اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

طلای سرخ در کوره خشکسالی می‌سوزد/ داغ بی گلی بر دل زعفران کاران

خشکسالی موجب کاهش تولید طلای سرخ خراسان جنوبی شده و ناقوس درماندگی زعفران کاران در سال زراعی جاری به صدا درآمده است.

طلای سرخ در کوره خشکسالی می‌سوزد/ داغ بی گلی بر دل زعفران کاران

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ داغ خست آسمان در این سال که خشک ترین سال نیم قرن اخیر است به قدری بر زعفران کاران گران آمده و کمرشان را زیر بار، بی بری مزارعشان خم کرده است که شاید نتوانند به این زودی ها قد راست کنند.

سال زراعی پیش رو بدترین فصل برداشت برای زعفران کاران در خطه تولید کننده مرغوب ترین طلای سرخ جهان بود چرا وقتی اشک آسمان بر سر خراسان جنوبی نریخت پیازهای زعفرانی که باید در ماه های پایانی سال قبل آبستن شده و در مهر و آبان میوه میداد هیچ بر و باری نداشت و برداشت طلای سرخ این  تنها امید کشاورزان خسته از خشکسالی را نیز ناامید کرد.

دشت زعفران کاران از مزارع  طلای سرخ به واسطه خست آسمان و جیره بندی شدن چاه های آب در مقایسه با سال های قبل به کمتر از یک درصد رسید که این خود نشان از به صدا در آمدن ناقوس درماندگی زعفران کاران در این سال زراعی دارد.

گویا دادشان نیز به گوش متولیان امر نمی رسد تا راه چاره کنند مرهمی بر زخم دستان پینه بسته این سنگ های زیرین آسیاب تولید بخش کشاورزی  باشند.

 

«محمد رضا براتی»یکی از زعفران کاران نمونه بیرجندی که سال های قبل بیش از ۶۰۰ کیلو گل زعفران داشته است به خبرنگار فارس، گفت: امسال استمرار قهر طبیعت و شدت و حدت آن بیش از سال های قبل سبب شد تا برداشت فقط ۶ کیلو یعنی یک صدم سال قبل را داشته باشم که این میزان  فقط برای مصرف خانواده ام است و هیچ درآمدی دیگر نخواهد داشت.

وی بارندگی های اندک در حد دو و سه میلی متر را در زمان آبستن شدن پیاز زعفران، شور بودن آب منطقه مهمویی و اجازه برداشت نداشتن از چاه های آب کشاورزی منطقه برای آبیاری این محصول را از دلایل پایین آمدن برداشت زعفران در فصل برداشت این محصول اعلام کرد.

 وی  ادامه داد: موضوعی دیگر که در این زمینه بسیار تاثیر گذار بود تفاوت دمای هوا در فصل برداشت بود که گاهی تفاوت دمای هوا در روز و شب به ۳۰ درجه سانتی گراد می رسید  و سبب شد تا پیاز زعفران آبستن نشده و در نتیجه باردهی نداشته باشد.

به گفته وی علاوه براین نبود بارندگی در فصل زمستان و ۲۰ روز مانده به عید امسال نیز در آبستن نشدن پیازهای زعفران بسیار تاثیر گذار بود.

کاهش ۹۰ درصدی برداشت

به گفته وی اگر در نقاطی مانند بیرجند و به ویژه منطقه زعفران خیز مهمویی کاهش حدود ۹۰درصدی برداشت زعفران را داشته ایم در نقاطی مانند فردوس، سرایان و طس چون در فصل آب دهی پیاز زعفران کمی بارندگی ها بیشتر بود در این نقاط نیز برداشت به نصف کاهش یافت.

این زعفران کار که همسر او نیز جزء زعفران کاران نمونه طی سال های گذشته بوده است، ادامه داد: سال قبل فقط در روستای مهمویی بیش از ۲ تن گل زعفران برداشت شد اما امسال برداشت همه زعفران کاران به ۴۰ کیلو هم نرسید که نشان دهنده اوج فاجعه در این نقطه روستایی و ضربه سهمگینی که به زعفران کاران وارد شده، است.

براتی که سال قبل در آمدش از فروش محصول برداشتی حدود ۸۰ میلیون تومان بوده است، اضافه کرد: امسال درآمدم صفر است چون هیچ برداشتی نداشتم.

او زبان به گلایه از متولیان امر به ویژه مسئولان جهاد کشاورزی گشود و ادامه داد: بارها در جلسات داد زدیم که کمی به فکر کشاورزان باشید اما گویا این فریادها به جایی نرسیده و به جایی که آب برای آبیاری مزارع زعفران در نظر گرفته شود برای پرورش دانه های روغنی چون کلزا اختصاص می یابد.

به گفته وی تا مادامی که این گونه باشد روز به روز وضعیت زعفران کاران و زرشک کاران بدتر از قبل خواهد بود چرا که هیچ فریاد رسی ندارند.

کام تلخ زعفران کاران سرایان

سید« علیرضا موسوی»از زعفران کاران سرایان هم به خبرنگار فارس از بیرجند،گفت: امسال کاهش شدید برداشت گل زعفران در این شهرستان کام کشاورزان را تلخ کرده است.

وی که سال قبل از مزراع زعفرانش ۵۰۰ کیلو زعفران برداشت کرده امسال فقط ۱۵ کیلو برداشت داشته است.

 

«صفایی» مدیر جهاد کشاورزی سرایان نیز به خبرنگار فارس از بیرجند گفت: با توجه به کاهش بارندگی، خشکسالی و سرمای شدید هوا در دی ماه تولید زعفران امسال بسیار کاهش داشته است.

وی اظهارداشت: زعفران کاران سرایان به عنوان دومین تولید کننده این محصول در خراسان جنوبی امسال ۸۰ درصد کمتر از سال قبل زعفران برداشت می‌کنند.

به گفته وی امسال درآمد زعفران کاران استان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته است.

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی هم در زمان شروع برداشت زعفران  اعلام کرد: سطح زیرکشت سال گذشته زعفران در استان ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار بود که امسال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتار توسعه سطح زیرکشت زعفران درخراسان‌جنوبی داشتیم.

کاهش ۲۰ درصدی

وی از  پیش بینی کاهش ۲۰ درصدی تولید زعفران امسال در مقایسه با سال قبل خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۵۶ تن زعفران از مزارع کشت زعفران استان برداشت شود.

وی  کاهش بارندگی در ماه‌های اسفند و فروردین، افزایش شوری خاک، گرمای هوا و افت کیفیت آب و خاک را از علل کاهش تولید زعفران در استان برشمرد.

 

ریئس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بهره برداران زعفران را در استان ۳۲ هزار و ۲۸۲ خانوار اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون ۶ تعاونی در زمینه تولید زعفران در استان فعالیت می‌کنند و بیشترین سطح کشت زعفران در خراسان جنوبی به شهرستان قاین اختصاص دارد.

قوسی افزود: سال گذشته ۷۰ تن زعفران از اراضی خراسان جنوبی برداشت شد.

خرید حمایتی

وی با اشاره به اینکه طرح خرید حمایتی زعفران از اول آبان آغاز شده است پیش بینی کرد: در این طرح ۲۰۰ تن زعفران خشک از کشاورزان خریداری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در این طرح هر کیلوگرم زعفران نگین با قیمت ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، شبه نگین ۱۶ میلیون تومان، پوشال مرغوب ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پوشال معمولی ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران دسته هر کیلوگرم ۱۱ میلیون تومان خریداری می‌شود.

قوسی افزود: بانک عامل موظف است نسبت به پرداخت مبلغ تسهیلات به حساب کشاورزان زعفران کار معرفی شده توسط مجری طرح حداکثر طی پنج ۵ روز اقدام کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: این تسهیلات بسته به شرایط و نیاز تا ۵ هزار میلیارد تومان هم قابل افزایش است.

انتهای پیام/ 3635/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول