اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مشکلات معلولان اصفهانی؛ از هزینه نگهداری تا کمبود سرانه

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به مشکلات معلولان گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها، هزینه‌های مراکز شبانه‌روزی و نگهداری آن‌ها همگام با افزایش تورم افزایش پیدا کرده است.

مشکلات معلولان اصفهانی؛ از هزینه نگهداری تا کمبود سرانه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کمال صدیقی معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته ناشنوایان، نابینایان و سالمندان برگزار شد اظهار داشت: سازمان بهزیستی از سال ۱۳۵۸ با ادغام ۱۶ سازمان و نهاد شگل گرفت و ارائه خدمات بیمه‌ای با تکیه بر مشارکت مردمی و همکاری نزدیک دستگاه‌های ذیربط و کمک به تأمین حداقل نیازهای افراد بی‌بضاعت جامعه از ابتدا از اهداف این سازمان بود.

 وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در ۴ حوزه خدمات ارائه می‌کند، افزود: حوزه مشارکت‌های مردمی، حوزه پیشگیری که در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گام برمی‌دارد، حوزه امور اجتماعی که در بحث کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست و اورژانس اجتماعی فعالیت دارد و حوزه توانبخشی که در قالب ۳ دفتر فعالیت می‌کند.

صدیقی با اشاره به اینکه دفترهای مراقبتی شامل مراکز شبانه‌روزی، مراقبت و ویزیت در منزل هستند، افزود: در حال حاضر ۶۵ مرکز شبانه روزی داریم که ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در این مراکز خدمات دریافت می‌کنند و ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در مراکز ویزیت در منزل و نزدیک به ۵۰۰ نفر در مراکز مراقبت در منزل خدمات توانبخشی دریافت می‌کنند.

 معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به مشکلات مراکز شبانه‌روزی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها، هزینه‌های مراکز شبانه‌روزی همگام با افزایش تورم افزایش پیدا کرده، سرانه نگهداری یک نفر در مراکز شبانه‌روزی ۱۰ میلیون تومان است و ۲ میلیون تومان یارانه به طور متوسط توسط دولت از طریق بهزیستی به مراکز توانبخشی پرداخت می‌شود، این ۸ میلیون تومان فاصله باعث تحت فشار قرار گرفتن خانواده‌های معلولان که اکثراً کم‌ بضاعت هستند، می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست دولت مؤسسه‌زدایی است، تصریح کرد: به وجود مراکز شبانه‌روزی افتخار نمی‌کنیم با فرهنگ‌سازی در جامعه این بار باید از دوش مراکز شبانه‌روزی برداشته شود تا خانواده‌ها این امکان را بیابند تا خودشان اقدام به نگهداری و مراقبت از معلولان کنند و در این راستا خدمات بیمه‌ای و اجتماعی نیز باید گسترش پیدا کند.

 

عدم مناسب‌سازی ۷۰ درصد از مراکز توانبخشی استیجاری بهزیستی 

صدیقی رعایت نشدن استانداردهای مناسب‌سازی برای معلولان در مراکز استیجاری را از دیگر چالش‌های حوزه توانبخشی دانست و عنوان کرد: با افزایش تورم، اجاره ساختمان‌ها بیش از ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده، درخواست داریم راه و شهرسازی و شهرداری در صدور پروانه و ارائه تسهیلات به بهزیستی کمک کنند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مراکز توانبخشی استیجاری بهزیستی در استان اصفهان مناسب‌سازی نشده است، بیان کرد: دومین دفتری که خدمات به جامعه ارائه می‌کند، دفتر روزانه است، ۱۲۷ مرکز روزانه توانبخشی به بیماران اوتیسم، بیماران روانی، سالمندان، کم‌بینا و نابینا، جسمی حرکتی و آسیب نخاعی، ذهنی و توانبخشی، گارکاه‌های تولیدی و مراکز پشتیبانی شغلی خدمات رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴ هزار و ۵۹۹ نفر از مراکز توانبخشی روازنه استفاده می‌کنند، عنوان کرد: خدمات پزشکی نیز در این بخش ارائه می‌شود که قسمت عمده آن وارداتی است.

 صدیقی با تأکید بر اینکه اگر‌ این مراکز نبود بار مراکز شبانه افزایش پیدا می‌کرد و سلامت بهداشت و روان خانواده تحت تأثیر قرار می‌گرفت، تصریح کرد: سرانه پیش‌بینی شده برای مراکز روزانه ۵ میلیون تومان است و یارانه‌ای که تعلق می‌گیرد یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به خدمات دفتر توانمندسازی گفت: این دفتر تلاش می‌کند با کمیته‌های توانبخشی و کمیسیون‌های پزشکی که باب ورود مددجو به سازمان بهزیستی است، خدمات ارائه کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۴ هزار و ۶۴۶ نفر مستمری دریافت می‌کنند که برای یک نفر حداقل ۴۲۰ هزار تومان است و برای خانواده بالای ۴ نفر یک میلیون و ۸۰ هزار تومان است، ولی قانون می‌گوید ۴۰ درصد کف حقوق یک کارگر باید به عنوان مستمری باشد که منابع محدود دولت جوابگوی این میزان نیست.

 

 باید همه معلولان بتوانند از معابر سطح شهر استفاده کنند

رحیم نوروزی، کارشناس حوزه توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در ادامه این نشست با اشاره به ماده ۲ قانون حمایت از معلولان بیان کرد: باید همه معلولان از معابر و سطح شهر استفاده ببرند، اگر چه شهرداری‌ها و همه نهادها در زمینه مناسب‌سازی فعالیت‌هایی داشته‌اند اما هنوز معلولان از سرویس‌هایی که در سطح شهر است کمتر استفاده می‌کنند و باید مناسب‌سازی بیشتر شود.

وی با اشاره به بحث تعییر نگرش و نگاه جامعه به معلولان افزود: هیچ تفاوتی بین آدم‌ها در سطح جامعه نیست، انتطار می‌رود در سطح جامعه خدماتی که ارائه می‌شود با نگاه انسانی باشد تا همه‌ افراد بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

نوروزی با اشاره به قانون سهمیه ۳ درصد برای استخدام معلولان خاطرنشان کرد: در آزمون استخدامی امسال آموزش و پرورش تعداد زیادی از معلولان حدنصاب نمره را کسب نکردند که این افراد باید تلاشی بیشتری در این راستا انجام دهند.

 کارشناس حوزه توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان افزود: درخواست داریم پلاک ویژه برای خودرو به معلولان تعلق گیرد.

صدا و سیما موظف است در هفته ۵ ساعت به بهزیستی اختصاص دهد

 مرتضی نیکزاد، مشاور مدیرکل بهزیستی استان اصفهان  نیز در ادامه این نشست با تشریح بخش نابینایان گفت: قسمتی از بحث فرهنگ‌سازی با رسانه ملی است و صداوسیما موظف است ۵ ساعت در هفته زمان برنامه‌ها را به بهزیستی اختصاص دهد، اما استان اصفهان اصفهان این کار را انجام نمی‌دهد.

 وی با بیان اینکه توسط برخی دستگاه‌ها ترک فعل می‌شود و نیاز است که از رسانه ملی مطالبه کنیم، بیان کرد: وسایل توانبخشی یکی از نیازهای معلولان است، نیاز داریم شرکت‌های دانش بنیان ورود پیدا کنند تا نیاز ما به خارج از کشور در این زمینه قطع شود.

در جامعه به توانایی ناشنوایان توجهی نمی‌شود

 حسین روستا مشاور مدیرکل در امور ناشنوایان در ادامه این نشست با بیان اینکه ناشنوایان از سفر رئیس جمهور به استان هیچ بهره‌ای نبردند و نگاه دولت باید عادلانه باشد، عنوان کرد: مراکز خاص مختص آموزش ناشنوایان باید حفظ شود، چطور یک ناشنوای مطلق در مدارس عادی درس بخواند، معلمان مدارس ناشنوا باید به زبان اشاره مسلط باشند.

وی با انتقاد از اینکه ناشنوایان از کار کردن منع شده‌اند، اضافه کرد: دید جامعه نسبت به ناشنوایان منفی است و به توانایی آن‌ها توجه نمی‌شود باید آزمون استخدامی ویژه معلولان‌ برگزار شود و استعدادهای هنری‌شان‌ دیده شود و محلی برای فروش محصولات‌شان پیش‌بینی شود.

 

 

 بستر شغلی برای بیماران اوتیسم فراهم نیست

 رویا قرائتی، مسؤول انجمن اوتیسم اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه اوتیسم یک‌ اختلال عصبی رشدی است، گفت: اصل‌ ترین مشکل این افراد ارتباط است و اصلی‌ترین راه درمان آموزش به صورت انفرادی است که منابع مالی بسیاری می‌طلبد.

وی ادامه داد: با توجه‌ به اینکه این بچه‌ها در معرض آسیب اجتماعی هستند، بستر شغل امن برای‌شان فراهم نیست، اگر در طبیعت و در مکان‌هایی تحت عنوان مدرسه طبیعت آموزش ببینند تأثیر زیادی دارد که پیگیری‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

از مشکلات معلولان کم‌توان ذهنی، نگاه ترحم آمیز جامعه است

بنفشه خاموشیان، مشاور مدیرکل بهزیستی در حوزه کم توان ذهنی نیز در این نشست بیان کرد: یکی‌ از بزرگ‌ترین مشکلاتی که جامعه برای معلولان ایجاد کرده شرایط حضورشان است، جامعه برای استفاده این افراد از حق شهروندی آماده نشده است.

وی با بیان اینکه  از دیگر مشکلات معلولان کم‌توان ذهنی، نگاه ترحم آمیز جامعه است، افزود: مطالبه ما از صدا و سیما فرهنگ‌سازی است، معلولیت یک پدیده اجتماعی است و همه‌ باید درگیر باشیم و احساس مسؤولیت کنیم.

خیران برای حل مشکلات معلولان بیشتر از قبل وارد شوند

حمیدرضا رادمهر‌ مشاور استاندار در بهزیستی اصفهان با اشاره به قانون حمایت از معلولان که مصوبه مجلس است، بیان کرد: اگر‌ بخواهیم در این حوزه مسائل را پیش ببریم بخش اعظم مشکلات معلولان دیده شده است اما‌ اداره بهزیستی به تنهایی توانایی برآورد این نیازها را ندارد.

وی با تأکید بر اینکه در راستای رفع مشکلات حوزه معلولان باید تمام خیران و مردم به عرصه بیایند تا بتوان مشکلات جامعه معلولان را حل کرد، خاطرنشان کرد: مطالبات معلولان باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، قانون حمایت از معلولان در استان کمتر اجرا شده است.

انتهای پیام/۶۳۱۲۶/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول