اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

افزایش کارتن‌خواب‌ها در «بیرجند»/ نیازمند مدیریت واحد شهری هستیم

هر ساله با آغاز فصل سرما، ساماندهی افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان به عنوان یکی از معضلات اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد اما موضوع ساماندهی این افراد از سوی یک متولی واحد، معضلی است که سال‌هاست بلاتکلیف مانده و به گفته مسئولان مربوطه تا زمانی که مدیریت واحدی وجود نداشته باشد، این روند افزایش خواهد داشت.

افزایش کارتن‌خواب‌ها در «بیرجند»/ نیازمند مدیریت واحد شهری هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، امروزه در بسیاری از مباحث علمی و دانشگاهی و مباحث مربوط به سیاست‌گذاری‌های اجتماعی در جوامع، عبارت طرد اجتماعی و عبارت بی‌‌خانمانی با هم به کار می‌رود.

آن دسته از افراد جامعه که در خیابان‌ها می‌خوابند و با عنوان کارتن‌خواب از آن‌ها یاد می‌شود، نقطه اوج طرد شدگی اجتماعی به حساب می‌آیند، آنان از جامعه رانده شده و از شیوه متعارف زندگی که اغلب مردم آن را برای خود بدیهی تصور می‌کنند، محرومند؛ لذا در بیشتر کشورها سیاست‌های اجتماعی به شکل‌های مختلف و شدت و ضعف متفاوت این بخش از جامعه شهری را هدف قرار داده و برای بهبود وضعیت آن‌ها اقدام می‌کنند.

در خراسان‌جنوبی و شهرستان بیرجند نیز این مشکل روبه افزایش است و اکثر کارتن خواب‌‎ها را متکدیان، معتادان و معتادان متجاهر در بردارند که رسیدگی به این معضل اجتماعی و کاهش با رفع آن نیاز ویژه مسئولان را می‌طلبد تا شاهد روند روبه‌رشد این معضل نباشیم، چرا که را پاک کردن صورت مسئله و ارائه ندادن آمارها نمی توان واقعیت را نادیده گرفت.

گستردگی ارگان‌های متولی

«محمد محمدزاده» معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: کارتن‌خوابی معضل اجتماعی است که نه تنها بیرجند بلکه کل کشور را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه کارتن‌خواب چند متولی از جمله شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی و ارگان‌های محتلف دیگری دارد، اظهار داشت: براساس قانون هر کدام از این سازمان‌ها وظایفی را برعهده دارند و شهرداری وظیفه جمع‌آوری را دارد و اطلاعات ماهانه به صورت کامل در اختیار مسئولان استانی قرار می‌گیرد.

به گفته وی کارتن‌خواب‌ها در چند گروه تقسیم می‌شوند که هر کدام قوانین خاص خود را دارند و شامل متکدیان، معتاد و معتاد متجاهر می‌شوند.

ایجاد سرپناه در پارک آزادی

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند درخصوص جمع‌آوری و سرپناه این قشر به ویژه در فصل سرما، گفت: زیرساخت‌هایی دیده شده است که شهرداری یک مجموعه ساختمانی دو طبقه احداث کرده است.

محمدزاده ادامه داد: فضای بسیار خوبی متناسب با جمعیت بیرجند در پارک آزادی دیده شده است که یک طبقه برای متکدیان و یک طبقه به عنوان گرم خانه با ظرفیت ۴۰ نفر را داریم.

به گفته وی معتادها و متکدیان شناسایی و کسانی که مشخص شود هیچ سرپناهی ندارند به این اقامتگاه راهنمایی می‌شوند و حتی در بخش ترک اعتیاد نیز به کمپ‌ها معرفی می‌شوند.

وی در زمینه آمار کارتن‌خواب‌ها در بیرجند نیز بیان داشت: از آنجایی که آمار بهزیستی و نیروی انتظامی متفاوت است نمی‌توان یک آمار دقیق در این مورد ارائه کرد.

حلقه مفقوده حضور کارتن‌خواب‌ها در جامعه

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند تأکید کرد: مسئولان نظارتی و رسانه‌ها فقط در زمان سرما به این معضلات توجه می‌کنند و در طول سال خبری در این زمینه نیست و این در حالی است که این معضل در طول سال ادامه دارد.

محمدزاده با بیان اینکه تمام ارگان‌ها باید کمک کنند و وظایف خود را به دوش دیگری نیندازند، عنوان کرد: حلقه مفقوده‌ای برای ساماندهی این معضل وجود دارد که باید رفع شود.

وی تصریح کرد: کارتن‌خواب‌ها از متکدیان و معتادهایی هستند که ارگان‌های مختلف متولی آن‌ها هستند مثلا سازمان فنی و حرفه‌ای طبق قانون باید آموزش‌ها رایگانی به آن‌ها بدهد که بتوانند کسب و کاری راه‌اندازی کنند و کمیته امداد تسهیلات ارائه می‌دهد.

به گفته وی اما زیرساخت‌های لازم برای حضور این افراد در جامعه آماده نیست و به دلیل این مشکلات باری دیگر این افراد به وضعیت سابق بازمی‌گردند و حتی بیشتر از قبل می‌شوند.

نیاز به مدیریت واحد شهری و دوری از موازی‌کاری

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند اظهار داشت: متکدیان و معتادان به صورت ۲۴ ساعته جمع‌آوری می‌شوند ولی از آن سوی، باری دیگر به جامعه باز می‌گردند و زیرساختی برای آن‌ها آماده نیست.

محمدزاده بیان داشت: کمپ‌های ترک اعتیار در بیرجند بسیار کم است و نیاز به افزایش و حمایت مسئولان دارد، همچنین طبق ماده ۱۵ معتادین خود معرف لازم است کمپ‌های مجزایی داشته باشند که در بیرجند و حتی استان وجود ندارد.

به گفته وی برای رفع یا کاهش این مشکل نیاز به یک مدیریت واحد شهری داریم چرا که ساماندهی متکدیان و معتادها کار یک دستگاه نیست و ارگان‌های محتلفی دخیل هستند.

وی تأکید کرد: اگر به یک مدیریت واحد شهری دست پیدا نکنیم این روند روبه افزایش خواهد رفت چرا که اکنون در استان و بیرجند کارهایی انجام می‌شود که همه به صورت موازی‌کاری است و در نهایت خروجی مطلوبی ندارد.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول