اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

انتخاب شهردار بیرجند به کجا رسید؟

انتخاب شهردار بیرجند بعد از گذشت چند ماه از آغاز به کار شورای شهر هنوز مراحل تأیید شهردار روند اداری خود را در وزارت کشور طی می‌کند.

انتخاب شهردار بیرجند به کجا رسید؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، انتخاب شهردار یکی از وظایف اصلی و تعریف شده شوراهای شهر بوده که باید بلافاصله به عنوان اولین اقدام پس آغاز به کار به آن پرداخته شود.

شهر بیرجند از شهرهای تاریخی ایران و پرجمعیت ترین شهر استان خراسان‌جنوبی و مرکز این استان بوده که این روزها بعد از گذشت چند ماه از انتخاب اعضای ششمین دوره شورای شهر هنوز شهرداری برای آن انتخاب نشده است.

براساس ماده ۵۰ قانون انجمن شهر یا همان اعضای شورای شهر مکلف هستند پس از رسمیت یافتن بلافاصله و قبل از شروع به‌کار یک نفر راکه در انجمن شهر عضویت نداشته و واجد شرایطی باشد که طبق تبصره ۱ این ماده تعیین شده برای مدت ۲ سال با رأی مخفی به اکثریت تام از دو ثلث اعضا انجمن شهر به سمت شهردار انتخاب و به فرماندار اعلام کند و فرماندار نیز شهردار منتخب را به وزارت کشور معرفی و مراتب را به انجمن شهر اطلاع و شهردار منتخب پس از معرفی به وزارت کشور بلافاصله شروع به‌کار خواهد کرد. 

۱۴ مردادماه سال جاری اعضای ششمین دوره شورای شهر بیرجند در نخستین جلسه کاری خود را با معرفی سرپرست شهرداری کار خود را آغاز کرد و و از آن مدت تاکنون انتخاب بیست و هفتمین شهردار بیرجند کش و قوس‌های فراوانی داشته و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

هر چند در ۲۷ شهریورماه امسال «مهدی بهترین» از بین ۵ گزینه شورای شهر بیرجند به عنوان شهردار انتخاب و بسیاری از سایت‌های خبری این موضوع را گزارش نمودند اما پس از آن فرمانداری بیرجند این موضوع را رد و آن را مغایر با قانون و تأیید هیأت تطبیق دانست.

پس از انتخاب مهدی بهترین به عنوان شهردار بیرجند؛ هیأت تطبیق فرمانداری بیرجند این مصوبه شورای شهر را به دلیل مغایرت تحصیلات و تجربیات شهردار منتخب شورا با بخشنامه شماره ۲۱۰۵۵۷ مورخ ۱۳۹۷٫۱۱٫۳ وزیر کشور که در اجرای تبصره ۱ ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی تصدی سمت شهردار (مصوب ۱۳۹۷٫۹٫۲۵ هیات وزیران) صادر شده به شورای شهر بیرجند برگشت داد تا اصلاح شود.

علی‌رغم اینکه خبرنگار خبرگزاری فارس برای پیگیری این موضوع با فرماندار بیرجند تماس نمود اما متأسفانه فرماندار حاضر به مصاحبه نشدند و با بیان اینکه صحبتی در این خصوص ندارم و صحبت‌های لازم تاکنون بیان و در جراید به چاپ رسیده است.

در تاریخ ۳۱ شهریورماه امسال فرماندار بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا با تأکید بر اینکه روال قانون با تغییر افراد عوض نمی‌شود، گفت: براساس قانون مصوبه انتخاب شهردار توسط شورای شهر که به هیأت تطبیق ارسال می‌شود در صورت وجود ایراد، شورای شهر می‌تواند گزینه را عوض کند و اگر بر گزینه قبلی اصرار داشتند نظر هیأت تطبیق هم به قوت خود باقی است.

علی ناصری اضافه کرد: براساس قانون اگر شورا ۲ بار مصوبه‌ای را ارسال کرد و هیأت تطبیق به آن ایراد گرفت باید به هیأت حل اختلاف استان ارجاع شود.

وی اظهار داشت: هیأت حل اختلاف استان نیز به ریاست استاندار و سایر اعضا مطابق قانون تشکیل می‌شود و تعیین تکلیف خواهد کرد لذا اگر مصوبه شورای شهر تأیید شود که روال خود را طی خواهد کرد در غیر این صورت شورا باید گزینه انتخابی خود را تغییر دهد.

«علیرضا محمودی‌راد» رئیس شورای شهر بیرجنددر گفت‌وگو با فارس در این رابطه، اظهار داشت: روند گزینش شهردار بیرجند در حال انجام است.

وی ادامه داد: اقدامات لازم در خصوص گزینش شهردار بیرجند با استعلامات صورت گرفته، انجام شده و در حال حاضر نامه شورای شهر روند اداری خود را در وزارت کشور طی می‌کند.

محمودی‌راد با اشاره به اینکه هر چند هنوز شهردار بیرجند انتخاب نشده ولی جلسات شورای به طور مرتب برگزار و موضوعات مربوطه پیگیری می‌شود، افزود: هنوز پاسخی در خصوص انتخاب شهردار بیرجند از سوی وزارت کشور به شورا نرسیده و امید است با انتخاب شهردار کارها بهتر پیگیری گردد.

«ابراهیم تقی‌زاده» دکترای حقوق و رئیس سابق شورای شهر بیرجند نیز در ارتباط با جوانب حقوقی این موضوع، اظهار داشت: از منظر حقوقی و قانونی شورای شهر می‌تواند تا سه ماه فردی را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب و بعد از آن شهردار را مشخص سازد.

وی با بیان اینکه هنوز این بازه زمانی برای معرفی و انتخاب شهردار بیرجند وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر فردی به عنوان شهردار بیرجند از سوی شورای این شهر به وزارت کشور برای تأیید معرفی شده و این موضوع در حال پیگیری بوده و باید منتظر باشیم تا وزارت کشور فرد واجد شرایط را تأیید نماید.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول