اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

برداشت مرغوب‌ترین «طلای سرخ» جهان در خراسان‌جنوبی آغاز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از آغاز برداشت مرغوب‌ترین زعفران جهان در خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: امسال ۷۰ تن زعفران از اراضی زیر کشت این محصول در استان برداشت می‌شود.

برداشت مرغوب‌ترین «طلای سرخ» جهان در خراسان‌جنوبی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، هر یک از محصولات کشاورزی که بر این کره خاکی به عمل می‌آید از ارزش و اهمیت خاص خود بهره‌مند می‌باشد و این در حالی است که برخی از این محصولات ارزش و اهمیت بیشتری دارند و به قدری گران‌بها و گران قیمت‌اند که از آن‌ها به‌عنوان طلا یاد می‌شود.

یکی از این محصولات گران‌بها زعفران است که عنوان «طلای سرخ» را نصیب خود کرده است، این محصول در مناطق مختلف از کشور ایران به خوبی کشت می‌شود.  نام زعفران و برند این محصول کشاورزی ایران با منطقه قائنات در جنوب خراسان گره خورده است.

زعفران جدا از این فرهنگ عام و خاصی که گرد خود تنیده و سینه به سینه در ذهن و ضمیر کشاورزان جاری شده است، نیازمند قلب سرد زمین خراسان و درخشش خورشید سوزان بر سرش است. به همین خاطر زعفران گناباد و تربت و سبزوار عطر و طعم و بوی زعفران قائنات را ندارد تا چه رسد به زعفرانی که در فارس و کرمان و لرستان کشت می‌شود.

دشت‌های کویری این خطه در سرمای سحرگاهان پذیرای دست‌های پینه بسته و خشک مردان و زنانی است که در میان لطافت برگ‌های ظریف، معطر و خوش رنگ و لعاب زعفران همگونی عجیبی می‌یابد

 

دشت‌های کویری این خطه در سرمای سحرگاهان پذیرای دست‌های پینه بسته و خشک مردان و زنانی است که در میان لطافت برگ‌های ظریف، معطر و خوش رنگ و لعاب زعفران همگونی عجیبی می‌یابد و گل‌های کوچک از روی ساقه‌های کوچک و ترد زعفران در دستان زبر و خشن آنان می‌لغزد و در میان انبوه گل‌های چیده شده، فرو می‌ریزد.

اینجا در دل کویر، پاییز که می‌آید و سرمای سوزناک‌اش می‌وزد، همه لطافت بهار را با خود برای کویر نشینان به ارمغان می‌آورد و دشت‌های پوشیده از گل‌های زعفران حکم طلای سرخ برای مردمانش دارد. مردمانی که طی قرن‌ها قدر این گوهر گرانبهای الهی را دریافته و آن را حفظ کرده‌اند.

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس، از آغاز برداشت مرغوب‌ترین زعفران جهان در خراسان‌جنوبی خبر داد و اظهار داشت: برداشت زعفران از سطح ۱۶ هزار و ۸۰۷ هکتار سطح زیرکشت این محصول در سرزمین طلای سرخ آغاز شد.

بیشترین سطح زیرکشت زعفران در خراسان‌جنوبی به شهرستان قاین با پنج هزار و ۷۹ هکتار اختصاص دارد

 

وی با بیان اینکه کاشت زعفران در خراسان‌جنوبی قدمت بیش از ۷۰۰ سال دارد، بیان داشت: بیشترین سطح زیرکشت زعفران در خراسان‌جنوبی به شهرستان قاین با پنج هزار و ۷۹ هکتار اختصاص دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی مطرح کرد: برداشت محصول زعفران در برخی از نقاط استان خراسان‌جنوبی از اوایل آبان‌ماه آغاز و ۴۵ روز و گاها هم تا پایان آذرماه ادامه دارد.

قوسی با اشاره به اینکه مرکز اصلی پرورش زعفران در مناطق کویری و کم‌آب خراسان‌جنوبی است، افزود: گیاه زعفران در درمان بیماری آسم، بیماری‌های پوستی، بیماری چشم، عفونت اداری، یرقان، درمان معده و کم‌خونی مؤثر است.

وی تصریح کرد: زعفران گاهی رنگی و گران‌بهایی است که ساقه ندارد اما این گیاه پیاز داشته و چون در زیر خاک کویر به‌عمل می‌آید به طلای سرخ و یا طلای کویر شهرت دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه سطح زیر کشت زعفران هر ساله ۴۰۰ تا ۴۵۰ هکتار افزایش می‌یابد، مطرح کرد: امسال ۷۰ تن زعفران از اراضی زیر کشت این محصول در استان برداشت شود که برآورد می‌شود تولید زعفران نسبت به سال گذشته سه و نیم درصد افزایش یابد.

انتهای پیام/3403/ح/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول