اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

«قره‌سو» مشکل لاینحل کرمانشاه/ امیدها به آخر اردیبهشت‌ماه است

رودخانه قره‌سو در دل شهر کرمانشاه که می‌تواند یکی از مزایای گردشگری کرمانشاه به حساب آید، شده رودخانه‌ای از زباله و فاضلاب. به طوریکه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از آن به‌عنوان اولین معضل و چالش زیست‌ محیطی و بهداشتی این شهر یاد می‌کند.

«قره‌سو» مشکل لاینحل کرمانشاه/ امیدها به آخر اردیبهشت‌ماه است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، قره‌سو رودخانه‌ای که از داخل شهر کرمانشاه عبور می‌کند و آب دو رود چم‌بشیر و آبشوران نیز به آن وارد می‌شود اما سال‌ها است که علاوه بر آب رودهای جاری متصل به این رودخانه، شاهد ریزش فاضلاب و نخاله‌ها در مسیرهایی از این رودخانه هستیم که آن را تبدیل به رودخانه‌ای از فاضلاب در دل شهر کرمانشاه کرده است.

احد جلیلیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در این باره، اظهار کرد: اولین معضل و چالش زیست‌ محیطی و بهداشتی کرمانشاه، رودخانه قره‌سو است که از گذشته دور قبل از ورود فاضلاب خام و ورود برخی از صنایع به رودخانه، یکی از منظر‌های زیبای شهری برای شهروندان بوده است.

وی ادامه داد:کمبود بارش‌ها و تنش‌های آبی سنوات گذشته و ورود فاضلاب به آن، سبب مشکلاتی برای مردم و آبزیان این رودخانه شده، به گونه‌ای که تابستان گذشته پایین آمدن دبی آب به حدی بود که به یک کانال فاضلاب تبدیل شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: این موضوع از طریق این اداره‌کل و استانداری در جلسات مدیریت پسماند و کارگروه اضطرار آلودگی و همچنین جلسات پیشگیری از وقوع جرم مطرح شده است.

وی افزود: در حال حاضر یک‌سوم فاضلاب خام شهری تصفیه می‌شود و مابقی به سمت این رودخانه به طول ۱۶۰ کیلومتری و میانگین دبی سالیانه ۹.۴ میلیون مترمکعبی، هدایت می‌شود.

جلیلیان اضافه کرد: در مسیر رودخانه قره‌سو فاضلاب شهر روانسر است، البته ابتدا تصفیه و بعد از آن به رودخانه سرازیر می‌شود. خروجی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی روانسر، فاضلاب روستاهای مجاور و فاضلاب شهر کرمانشاه به سمت این رودخانه هدایت می‌شوند.

وی تصریح کرد: سازمان محیط زیست به عنوان سازمان نظارتی و حاکمیتی بر نظارت بر حسن اجرای قانون (قانون مدیریت پسماند و قانون هوای پاک) نظارت دارد؛ علی ای حال از سوی مسؤولان ذی‌ربط نیز اقداماتی در این رابطه انجام یا در حال انجام است.

جلیلیان با بیان صدور اخطار زیست محیطی برای شهرداری، ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب در حال راه‌اندازی مدول دوم سیستم تصفیه‌خانه هستند که امیدواریم امسال به بهره‌برداری برسد تا حدود ۳۰ درصد از پساب خام شهری را تصفیه کند. 

وی افزود: بوی تعفن رودخانه قره‌سو در شأن و منزلت شهروندان عزیز نیست و امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته این معضل در آینده حل و فصل شود.

این مسؤول تصریح کرد: وضعیت رودخانه قره‌سو مناسب نیست در طول این رودخانه ۱۰ ایستگاه سنجش آلودگی داریم که همکاران به صورت هفتگی از آن‌ها نمونه‌برداری انجام می‌دهند و مقدار آلودگی را بیان می‌کنند اخطارهای لازم داده می‌شود و آخرین زمان اعلام شده برای انجام اقدامات موثری از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط آخر اردیبهشت ماه بوده که امید داریم محقق شود.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول