اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

من با بازی یاد می گیرم

نقش بازیوارسازی کتب درسی در سرعت و کیفیت یادگیری دانش آموزان

من با بازی یاد می گیرم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در ذهن بسیاری از اولیاء خانه و مدرسه مرز جدی میان تحصیل و بازی وجود دارد. این مرز در اکثر موارد با این جمله آشکار می‌شود: اول درس بعداً بازی! گرچه انتخاب کدام اولویت بستگی به نظر دانش‌آموز دارد؛ ولی برای والدین این مسأله هیچ جای تشکیکی نخواهد داشت!

ولی در سال‌های اخیر با تغییر نسل‌ها و ارتباط عمیق دانش آموزان با انواع رسانه‌های مختلف، آن هم به عنوان بخش جدی زندگی ایشان، دیگر دوگانه فوق به راحتی برقرار نمی‌شود. دانش‌آموزی که دائم در تعامل با رسانه‌های هزار رنگِ هزار آهنگ می‌باشد، دیگر حوصله سکوت کلاس برای شنیدن مطالب معلم خود را کمتر خواهد داشت و بعد از آن تحمل یادگیری با محتوای متنی کتاب و جزوه!

اما اگر مدرسه و معلم از ویژگی‌های نسلی اطلاعات کافی نداشته و صرفا ادامه دهنده مسیر قبلی خود باشند، قطعا در رقابت طاقت فرسایی که احتمال شکست زیادی هم دارد، باید شرکت نمایند که نتیجه آن از هم اکنون در شرایط مدارس سنتی نمایان است.

بسیاری از شرایط مدرسه وحی الهی نیست که به هیچ وجه نتواند تغییر کند. اصل مهم اینجاست: هدف آموزش نیست، بلکه یادگیری است! پس باید به شرایط و مقتضیات یادگیرنده توجه کرد و با توجه به آن برنامه‌ریزی آموزشی مدرسه را تعیین نمود.

خوشبختانه در موسسه فرهنگی آموزشی طاها ما انرژی و تمرکز خود را به جای مبارزه و تحکم بی‌فایده بر دانش‌آموز، بر روی شناخت و ایجاد راه‌های تعامل بیشتر با وی گذاشته‌ایم. یکی از نمونه‌های موفق ما در این نگاه، جشنواره بازی‌های تعاملی آموزشی(گیمیفیکیشن) می‌باشد.

در این جشنواره دانش‌آموزان به جای اینکه صرفا از تمرینات کاغذی و متنی به تکرار و تمرین دروس بپردازند، از بازی‌های مختلف آموزشی استفاده می‌نمایند. اما نکته مهم و تمایز مهم این جشنواره با دیگر رویدادها، تمرکز اصلی آن بر روی تولید محتوا توسط خود دانش آموز می‌باشد.

تولید محتوای آموزشی در ایام کرونا صرفا توسط معلمین محترم در قالب‌های محتلف متنی، ویدیویی، صوتی انجام می‌گردید. ولی در این جشنواره دانش آموزان تولید کننده محتوا می‌باشند. بستر اصلی اجرای این جشنواره سامانه آنلاین LMS مدرسه تحت عنوان سماط (سامانه مدیریت آموزشی طاها) می‌باشد که از اوایل فراگیری ویروس کرونا به صورت اختصاصی به دانش‌آموزان موسسه آموزشی طاها در قالب کلاس آنلاین، بانک محتوای درسی، پوشه کار دانش آموز، تالار گفتگو، ارائه تکالیف ارائه خدمات می‌نماید که امسال آموزش ساخت و ارائه بازی‌های آموزشی(گیمیفیکیشن) به آنها اضافه گردید.

 

در ادامه به برخی از ویژگی‌های مهم این جشنواره اشاره می‌نماییم:

۱-بازی برای همه جذابه!

محبوبیت بازی از ویژگی‌های انسانی است که گروه سنی خاصی ندارد و برای همه جذاب می‌باشد. اما توجه به بازی در سن دانش آموزی از اهمت بیشتری برخوردار می‌باشد. در جشنواره از جذابیت بازی برای یادگیری استفاده می‌نماییم. در این حالت دانش آموز سرگرم جذابیت بازی و رقابت می‌شود و در اصل محتوای آموزشی برای وی ارائه می‌گردد.

۲-تنوع در تمرین ها

متاسفانه تمرین و یادگیری مدارس از کمترین تغییرات در دهه‌های اخیر برخوردار بوده است. از طرفی قالب تمرینات اکثرا خشک و تکراری می باشد. ولی در جشنواره قالب تمرین تغییر کرده و تمرینات درسی با تنوع زیادی در قالب بازی ارائه می گردد. در این شرایط دانش آموزان دیگر از تکرار تمرین(تکرار بازی) به دلیل جذابیت رقابت خسته نشده و با کمال میل آن را انجام می‌دهد!

 

۳-دانش آموزان محتوای آموزشی را می‌سازند

تغییر جدی در تولید محتوا از شروع آموزش غیرحضوری در ایام فراگیری کرونا شروع شد ولی صرفا توسط کادر آموزشی و قطعا با نظر ایشان انجام گردید. در این جشنواره تولید محتوا توسط خود دانش آموزان انجام می‌گردد و دانش‌آموزان به سادگی آموزش‌های لازم را به صورت آنلاین برای ساخت بازی‌های آموزشی در سامانه سماط دسترسی دارند. ساخت بازی توسط دانش‌آموزان دو ویژگی  مهم دارد:

اول اینکه دانش‌آموزی که تصمیم به ساخت بازی آموزشی می‌گیرد، باید خود بر محتوای ارائه شده تسلط داشته باشد.

دوم هم ساخت بازی بر اساس سلیقه گروه همسالان می‌باشد که قطعا از این لحاظ بر محتوای ساخت معلم برتری دارد.

۴-تهیه بانک محتوا بازی و کمک به آموزش همگانی

بازی‌های آموزشی ساخته شده توسط دانش آموزان (پس از تایید معلم محترم) به راحتی در اختیار دیگر هم‌کلاسی‌ها و دانش آموزان هم‌پایه وی در موسسه طاها قرار می‌گیرد و بانک غنی آموزشی براحتی در سامانه سماط در دسترس دیگران خواهد بود.

۵- بازی و رسانه ابزاری در اختیار تربیت

در سال‌های اخیر محتوای نامناسب بسیاری از بازی‌ها از دغدغه‌های اصلی والدین می‌باشد. اما نقش مدرسه در این شرایط چیست؟ دغدغه ما در موسسه آموزشی طاها صرفا در ساعات حضور دانش آموزان در مدرسه نیست، و معتقدیم شرایط مناسب استفاده رسانه‌ای دانش آموزان بر یادگیری و تربیت وی موثر می‌باشد. لذا مسئولیت برنامه‌ریزی برای این بخش را از وظایف خود در کنار والدین محترم می‌دانیم. لذا به جای برخورد سلبی، به دنبال اجرای راهکارهای اجرایی می‌باشیم. این بخش از مهمترین دلایل تربیتی برگزاری جشنواره می‌باشد.

۶- ارزشیابی سطح یادگیری

یکی از مهمترین نکات آموزشی جشنواره، امکان رصد سطح یادگیری دانش‌آموزان توسط معلم می‌باشد. ارزیابی یکی از مهمترین بخش‌های آموزش می‌باشد و این بار در این جشنواره به جای ارزیابی شفاهی و متنی، ارزیابی دانش‌آموزان در قالب بازی با کمترین استرس و فشار روانی انجام می‌گردد.  

۷- افزایش اعتماد به نفس

یکی از بهترین راه‌های افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموزان مهارت آموزی می‌باشد. دانش آموزان وقتی مهارتی را به دست می‌آورند که به وسیله آن احساس توانمندی کرده و از بازخورد بازی دانش آموزان با بازی‌های خود آگاه می‌شوند.

موسسه فرهنگی آموزشی طاها با استفاده از روش‌های نوین آموزشی، توجه به شادی و نشاط در مدرسه، آموزش مهارت‌های زندگی و ایجاد زمینه‌هایی جهت پرورش روحیه معنوی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ از بین متقاضیان برای مقاطع پیش دبستانی و میان پایه ابتدایی طی فرآیندی مشخص به صورت محدود ثبت‌نام می‌کند.

پیش ثبت نام از طریق مراجعه به سایت رسمی مدرسه به آدرس www.tahaschool-isf.ir یا مراجعه حضوری به نشانی اصفهان، خیابان فلسطین امکان‌پذیر می‌باشد.

لازم به ذکر است پیش ثبت نام پیش دبستان از ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ و میان پایه‌ها از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ امکان‌پذیر می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۳۲۲۲۸۳۲۶ -۰۳۱ تماس حاصل نمائید.

برای آشنایی بیشتر با اهداف مدرسه اینجا و جهت مشاهده تور مجازی اینجا کلیک کنید.

پایان پیام/۶۳۱۲۹/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول