اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

موج سرما و یخبندان پاییزی در راه خراسان‌جنوبی

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی از کاهش دمای هوا در استان خبر داد و گفت: با نفوذ سامانه پرفشار جوی روند کاهشی دمای هوا از روز گذشته در استان آغاز شد و تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت.

موج سرما و یخبندان پاییزی در راه خراسان‌جنوبی

جواد نخعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: براساس خروجی مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی برای امروز(۱۷ مهر) و فردا(۱۸ مهر) پدیده غالب در اکثر نقاط استان وزش باد و گرد و خاک خواهد بود.

وی از کاهش دمای هوا در استان خبر داد و بیان داشت: با نفوذ سامانه پرفشار جوی روند کاهشی دمای هوا از روز گذشته در استان آغاز شد و تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: وقوع کمینه‌ دمای صفر درجه سلسیوس و کمتر از آن در مناطق سردسیر به‌ویژه سربیشه، قاین، زیرکوه و درمیان قابل پیش‌بینی است و دمای هوا در این مناطق با کاهش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای همراه خواهد بود.

نخعی به فعالان بخش کشاورزی، دامداران و گلخانه‌داران استان توصیه کرد تا تمهیدات و اقدامات لازم برای کاهش خسارات ناشی از سرما و یخبندان بیندیشند.

وی اضافه کرد: کشاورزان محصولاتی مانند زرشک و گیاهان دارویی، ذرت، پنبه و چغندر قند و غیره که قابل بهره‌برداری است را جمع‌آوری و به مکان‌های سرپوشیده انتقال دهند.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین کنترل سامانه‌های سرمایشی برای سالن‌های پرورشی از جمله مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و دامداری‌ها، اقدامات لازم برای کاهش خسارت سرمازدگی پاییزه، آبیاری باغ ها و مزارع در محدوده دوره سرما، تخلیه آب سامانه‌های تحت فشار و سمپاش‌ها برای جلوگیری از یخ‌زدگی و پوشاندن نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر از جمله تدابیری است که باید اندیشیده شود.

نخعی در پایان خاطرنشان کرد: در شبانه‌روز گذشته سربیشه با کمینه دمای ۳ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین و دهسلم با کمینه دمای ۳۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین نقاط استان بوده‌اند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول