسته و کارآمد است که از مهم‌ترین عوامل موفقیت مدیران داشتن نیروهای انسانی شایسته و کارآمد می‌باشد، در قیام امام حسین (ع) این افراد جزو شایسته‌ترین و مورد اعتمادترین افراد ایشان بودند و حصول اطمینان از منابع انسانی و مالی بسیار مهم است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی دیگر از کارکردهای مدیریتی که از این قیام عاشورا می‌توانیم بیاموزیم هماهنگی میان نیروی انسانی است که از اصولی‌ترین و مهم‌ترین کارکردهای مدیریتی است چنانچه در قیام عاشورا طولانی شدن سفر و منزل گاهایی که امام حسین (ع) انتخاب کردند خود باعث هماهنگی بین افراد شد و در عرصه مدیریت نمی‌توان موفق شد اگر همه اعضای تیم و نیروی انسانی با یکدیگر هماهنگ و همراه نباشند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از نکات مهم مدیریتی، شناسایی و استفاده از ابزار قوی‌تر جهت اجرای بهتر مأموریت است؛ لذا از ابزار کارآمد و قدرتمند برای فعالیت‌ها و در برنامه‌ریزی حتماً باید بهره ببریم.

کاظمی متذکر شد: کنترل و نظارت مستمر، برای شناسایی برنامه‌ها و چگونگی اجرای آنها است، برای اینکه سنجید فعالیت‌ها تا چه اندازه‌ای اثربخش بوده و برای حصول نتیجه چقدر فاصله وجود دارد و چند درصد از انتظارات برآورده شده است گستره کنترل و نظارت بسیار مهم است و نظارت، ارزیابی و کنترل از این منظر باید مدنظر باشد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جشنواره نوجوان خوارزمی که به همت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در حال اجراست، گفت: در سال جاری اصفهان میزبان چندین جشنواره ملی بوده و جشنواره نوجوان خوارزمی هم امسال در استان اصفهان با رویکرد ارتقا خلاقیت، نوآموزی و کارآفرینی برای دانش‌آموزان به‌عنوان پیشران اقتصاددانش بنیان، برنامه‌ریزی و برگزار شد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با برگزاری این مسابقات و نظارتی که بر فرایند این‌گونه مسابقات داریم بتوانیم زمینه‌ساز شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان متوسطه در تولید آثار علمی و پژوهشی باشیم و با کاربردی کردن آموزش، دانش و ارتباط دادن آنها با نیازهای جامعه وزندگی شخصی افراد بتوانیم دست آوردها و دست سازه‌های دانش‌آموزان که از آموخته‌های خودشان طی تحصیل به آن دست پیدا کرده‌اند را بیشتر محقق کنیم.

کاظمی با تأکید بر طرح ملی بازگشایی مدارس گفت: امسال با چالش نیروی انسانی و فضای آموزشی در چند استان مواجه بوده‌ایم که تقریباً برطرف شده و در فرصت باقی‌مانده باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم تا در شروع سال تحصیلی چالشی نداشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با ضروری دانستن توزیع متوازن دانش آموزان در رشته های تحصیلی متذکر شد: در حال حاضر وضعیت ما وضعیت مطلوبی نیست و ضرورت دارد که روزانه رصد و پیگیری شود که ثبت‌نام‌ها در مدارس متناسب با درصد و سهمی که تعیین شده است محقق شود.

وی ادامه داد: تأکید بر افزایش سهم آموزش فنی و حرفه‌ای و ریاضی است؛ این درحالی‌که نسبت به هدف‌گذاری، وضعیت در رشته ریاضی خوب است؛ اما در آموزش فنی و حرفه‌ای مطلوب نیست و مطمئنا زمانی که ظرفیت دانش‌آموزان تکمیل شود به‌خصوص مابقی ثبت‌نامی‌ها در رشته انسانی ثبت‌نام شوند خود به‌ خود سهم ریاضی افت می‌کند و این احساس نگرانی است که با مشکلی مواجه شویم.

کاظمی با اشاره به کاهش کلاس‌های مختلط افزود: پیشنهاد روستا مرکزی و ایاب‌وذهاب طرح شد و مصوب شد تا ۴۴ میلیارد تومان برای ایاب‌وذهاب کلاس‌های مختلط در نظر گرفته شود و با تأیید معاونت آموزش متوسطه در صورتی‌ که کلاس‌های مختلط را داشته باشیم هزینه ایاب‌وذهاب از سوی معاونت توسعه منابع تأمین اعتبار شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: در راستای ارتقا کیفیت و عدالت آموزشی گفت: طرح پویش جهاد علمی با اولویت مدارس شبانه‌روزی در راستای ارتقا کیفیت و عدالت آموزشی بود که از اردیبهشت‌ماه شروع شد و تأکید شد برای تمام مدیران شبانه‌روزی و رؤسای ادارات نواحی و مناطق تبیین شود تا فعالیت‌هایی که برای دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار برگزار می‌شود، سایرین نیز استفاده کنند و این طرح که با اجرای دبیرستان ماندگار البرز در حال انجام است و تقریباً بهترین دبیران تهران آموزش آنلاین را انجام می‌دهند و فرصت پرسش‌ و پاسخ برای دانش‌آموزان فراهم است استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این طرح را از اول مهرماه برای دوپایه خواهیم داشت؛ در این دو، سه ماه برای آمادگی دانش‌آموزان برای امتحانات نهایی انجام دادیم و در حال حاضر که سوابق تحصیلی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند این فرصت برای کیفیت‌ بخشی و ایجاد عدالت آموزشی بیشتر برای مناطق کم‌برخوردار فرصت مناسبی است.

کاظمی در خصوص مصوبه اخیر کنکور گفت: فضای کنکور نظام آموزشی تحت‌تأثیر قرارداد و مطابق با قانون این اختیار به آموزش و پرورش داده شده است که عناوین و ضرایب را آموزش و پرورش پیشنهاد دهد؛ البته این موضوع در پیش‌نویس اولیه چنین نبود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در جلسه مجدد و فوق‌العاده شورای سنجش و پذیرش سهم آزمون عمومی در کل آزمون ۲۶ درصد شد و در کنکور سال آینده سهم دروس اختصاصی ۶۰ درصد است و صد درصد کنکور تخصصی است و تا دوساله آینده سهم دروس عمومی به ۳۰ درصد خواهد رسید.

وی افزود: درگذشته این عدد زیر ۲۰ درصد بوده است و به این ترتیب توجه به برنامه درسی بیشتر شده و باعث ارتقای کیفیت آموزشی و توجه بیشتر به کتاب درسی می‌شود و کمتر از تکنیک استفاده می‌شود و باعث می‌شود مفاهیم، عمق یادگیری و مرجعیت معلم بیشتر و وجه تعلیم‌وتربیت افزایش یابد و آموزش و پرورش باید از این فرصت استفاده کند و زمینه کیفیت‌بخشی به آموزش را فراهم آورد.

کاظمی خاطر نشان کرد: در ۸ سال اخیر میانگین نمرات در دروس امتحان نهایی وضعیت مناسبی نداشتند و فرصت سوابق تحصیلی توجه دانش‌آموزان را به سمت ارتقا میانگین جلب می‌کند و امیدواریم شاهد ارتقا مطلوب‌تری در این عرصه داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دوره آموزش متوسطه دوره‌ای مهم در نظام تعلیم‌وتربیت است و خروجی نظام تعلیم‌وتربیت از دوره متوسطه است و در اینجا است که دانش‌آموز از نظام آموزش خارج شده و قضاوت جامعه نسبت در خصوص مسائل تربیتی و مهارتی به دوره متوسطه است که از این منظر این دوره‌ای بسیار مهم و کلیدی است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول