اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

همت بانوی کارآفرین روانسری که از زمین پدری طلای سرخ برداشت کرد

«چنور محمدی»، دختر کارآفرین روانسری بعد از مرگ پدرش با حمایت کمیته امداد به همراه خواهرنش به زمین‌های پدری با کشت زعفران رونق بخشد و به‌عنوان نخبه برتر در زمینه تولید معرفی شد.

همت بانوی کارآفرین  روانسری که از زمین پدری طلای سرخ برداشت کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، در یکی از روزهای گرم تابستان برای هم صحبت شدن با نخبه برتر کمیته امداد امام خمینی (ره) در بحث رونق تولید راهی روستای جورآباد در 10 کیلومتری شهرستان روانسر می‌شویم.

«چنور محمدی»، دختری از دیار پهلوانان با تلاش‌ و زحمات فراوان خود توانست کشت زعفران را در روستای جورآباد روانسر توسعه بخشد و به موفقیت‌های بی‌نظیری دست یابد به گونه‌ای که سال 96 به‌عنوان نخبگان برتر کمیته امداد کشور معرفی می‌شود.

این دختر کارآفرین با همت والای خود و حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره)  شهرستان روانسر توانسته خودکفا و اشتغال‌زا شود، او متولد 1367 است که با ترویج کشت زعفران در روستای محل اقامتش به شهرستان روانسر رونق بخشیده است.

وی آشنایی خود با کار کشاورزی را از سال 1389 عنوان کرد و اظهار داشت: طی همین سال‌ها با تشویق پدرم گام در عرصه کشاورزی گذاشتم، بعد از فوت پدر همراه با خواهرانم مشغول کشاورزی بر روی زمین پدری خود شدیم.

محمدی افزود: طی سال‌های گذشته یک دوره آموزش پرورش «قارچ» را در سازمان  فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه سپری و مدرک آن را نیز اخذ کردم پس از آن برای آشنایی با کاشت «سیر» به همدان رفتم و بعد از بازگشت به کشت قارچ و سیر در این روستا مشغول شدم.

این نخبه کرمانشاهی تصریح کرد: در اوایل این کار مردم اهالی اعتقادی به این کشت و کار من نداشتند، اما من به کارم ایمان داشتم و پس از زحمات فراوان بالاخره به نتیجه رسیدم و در زمینه کشت سیر با توکل بر خدا به موفقیت لازم دست یافتم.

وی صحبت‌های خود را  بعد از کشت قارچ و سیر، با کشت محصول زعفران ادامه داد و گفت: طی 2 سال نخست با کشت زعفران سود چندانی حاصلم نشد حتی ضرر هم کردم، اما باغلبه بر ناامیدی به کار خود ادامه دادم.

این مددجوی کارآفرین خاطرنشان کرد: کشت زعفران آب چندانی نیاز ندارد و در حال حاضر نیز کشور ما و استان کرمانشاه با کمبود آب مواجه است نیاز مبرم به این قبیل کشت‌ها احساس می‌شود، بنابراین باید به سمت این قبیل کشت‌ها متمایل شویم و در تلاشم تا کشت‌هایی که نیاز چندانی به آب ندارند را وارد استان کرمانشاه کنم.

وی یادآور شد: در حال حاضر 2 هکتار زمین زیر پوشش کشت زعفران قرار داده‌ایم که هر هکتار به طور میانگین اگر 10 تن پیاز (زعفران) داشته باشد هشت تا 10 کیلو زعفران به دست می‌آید و اگر پنج تن پیاز کاشت شود به طور میانگین چهار تا 6 کیلو زعفران حاصل می‌شود.

محمدی ضمن قدردانی از حمایت کمیته امداد استان، گفت: 100 میلیون تسهیلات طی 2 سال گذشته از این نهاد حمایتی دریافت کرده‌ایم، بعد از مرگ پدرم، من و خواهرانم با حمایت‌ها و کمک‌های کمیته امداد استان کرمانشاه توانستیم موفقیت‌های بسیاری کسب کنیم.

وی افزود: طرح بسته‌بندی زعفران را به کمیته امداد ارائه داده‌ام و این نهاد در این زمینه کمک‌هایی کرده، اما هم‌اکنون با مشکل ضمانت در بانک مواجه هستم؛ از مسؤولان انتظار دارم که در بحث بسته‌بندی زعفران به بنده کمک کنند تا بسته‌بندی و فرآوری کشت زعفران را توسعه بدهیم.

این کارآفرین جوان، اظهار داشت: در حال حاضر بسته‌بندی زعفران را خودم انجام می‌دهم و در این زمینه نیازمند کمک و همت مسؤولان هستم تا به صورت پیشرفته این کار را به سرانجام برسانم چون با 10 هکتار زعفران درآمد 50 خانوار تامین می‌شود، این کمک شایانی به اشتغال استان است، باید کشت این محصول را توسعه بخشیم.

محمدی گفت: قصد دارم کشت زعفران را توسعه دهم، با توجه به هزینه زیادش انتظار کمک از مسؤولان و خیران دارم، اگر موفق شوم اشتغالزایی زیادی را برای اهالی روستا به‌خصوص بانوان به همراه دارد.

================

گزارش از مهین رحمانی

================

انتهای پیام/پ/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول