اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

مرگ پایان نیست بلکه یک آغاز است/ لزوم واقع بینی در مورد معاد

کارشناس مسائل مذهبی گفت: در عین حال که باید حواسمان به مرگ باشد باید آن را درست تفسیر کنیم چراکه نگاه برخی به مرگ کامل و درست نیست و مرگ را نابودی می‌دانند.

مرگ پایان نیست بلکه یک آغاز است/ لزوم واقع بینی در مورد معاد

حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، اظهار داشت: اسلام نسبت به مرگ و معاد نکاتی را برای مخاطبین مطرح کرده است.

وی  بیان داشت: یکی از نکات ضروری این است که باید نسبت به این قضیه واقع‌بین بود و نباید مرگ را مطرح نکرد و از کنار آن رد شد و خود را به ندانم‌کاری و یا انکار بزنیم که انگار مرگی نخواهد بود.

«مرگ» را درست تفسیر کنیم

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: در عین حال که باید حواسمان به مرگ باشد باید آن را درست تفسیر کنیم چراکه نگاه برخی به مرگ کامل و درست نیست و مرگ را نابودی می‌دانند.

نخعی‌پور ادامه داد: طبعا اگر کسی مرگ را نابودی بداند که با آن همه چیز از بین می‌رود دچار  نگرانی و استرس برای از دست دادن همه‌چیز می‌شود.

وی با بیان اینکه همانطور که یک بار از رحم مادر به این دنیا منتقل شدیم مرگ نیز پل ارتباطی مابین این دنیا و مرحله بعدی ما است، عنوان کرد: مرگ با اتفاقی که در مسیر زندگی ما را رقم می‌زنند ما را به مرحله‌ای می‌برد که آثار اتفاقات، حوادث و حقیقت‌ها کی دنیا را در آنجا شاهد باشیم.

زشتی‌ها و زیبای دنیا با آخرت قابل قیاس نیست

کارشناس مسائل مذهبی بیان داشت: آنچه امروز در این دنیا انجام می‌دهیم ضمن اینکه که در این دنیا آثاری دارد در آن دنیا نیز  آثار حقیقی آن را می‌بینیم و واقعیت‌ها و زیبایی‌هایی که در آنجا وجود دارد  قابل مقایسه با این دنیا نیست و البته عذاب‌ها نیز قابل مقایسه با مشکلات این دنیا نخواهد بود.

در این دنیا زمان و منابع محدود است

نخعی‌پور نوع نگاه ما به مرگ را مهم دانست و خاطرنشان کرد: نوع نگاه ما نسبت به این مسئله زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باید بدانیم که در این دنیا زمان و منابع محدود است و رو به ضعف می‌رویم و هر لحظه به مرگ نزدیک می‌شویم.

وی  با اشاره به اینکه امام علی(ع) می‌فرمایند؛ مرگ شروع عدالت آخرت است، گفت: در این دنیا نباید بی‌دلیل وقت خود را هدر دهیم بلکه بایستی از تمام لحظات نهایت استفاده را داشته باشیم و برای مثال اگر یک لحظه می‌توانیم حتی با یک تماس دل خانواده خود را شاد کنیم نباید آن را دریغ کنیم.

کارشناس مسائل مذهبی بیان داشت:  درست زندگی کردن باعث می‌شود که انسان درست از دنیا برود و طبق روایات مؤمن در زمان مرگ در برابر خود صحنه‌های زیبایی را می‌بیند.

مرگ همانند بوییدن یک دسته گل خوشبو

نخعی‌پور افزود: در روایات داریم  بنده مؤمن در زمان مرگ خود فرشتگانی را بالای سرش می‌بیند که شراب بهشتی به روح او می‌دهند و یا  تعبیرهایی داریم که مرگ برای مؤمن همانند بوییدن یک دسته گل خوشبو است.

وی با بیان اینکه اگر درست زندگی کنیم سعادت را در مرحله بعدی و در آن دنیا شاهد خواهیم بود، گفت: نباید ترس از مرگ باعث توقف و کسلی افراد شود بلکه باید قدر لحظات را دانست و پیشرفت کنیم.

کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: باید مرگ را به‌عنوان یک واقعیت بپذیریم و اگر برای مثال عاملی یا یک بیماری بر اساس ظاهر برای مرگ وجود دارد دلیل ندارد آن باعث مرگ ما شود بلکه باید بدانیم زمانی که خدا بخواهد زمان مرگ ما فرا خواهد رسید.

نخعی‌پور تصریح کرد: ضمن پذیرش مرگ باید لحظات کنونی را با تلاش، نشاط و پویایی ادامه دهیم تا دست ما در آن زمان خالی نباشد و این مسئله و آمادگی باعث می‌شود که نگرانی نیز برطرف شود و با اعمال نیک به عاقبت خیر برسیم.

انتهای پیام/3403/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول