اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

بوستانی که شبستان شد+ فیلم و تصویر

بوستان آزادگان بیرجند سال‌هاست که تبدیل به شبستان مسجد آزادگان شده تا به این ترتیب بوستان خدا در قلب بوستان طبیعت جای گیرد و مامنی شود برای جلای توامان روح و جسم.

بوستانی که شبستان شد+ فیلم و تصویر

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی، هاجر فرخ‌ نژاد؛ وقتی که همسایه‌ات خانه خدا باشد بوستان خدا هم در قلب بوستان طبیعت جا می‌گیرد همانند بوستان آزادگان بیرجند که به واسطه همسایگی با مسجد آزادگان اکنون شده شبستان خانه خدا برای اقامه نماز مغرب و عشاء نمازگزاران این مسجد و البته آن‌هایی مهمان این بوستان‌اند آن هم در این روزهایی بهاری که گویی تموز است.

دم غروبی که می‌شود آن هم در این روزهایی که هوا رو به گرم شدن می رود اغلب اهالی شهر برای دمی آسودن و رها شدن از زندگی روزمره، برای سرگرمی و تفریح کودکان، برای استفاده از هوای آزاد، برای ورزش و تفریح، برای دیدار و دورهمی‌های خانوادگی و... به بوستان‌ها و مناطق تفریحی پناه می‌برند.

هیاهو در بوستان‌های شهر

هیاهویی که اغلب اوقات به ویژه با گرم شدن هوا در بوستان‌های شهر به ویژه دم غروبی و هنگام شب برپاست همه را به وجد می‌آورد، عده‌ای مهمان همیشگی این بوستان‌ها هستند چرا که همسایه و همجوارند با آن و عده‌ای هم از دیگر نقاط شهر می‌آیند و یا هم مهمان همسایگان این بوستان‌ها هستند.

اما لذت و حظ واقعی از آن کودکان است چرا که همه روز را در خانه به این امید سر کرده‌اند که عصری مادر یا پدر  یا هم هر دو آن‌ها را پارک آورده و آن‌ها با وسایل بازی که در آن بوستان وجود دارد برای خود بازی کنند.

گرم بودن بازار دوستی و رفاقت

اینجا بازار دوستی و رفاقت گرم است چرا که همه اهالی آن محله به ویژه پسران کودک و نوجوان دور هم جمع شده با تشکیل تیم‌های فوتبال، والیبال و... به واسطه زمین‌های تعبیه شده برای بازی هر شب گرد هم می‌آیند و زمینه‌ای می‌شوند برای کشف استعدادهای بالقوه عده‌ای کودک و جوان مستعد هر محله‌ای.

همچنین این بوستان‌ها زمینه است برای دورهمی و دیدارهای مردان و زنان کهن سال و باز نشسته‌ای که اینجا شده خانه دوم آن‌ها و اغلبشان عصری کمی زودتر به پارک می‌آیند و سر قرار حاضر می‌شوند تا دیگر دوستان و همسن و سالانشان کم کم سر قرار حضور یابند.

عده‌ای نیز سجاده و چادر نمازشان نیز همراهشان است و تا به محض بلند شدن صدای ملکوتی قرآن و اذان راهی خانه یار شوند برای اقامه نماز. به طور معمول موقع نماز مغرب دیگر کمی بوستان‌ها خلوت‌تر می شود چرا که اغلب حاضران در بوستان‌ها به بوستان‌های مساجد روانه می‌شوند.

بوستانی که شده شبستان مسجد

اما برخی از بوستان‌های شهر بیرجند تا زمانی که هوا گرما باشد مکان خاصی از آن می‌شود شبستان مساجد و هر شب در آن نقطه خاص همه کارت حاضریشان را برای اقامه نماز مغرب و عشاء می‌زنند.

از جمله این بوستان‌ها می‌توان به بوستان آزادگان، توحید و... اشاره کرد که در این بوستان‌ها هر شب در نقطه خاصی از آن که به اقامه نماز اختصاص دارد موکت‌ها پهن و صندلی‌ها نیز برای آن عده‌ای که توان ایستاده ندارند به ردیف می‌شود تا علاوه بر همراهان همیشگی و مجاورانی هم که از این بوستان می‌گذرند و آن‌هایی که مهمان این بوستان هستند همگی با هم و در صفوفی بهم فشرده آن هم زیر سقف آسمان اقامه کنند نماز اول وقتشان را.

صدای آسمانی قرآن و اذان که از بلندگو در بوستان آزادگان می‌پیچید همه بندگان را به سوی یار برای اقامه نماز عشق و دلدادگی فرا می‌خواند و چه روحانی می‌شود فضای این بوستان در آن هنگام که خورشید، ماه، ستارگان، پرندگان، ابرها همه همه به قنوت می‌ایستند در مقابل آفریدگار خویش.

زمین بازی که شده شبستان مسجد آزادگان

زمین بازی بوستان آزادگان که سال‌هاست شده شبستان مسجد آزادگان با این که نمازگزاران همه در صفوفی بهم فشرده برای اقامه نماز می‌ایستند اما کودکان که نمی‌توانند از خیر بازیشان آن هم فوتبال بگذرند در کنار نمازگزاران همچنان به بازی خویش ادامه می‌دهند.

گاهی مادر مراقب فرزندان است تا پدر نماز اول وقتش را به جای آرد و گاهی مادر و گاهی هم فرزندان بزرگتری که هنوز به سن تکلیف نرسیده‌اند.

در پایان هم همه با کمک یکدیگر موکت‌ها، صندلی‌ها، جا مهری ها و... را به اتاقکی که سقف آن سکویی و سنی‌ست برای برگزاری جشن‌ها و مراسم مختلف منتقل می‌کنند تا همه زمین بازی به کودکان اختصاص یابد، برای ادامه بازی پرهیجان فوتبال کودکان و نوجوانان تیم آزادگان.

همچنین اگر ماه مبارک رمضان در ماه‌های گرم سال باشد دوره‌های قرآنی نیز در این شبستان تابستانی مسجد آزادگان برگزار می‌شود.

چه همجواری بهتر از خانه خدا و این که بتوانی گوشه‌ای از این خانه را در قلب خویش جای دهی حتی برای چندین ماه از سال.

قدر آن ویژه و خاص می‌داند چرا که در دوران اسارت آن قدر در خفاء و به دور از چشم ماموران بعثی نماز جماعت را به پا داشته‌اند که حالا بعد از سال‌های رهایی نیز عشق به اقامه نماز آن هم به صورت جماعت با گوشت و خونش آمیخته شده است.

قدر آن را ویژه‌تر می‌داند چرا که دورانی که در زندانی‌های رژیم بعثی عراق بوده است برای برپایی نماز جماعت روزها و گاهی ماه سلول انفرادی و شکنجه‌های بسیار را او و دیگر اسراء متحمل شده‌اند و اکنون که پرنده‌ای آزاد است در سرزمین خویش همه توان را بر اقامه نماز نهاده است آن هم به صورت جماعت.

همه کار را با عشق انجام می‌دهند کودک، بزرگ، کهن سال و جوان، همه همه همیاری و همکاری می‌کنند تا هر شب نمازی اقامه کنند به وسعت و گستردگی همه مهمانان بوستان آزادگان که در فصل گرم سال بیش از دیگر فصل‌های میزبانی می‌کند؛ مهمانان را از همه نقاط شهر بیرجند و گاهی هم مسافران و گردشگران و دانشجویان و... هم به این صفوف بهم فشرده می پیودند برای اقامه نماز اول وقت.

 

 

بوستان آزادگان بیرجند یک مرکز فرهنگی و تفریحی خاص

غلامرضا رخشانی، مسئول هیئت آزادگان شهرستان بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد سبقه این اقدام فرهنگی خودش این گونه توضیح می‌دهد که بوستان آزادگان بیرجند سال ۷۸ افتتاح و دو سال بعد یعنی سال ۸۰ اقامه نماز مغرب و عشاء در این بوستان با یک گروه ۱۰ تا ۱۵ نفره آغاز شد.

وی ادامه داد: این آغاز معنوی تنها به اقامه نماز خلاصه نشد و مکان برگزاری نماز به برپایی جشن‌های ملی و مذهبی، دوره‌های قرآن، مراسم عزاداری و مولودی خوانی و... نیز اختصاص یافت و اکنون این بوستان شده یک مرکز فرهنگی و تفریحی خاص.

به گفته وی هر چند سختی‌هایی دارد برپایی یک مسجد سیار آن هم برای حدود نیمی از سال اما همه به ویژه جوانان چون عشق به اقامه نماز اول وقت دارند همراه با کهن سالان و بقیه همه امکانات و تجهیزات را پهن و جمع می‌کنند.

این آزاده سرافزار میهن اسلامی که سال‌های بسیاری را در زندان‌های رژیم بعثی قرار سرکرده و همیشه اقامه نماز را در خفاء انجام می‌دادند و اگر نیروهای بعثی متوجه می‌شدند به طور حتم شکنجه، سلول انفرادی و... در انتظارشان بوده است به همین سبب قدر این نماز جماعت را با همه سختی‌هایش می‌داند.

رخشانی از برکات بسیار برگزاری این نماز جماعت خاص می‌گوید و این که چادر، صندلی مخصوص نماز و... برای نمازگزاران فراهم شده تا اگر فردی چادر نداشت هم معذب نباشد که نمی‌تواند نماز اول وقت را اقامه کند.

پایان پیام/۶۹۰۷۵/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول